Παρασκευή, 17 Σεπτεμβρίου, 2021

Νέος προϋπολογισμός, τα ίδια αδιέξοδα

Η Ελλάδα δεν θα βγει στις αγορές το 2014, όπως πρόσφατα της υπεδείχθη, αλλά θα προετοιμαστεί μήπως την αφήσουν να το κάνει το β΄ εξάμηνο. Το προσχέδιο του προϋπολογισμού δεν περιλαμβάνει πρόβλεψη εξόδου της Ελλάδας στις αγορές, όμως, σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα “προτιθέμεθα να αναλάβουμε σειρά πρωτοβουλιών, ώστε να είναι εφικτή η έξοδος στις αγορές εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2014”.

Αυτό σημαίνει ότι το προσδοκώμενο για φέτος πρωτογενές πλεόνασμα των 340 εκατ. ευρώ πρέπει να ανέβει στα 2,8 δισ. ευρώ το 2014 και αυτό να κλειδωθεί στο α’ εξάμηνο. Για να συμβεί όμως αυτό, η ύφεση που φέτος την υπολογίζουν στο 4%, θα μετατραπεί σε ανάπτυξη 0,6% το 2014…!

Τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού προσδιορίζονται σε 49,544 δισ. έναντι 46,990 δισ. και οι δαπάνες σε 49,449 δισ. έναντι 52,572 δισ. Το έλλειμμα προβλέπεται στο 2,4% του ΑΕΠ για το επόμενο έτος, ενώ πρωτογενώς αναμένεται πλεόνασμα της τάξεως του 1,6% του ΑΕΠ ή στα 2,8 δισ. ευρώ. Το δημόσιο χρέος υπολογίζεται ότι από 321 δισ. ευρώ φέτος θα σημειώσει ανεπαίσθητη αποκλιμάκωση το 2014 στα 319,4 δισ. ευρώ, ήτοι 174,5% του ΑΕΠ.

Αυτό είναι το σενάριο του προσχεδίου του προϋπολογισμού του 2014, ένα ευχολόγιο εξ ίσου έωλο όπως τα προηγούμενα, που στηρίχθηκαν με νέα μέρα ανά τετράμηνο. Φθάνει να σκεφθεί κανείς ότι το προσχέδιο του προϋπολογισμού τοποθετεί την ανεργία στο 24,5% για το 2014!

Ειδικότερα, για το 2014 προβλέπεται σημαντική αύξηση των καθαρών εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού σε ταμειακή βάση. Συγκεκριμένα, θα ανέλθουν σε 54,54 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 4,6% έναντι του 2013. Η άνοδος αυτή θα προέλθει κυρίως από:

1) Τις αυξημένες εισπράξεις κατά 1,1 δισ. ευρώ περίπου των δύο πρώτων μηνών του 2014.

2) Τις ευνοϊκότερες προβλέψεις συγκεκριμένων μακροοικονομικών μεταβλητών (π.χ. ιδιωτική κατανάλωση), οι οποίες είναι βελτιωμένες έναντι των προβλέψεων που είχαν ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του επικαιροποιημένου Μεσοπρόθεσμου και επηρεάζουν θετικά τα έσοδα ΦΠΑ.

3) Τις εκτιμήσεις για σταδιακή αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης και την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.

Οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις θα είναι μειωμένες κατά 133 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις για το 2013, λόγω των παρεμβάσεων που είχαν προβλεφθεί. Οι δαπάνες για ασφάλιση, περίθαλψη και κοινωνική προστασία πέφτουν στα 13,2 δισ. ευρώ και αφορούν τις επιχορηγήσεις των ασφαλιστικών ταμείων και των νοσοκομείων, καθώς και την κοινωνική προστασία. Για την αντιμετώπιση των δαπανών σε επιχορηγήσεις, λειτουργικές και λοιπές καταναλωτικές δαπάνες, έχουν προβλεφθεί πιστώσεις ύψους 5,4 δισ. ευρώ, χαμηλότερες κατά 1,2 δισ. ευρώ περίπου σε σχέση με τις εκτιμήσεις για το 2013. Επίσης, υπάρχει πίστωση 1,12 δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων και έκτακτου χαρακτήρα δαπανών, ενώ οι δαπάνες για τόκους υπολογίζονται στα 6,150 δισ. ευρώ ή 3,4% του ΑΕΠ, από 6,1 δισ. ευρώ ή 3,3% του ΑΕΠ το 2013.

Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) αναμένεται να ανέλθει στα 7 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 350 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις εκτιμήσεις για το 2013.

Με δυο λόγια, το προσχέδιο του προϋπολογισμού είναι ένα ακόμη μνημονιακό ευχολόγιο που για να στηριχθεί θα χρειασθεί πρόσθετα μέτρα…

σχετικα αρθρα

ροη ειδησεων