Μια αόρατη, αλλά άκρως επικίνδυνη μορφή ρύπανσης ταλαιπωρεί τους κατοίκους σχεδόν όλων των ελληνικών αστικών κέντρων, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει η Realnews, τα επίπεδα της ηχορύπανσης ταλαιπωρούν σχεδόν όλες τις πόλεις της Ελλάδας με πληθυσμό από 100.000 κάτοικους και άνω.
Σε συνεργασία με Ελληνες ακαδημαϊκούς, το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα σε συνολικά 11 πόλεις της χώρας όπου τα επίπεδα ηχορύπανσης θεωρούνται αρκετά υψηλά. Εκτός από τα πολύβουα κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ο αστικός θόρυβος θα μετρηθεί σε Πάτρα, Λάρισα, Βόλο, Ηράκλειο, Χανιά, Ιωάννινα, Καβάλα, Αγρίνιο, αλλά και στην πόλη της Κέρκυρας.
Η έρευνα, που θα ολοκληρωθεί στο 2015, είναι υποχρέωση της χώρας μας βάσει οδηγίας της Ε.Ε., καθώς οι Βρυξέλλες θεωρούν την ηχορύπανση τόσο απειλητική για τη δημόσια υγεία όσο και την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Σύμφωνα με τις σύγχρονες ιατρικές έρευνες, η διαρκής έκθεση σε υψηλά επίπεδα θορύβου σχετίζεται άμεσα με την υπέρταση και εμμέσως με καρδιακές επιπλοκές, αλλά ακόμα και με την πρόκληση ψυχολογικών διαταραχών.
Επιπλέον, οι επιστήμονες δηλώνουν ότι η ηχορύπανση προκαλεί πρόβλημα και στην αστική πανίδα, ακόμα και στην κτηνοτροφική παραγωγή!
Μέχρι στιγμής, τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί δείχνουν ότι στις μεγαλύτερες ελληνικές πόλεις υπάρχει υπέρβαση του ορίων των 55 ντεσιμπέλ (dB) που τίθενται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Στην Πάτρα, οι μετρήσεις σε τέσσερις κεντρικούς δρόμους (Αγίου Ανδρέα, Μαιζώνος, Κανακάρη και Γούναρη-Κορίνθου) που έχει πραγματοποιήσει το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του πανεπιστημίου της πόλης δείχνουν ότι τα επίπεδα του θορύβου αγγίζουν τα 70 dB. Παράλληλα, όπως έδειξαν οι έρευνες του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Ακουστικής και Συγκοινωνιακών Εργων του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας, στον Βόλο και τη Λάρισα η ηχορύπανση φτάνει τα 65 και 55 dB αντιστοίχως.
Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, οι έρευνες εστιάζουν στις περιοχές που γειτνιάζουν με αυτοκινητοδρόμους, δηλαδή με την Αττική Οδό και την Εγνατία αντίστοιχα.
Καθώς οι μετρήσεις ολοκληρώνονται, τα στοιχεία συγκεντρώνει ο Κωνσταντίνος Βογιατζής, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και επίσημος αντιπρόσωπος της Ελλάδας στην Ε.Ε. για θέματα ηχορύπανσης.
«Στόχος της έρευνας δεν είναι μόνο η μέτρηση των ντεσιμπέλ, αλλά και η χαρτογράφηση της ποιότητας του ήχου. Οι σύγχρονες έρευνες για την καταπολέμηση της ηχορύπανσης δείχνουν ότι οι επιπλοκές στην υγεία προκαλούνται κυρίως από τους “κακούς ήχους”, όπως είναι αυτοί της μηχανής των αυτοκινήτων ή του φρεναρίσματος των ελαστικών», λέει ο Κ. Βογιατζής, προσθέτοντας ότι τα αποτελέσματα των ερευνών θα αποτελέσουν βάση για τους πολεοδομικούς σχεδιασμούς του μέλλοντος.
«Για παράδειγμα, η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου έγινε βάσει μιας πολύ σοβαρής μελέτης περιβαλλοντικού θορύβου, που έδειξε ότι το έργο θα μειώσει την ηχορύπανση σε μεγάλο μέρος της Αθήνας. Οι πεζοδρομήσεις, όπως επίσης οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ή η μείωση των ορίων ταχύτητας, είναι μερικά μέτρα που μπορούν να μειώσουν την ηχορύπανση, καθώς η κίνηση των αυτοκινήτων είναι ο Νο 1 παράγοντας που την προκαλεί», τονίζει ο καθηγητής.
«Οι ελληνικές πόλεις είναι ιδανικά φτιαγμένες για την ηχορύπανση. Οι στενοί δρόμοι και τα ψηλά κτίρια δημιουργούν το φαινόμενο της “ηχητικής χαράδρας”, παγιδεύοντας τους θορύβους. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που, εξαιτίας αυτού του φαινομένου, ο τέταρτος όροφος μιας πολυκατοικίας δέχεται περισσότερο θόρυβο απ’ ό,τι ο πρώτος ή ο δεύτερος», αναφέρει ο Δημήτρης Σκαρλάτος, καθηγητής στο Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών.