Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Νέα γενιά αυτοκινητοδρόμων, αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ που θα κατασκευαστούν με συμβάσεις παραχώρησης “βάζει μπροστά” από τον Μάιο, το υπουργείο Υποδομών, χωρίς όμως ακόμη να ειναι εξασφαλισμένη ούτε η συμμετοχή και το ενδιαφέρον των τραπεζών άλλα ούτε και τα χρήματα με τα οποία θα συμβάλλει οικονομικά το δημόσιο.
Η κυβέρνηση, επιχειρώντας να δημιουργήσει θετικό κλίμα μετά την επίτευξη της νέας συμφωνίας για τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, προχωρά στην ανακοίνωση της επαναδημοπράτησης τριών έργων που είχαν προκηρυχθεί από την κυβέρνηση Παπαδήμου. Στους διαγωνισμούς δόθηκαν τέσσερις παρατάσεις καθώς δεν υπήρξε εκδήλωση ενδιαφέροντος από κανένα επενδυτικό σχήματα.
Τώρα στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον μετά τη λύση για τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους που ήταν παγωμένοι για τρία χρόνια. Λύση, με την οποία μειώθηκαν τα έργα που προβλεπόταν να γίνουν και αυξήθηκε κατά πολύ η οικονομική συμβολή του δημοσίου που παραχώρησε και τα μελλοντικά του δικαιώματα επί των διοδίων.
Τα τρία “νέα” έργα είναι ο οδικός άξονας Ελευσίνας-Θήβας-Υλίκη που θα λειτουργεί ως μεγάλη παράκαμψη της Αττικής και υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περί τα 500 εκατ. ευρώ, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος με κόστος περίπου 350 εκατ. ευρώ και η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας, η οποία εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 80 εκατ. ευρώ. Η τελευταία “προικίζεται” και με την δημιουργία και εκμετάλλευση μαρίνας ιδιωτικών σκαφών.
Το μεγάλο στοίχημα ειναι να προσελκυσθούν οι απρόθυμες, για την ώρα, τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τα έργα. Κρίσιμο παραμένει και η εξεύρεση της πηγής χρηματοδότησης της οικονομικής συμβολής του Δημοσίου ενώ θα πρέπει τα έργα να ενταχθούν και στο νέο ΕΣΠΑ προκειμένου να λάβουν κοινοτική χρηματοδότηση.
Στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους που υλοποιούνται αυτή τη στιγμή, η συμβολή δημοσίου και κοινότητας φτάνει στο 60% του κόστους με το δημόσιο να αναλαμβάνει την εγγύηση των τραπεζικών δανείων που καλύπτουν το 30% του κόστους.