Ποιο είναι το μυστικό της γερμανικής επιτυχίας στο πεδίο των εξαγωγών; Σίγουρα η τεχνολογική πρωτοπορία, αλλά και η δίψα των γερμανικών επιχειρήσεων – μεγάλων αλλά και μικρομεσαίων – να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό, γράφει η Deutsche Welle. Δεν είναι μόνο οι μεγάλοι τεχνολογικοί όμιλοι της Γερμανίας που αναζητούν αγορές στο εξωτερικό. Όλο και περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναζητούν την τύχη τους εκτός συνόρων. Και αυτό ακριβώς είναι το μεγάλο πλεονέκτημα του γερμανικού επιχειρηματικού κόσμου, η εξωστρέφεια ακόμη και των μικρών επιχειρήσεων, λέει ο γερμανός υφυπουργός Οικονομίας Στέφαν Κάπφερερ.
Μάλιστα προκειμένου το γερμανικό υπουργείο να συμβάλει στον εντοπισμό ελπιδοφόρων νέων αγορών, εξετάζει σε συνεργασία με την εταιρεία Germany Trade & Invest GmbH (GTAI) αναδυόμενες αγορές, τις οποίες αξιολογεί επί τη βάσει ενός καταλόγου κριτηρίων και στη συνέχεια καταθέτει σχετικές προτάσεις στις επιχειρήσεις. Οι χώρες που προτείνονται θα πρέπει να πληρούν πέντε κριτήρια: Θα πρέπει να παρουσιάζουν αξιοσημείωτο ρυθμό ανάπτυξης και θετική εξέλιξη σε οκτώ σημαντικούς για τις γερμανικές μεσαίες επιχειρήσεις κλάδους της οικονομίας. Σε αυτούς ανήκει η κατασκευή μηχανών, η ιατρική τεχνολογία και η περιβαλλοντική τεχνολογία. Ο όγκος των εισαγωγών των χωρών που επιλέγονται θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10 δισ. δολάρια. Επίσης θα πρέπει να διακρίνονται για τη σταθερότητα του επιχειρηματικού τους περιβάλλοντος με κριτήριο το «Doing Business Report» της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα κριτήρια αυτά, την περασμένη χρονιά οι κορυφαίες χώρες για την πραγματοποίηση εξαγωγών ήταν η Ταϊλάνδη, η Γκάνα, οι Βαλτικές Χώρες, η Χιλή, ο Καναδάς και η Πολωνία. Φέτος βρίσκονται στην κορυφή του πίνακα η Κίνα, η Γκάνα, η Ινδονησία, η Κολομβία, η Νότια Κορέα και η Βρετανία. Τον μεγαλύτερο όγκο των γερμανικών εξαγωγών από τις εν λόγω χώρες απορροφά η Κίνα. Το 2013 ο όγκος των κινεζικών εισαγωγών από τη Γερμανία ξεπέρασε τα 70 δισ. ευρώ. Η Κίνα έχει εξελιχθεί στον υπ’ αριθμόν πέντε εισαγωγέα γερμανικών προϊόντων. Και οι προοπτικές είναι κάτι περισσότερο από θετικές.
Όπως υπογραμμίζει ο γενικός διευθυντής της GTAI, Μπένο Μπούνσε: «Η ζήτηση σε μηχανές και εγκαταστάσεις “made in Germany” θα συνεχίσει να είναι υψηλή για τον καλπάζοντα εκσυγχρονισμό της κινεζικής βιομηχανίας». Στο πεδίο του εκσυγχρονισμού αλλά και της φιλικής προς το περιβάλλον παραγωγής προγραμματίζονται μεγάλες επενδύσεις. Το ίδιο ισχύει και για τον ιατρικό εξοπλισμό. Θετικές είναι οι εξαγωγικές προοπτικές και προς την Γκάνα. Όπως υπογραμμίζει ο Μπάνο Μπούνσε: «Η Γκάνα είναι μια μικρή χώρα, αλλά με θετικά χαρακτηριστικά για τα δεδομένα της Αφρικής. Έχει τον ρόλο γέφυρας προς άλλες χώρες της δυτικής Αφρικής και ιδιαίτερα προς τη Νιγηρία. Η δυτική Αφρική είναι μια ενδιαφέρουσα αναδυόμενη οικονομία. Αντιμετωπίζει, ωστόσο, πολλά προβλήματα στο πεδίο της ασφάλειας. Από την άλλη πλευρά διαθέτει υψηλές αναπτυξιακές δυνατότητες εξαιτίας των πετρελαϊκών της αποθεμάτων».
Ενδιαφέρον για τις γερμανικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις παρουσιάζει πάντα η Βρετανία. Η ιδιωτική κατανάλωση αυξάνεται, σημειώνεται υψηλός ρυθμός ανάπτυξης στον κατασκευαστικό τομέα και όλα δείχνουν ότι η χώρα βαδίζει στον δρόμο της αναβιομηχανοποίησης. Ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα που εκπέμπει και η Νότια Κορέα, ως χώρα απορρόφησης γερμανικών προϊόντων. Σύμφωνα με την Germany Trade & Invest, η συμφωνία ελευθέρου εμπορίου της Ε.Ε. με την Νότια Κορέα που υπεγράφη το 2011 έχει ανοίξει τις πόρτες για την εξαγωγή γερμανικών μηχανών, αυτοκινήτων, ενεργειακής τεχνολογίας καθώς και τροφίμων προς την ασιατική χώρα.
Έκπληξη θεωρείται η παρουσία της Κολομβίας στον πίνακα των κορυφαίων χωρών εισαγωγής γερμανικών προϊόντων. Σύμφωνα με τον Μπένο Μπούνσε, το οικονομικό κλίμα στη νοτιοαμερικανική χώρα είναι αισιόδοξο. Η Κολομβία ανήκει στις χώρες που διακρίνονται για τις μεγάλες αναπτυξιακές τους δυνατότητες. «Μετά την πολιτική σταθεροποίηση της χώρας, επικρατεί αισιόδοξο οικονομικό κλίμα. Εδώ και ενάμιση χρόνο η κυβέρνηση της χώρας διαπραγματεύεται με την ανταρτική οργάνωση FARC. Η κατάσταση στο πεδίο της ασφάλειας έχει βελτιωθεί. Αντιμετωπίζουμε πλέον την Κολομβία ως ιδανική αγορά για την είσοδο γερμανικών προϊόντων στη λατινική Αμερική», επισημαίνει ο Μπένο Μπούνσε. Ελκυστική θεωρείται και η αγορά της Ινδονησίας, με 250 εκατομμύρια καταναλωτές. Το ενδιαφέρον για την Ινδονησία θα αυξηθεί μετά το 2015 που θα «πέσουν» τα τελωνιακά εμπόδια μεταξύ της Ευρώπης και της ASEAN.