Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Σε νέα μείωση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων προχωρά η κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να σφίγγεται όλο και περισσότερο το σκοινί των εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου.
Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργού Ανάπτυξης, Νίκου Δένδια για την προετοιμασία κατάρτισης του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων του 2015 καθώς και τον προγραμματισμό δαπανών στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου, προβλέπει μείωση από τα 6,8 δισ. ευρώ το 2014 στα 6,4 δισ. ευρώ το 2015, ενώ την περίοδο 2016 -2018 θα ανέρχεται σε ετήσια βάση στα 6,7 δισ. ευρώ.
Η συνεχόμενη μείωση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων έχει προκαλέσει ασφυξία κυρίως στον κατασκευαστικό κλάδο που έδινε δουλειά σε ένα μεγάλο ποσοστό ελλήνων εργαζομένων. Ένας κλάδος που κίνησε την ανάπτυξη στα χρόνια της ευημερίας και τώρα μαστίζεται από λουκέτα και υψηλά ποσοστά ανεργίας.
Τα πράγματα πλέον φαίνεται ότι δεν θα αλλάξουν τουλάχιστον ως το 2018 ενώ την ίδια στιγμή, ανομβρία παρατηρείται και σε ότι αφορά τα νέα έργα που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση άλλα ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για τις προκηρύξεις τους.
Στασιμότητα παρατηρείται και καθώς “περνάμε” από τα έργα ΕΣΠΑ στα έργα του ΣΕΣ με το μεσοδιάστημα να μοιάζει πολύ επικίνδυνο για πλήθος εταιρειών που θα πρέπει να συνεχίσουν να πληρώνουν τις υποχρεώσεις τους στο κράτος. Μάλιστα, οι φορείς των κατασκευών τονίζουν ότι το κράτος συνεχίζει να “πνίγει” τον κλάδο με το να παρακρατεί απο τις προκαταβολές που καταβάλλει κατά την έναρξη δημοσίων έργων, υπερδιπλάσιο ποσοστό (4,85%) απο αυτό που πέτυχε για τα έντοκα εξαμηνιαία γραμμάτια (2,05%).
Το θέμα αυτό μάλιστα έθεσε έθεσε με έγγραφό του ο ΣΑΤΕ στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδoμών Γκίκα Χαρδούβελη και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, αντίστοιχα, ζητώντας την άμεση άρση του επαχθούς για τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις αυτού τόκου, σε μια περίοδο κατά την οποία αντιμετωπίζουν και πολλά άλλα σοβαρά προβλήματα.