Γράφει ο Kασσιανός Τζέλης
Πόσα χρόνια χρειάζονται για να κατασκευαστούν 20 χλμ. αυτοκινητοδρόμου; Στην Ελλάδα φαίνεται ότι χρειάζεται σχεδόν μια δεκαετία. Πρόκειται για τα εναπομείναντα χιλιόμετρα του φονικού “πετάλου του Μαλιακού” που αν και έχουν ξεκινήσει απο το 2006, δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί και τώρα παίρνουν νέα παράταση για το τέλος του 2015. Και βλέπουμε!
Το υπουργείο Υποδομών έδωσε παράταση 14 μηνών στο έργο της παράκαμψης της Λαμίας και 16 μηνών στο έργο της μεγάλης παράκαμψης Στυλίδας-Καραβόμυλου. Είναι τα δυο έργα που θα ολοκληρώσουν τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, εξαιρουμένης της διέλευσης Τεμπών που κι αυτή έχει καθυστερήσει σημαντικά. Να σημειωθεί ότι τα τρία προαναφερθέντα έργα είναι τα μόνα που κατασκευάζονται ως αμιγώς δημόσια έργα με πόρους του δημοσίου και της ΕΕ και μετά την ολοκλήρωση τους θα περάσουν στη δικαιοδοσία των ιδιωτών που έχουν αναλάβει την διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων. Στη προκειμένη περίπτωση, τα έργα του Μαλιακού θα περάσουν στον έλεγχο της κοινοπραξίας Κεντρική Οδός, στην οποία ηγείται η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί πως αποφασίστηκε στα δυο έργα του Μαλιακού, να προωθηθούν τα αμιγώς οδικά έργα και να συνεχιστούν, μετά την παράδοση τους, οι εργασίες για την αντιπλημμυρική προστασία. Κάτι που ενδεχομένως να ενέχει κινδύνους για την ασφάλεια των έργων.
Τα δυο έργα ξεκίνησαν το 2006. Στη πορεία του χρόνου, η ανάδοχος ΑΤΤΙΚΑΤ βρέθηκε σε δεινή οικονομική θέση και τα έργα “πάγωσαν”. Χρειάστηκε να περάσει αρκετός καιρός προκειμένου να εξευρεθεί λύση και φτάσαμε στο 2012 ώστε να γίνει υποκατάσταση αναδόχου και να προχωρήσουν και πάλι τα έργα, χωρίς όμως ομαλή ροή χρηματοδότησης απο το κράτος και με πάρα πολλές καθυστερήσεις σε ότι αφορά την έγκριση μελετών και τις αδειοδοτήσεις.
Τώρα, το χρονοδιάγραμμα προβλέπει ολοκλήρωση το φθινόπωρο του 2015. Άλλα κανείς δεν είναι σε θέση να δεσμευτεί περί αυτού.