Αμερικανικοί αξιωματούχοι πιστεύουν τώρα ότι τα δύο συστήματα επικοινωνιών του αεροσκάφους έκλεισαν με διαφορά 14 λεπτών, κάτι το οποίο δείχνει ότι δεν συνέβη κάποια αιφνιδιαστική καταστροφή.
Σύμφωνα με τη Daily Mail, οι Αμερικανοί αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι το σύστημα υποβολής στοιχείων έκλεισε στις 01:07 του Σαββάτου, ενώ ο αναμεταδότης απενεργοποιήθηκε στις 01:21, λίγο μετά αφότου ο πιλότος αποχαιρέτησε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας της Μαλαισίας λέγοντας «Εντάξει, καληνύχτα» και λίγο πριν, προφανώς, το boeing 777 αλλάξει πορεία προς τα δυτικά.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, το γεγονός ότι τα συστήματα του αεροπλάνου έκλεισαν με διαφορά 14 λεπτών δείχνει ότι η απενεργοποίησή τους ήταν μια εσκεμμένη πράξη και αποκλείει το σενάριο του ατυχήματος ή της ξαφνικής και αιφνίδιας βλάβης.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι συσκευές εντοπισμού του αεροπλάνου απενεργοποιήθηκαν, το αεροπλάνο εξακολούθησε να στέλνει ίχνη, μέσω του συστήματος δεδομένων, το οποίο είναι γνωστό ως ACARS σε ένα δορυφόρο. Συνέβη, δηλαδή, κάτι ανάλογο με αυτό που συμβαίνει με ένα κινητό όταν είναι απενεργοποιημένο.
Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, το αεροπλάνο συνέχισε να στέλνει στοιχεία στο δορυφόρο, όπως αυτά που αφορούν την ακριβή τοποθεσία του, την ταχύτητά του και το υψόμετρο για πέντε ώρες, αφότου έκλεισαν τα συστήματα εντοπισμού.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, τελευταίο ίχνος του αεροσκάφους που έλαβαν σε δορυφόρους -της βρετανικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών Immarsat-, έδειχνε ότι πετούσε πάνω από το νερό και σε ύψος 35.000 ποδιών.
Από την πλευρά τους, πάντως, Αμερικανοί αξιωματούχοι αρνήθηκαν να αποκαλύψουν τη θέση από όπου έγινε η τελευταία μετάδοση ίχνους του αεροπλάνου της Malaysian και παραδέχθηκαν ότι δεν ξέρουν πότε σταμάτησε να πετά.
Ωστόσο, τα αεροπλάνα που έχουν στείλει οι ΗΠΑ για έρευνες κινούνται στον Ινδικό Ωκεανό, σε μια περιοχή 1.000 μιλίων δυτικά της Κουάλα Λουμπούρ.
Πάντως, αυτό που δείχνουν τα συνεχιζόμενα στίγματα προς το δορυφόρο είναι ότι το αεροπλάνο διένυσε ακόμη 2.500 μίλια, πέραν του τελευταίο επιβεβαιωμένου στίγματος, από τα δικά του συστήματα εντοπισμού.
Τα νέα αυτά δεδομένα στρέφουν τις έρευνες στον πιλότο Ζαχάρι Αχμάντ Σαχ και στον συγκυβερνήτη Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ, καθώς είναι δυο από τους ανθρώπους που είχαν πρόσβαση στα όργανα του αεροπλάνου και γνώριζαν το πώς μπορούν να απενεργοποιήσουν τα συγκεκριμένα συστήματα. Πάντως, οι συγγενείς τους και οι φίλοι τους, μιλώντας για εκείνους, τονίζουν ότι είναι άριστοι επαγγελματίες και δεν θα έθεταν ποτέ σε κίνδυνο τη ζωή των επιβατών.