«Αρκετά!» δήλωσαν οι κάτοικοι του Ρίο με την απότομη αύξηση των τιμών και των υψηλό πληθωρισμό ενόψει του Μουντιάλ που θα διεξαχθεί στη χώρα φέτος το καλοκαίρι και δημιούργησαν νόμισμα – παρωδία, το $urreal, που εικονίζει τον Σαλβαντόρ Νταλί.
Η ιστοσελίδα που δημιούργησαν στο Facebook ονομάζεται «Rio $urreal – Don’t Pay» με στόχο να εκθέσουν και να μποϊκοτάρουν τις υπέρογκες τιμές που χρεώνονται στα μπαρ τα εστιατόρια και τα καταστήματα. Η σελίδα συγκέντρωσε ταχύτατα τα βλέμματα των χρηστών του διαδικτύου, φτάνοντας σε χρόνο ρεκόρ τους 150.000 και αυξάνεται με ταχύτατους ρυθμούς.
Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί τον όρο $urreal (σουρεαλιστικό) επειδή οι ντόπιοι θεωρούν πως οι τιμές στο Ρίο είναι πραγματικά σουρεαλιστικές – 6 ευρώ για ένα τοστ, 12 ευρώ για μια πράσινη σαλάτα, 7,5 ευρώ για ένα burger που «έρχεται με ένα μικροσκοπικό κομμάτι τουρσί, στεγνό κρέας, μια χούφτα πατατάκια και μια υδαρή σάλτσα μπλε τυριού», σύμφωνα με τον Λεονάρντο Μαζερόν Τουμπίνο, που δημοσιεύει μάλιστα μια φωτογραφία για του λόγου το αληθές.
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί επίσης η άνοδος στις τιμές των ακινήτων, με μια αύξηση που φτάνει το 15-20% ετησίως κατά τα δύο τελευταία χρόνια. Οι cariocas (οι κάτοικοι του Ρίο) εκτιμούν ότι ήρθε η ώρα να περάσουν στην αντεπίθεση και επέλεξαν το Facebook ως το πεδίο μάχης τους.
Το $urreal από μόνο του είναι μια παρωδία τραπεζογραμματίου – εικονίζοντας το πρόσωπο του Ισπανού υπερρεαλιστή καλλιτέχνη, Σαλβαντόρ Νταλί. Η μεγαλύτερη σε πωλήσεις εφημερίδα του Ρίο, O Globo, αστειεύτηκε ότι η πόλη χρειάζεται το δικό της νόμισμα και ορισμένοι cariocas αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα, με το πρόσωπο του Νταλί στο μπροστινό μέρος αντί των συνηθισμένων εθνικών ηρώων της Βραζιλίας.
«Δεν μπορούμε απλά να ενεργούμε σαν τυπικοί Βραζιλιάνοι, να συμφωνούμε ότι κάτι είναι λάθος, να αστειευόμαστε και μετά να το καταπίνουμε» δήλωσε η δημοσιογράφος Άντρεα Καλς, στο πρακτορείο ειδήσεων Bloomberg. «Πρέπει να το σταματήσουμε αυτό, γιατί όσο περνάει ο καιρός γίνεται όλο και πιο σοβαρό. Δεν είναι αστείο όταν ξοδεύω πολύ περισσότερα από όσα βγάζω».
Η σελίδα στο Facebook είναι γεμάτη συμβουλές για τη μείωση του κόστους: να παίρνει κανείς τη δική του καρέκλα στην παραλία, αντί να νοικιάζει, να κατονομάζει και να ντροπιάζει τους οδηγούς ταξί που χρεώνουν υπέρογκα ποσά, να μην επισκέπτεται ακριβά μπαρ. Η κίνηση $urreal οδήγησε στη δημιουργία και του κινήματος Isorporzinho (φορητό ψυγείο), το οποίο προέκυψε όταν μια παρέα φίλων πήραν το δικό τους ψυγείο στην παραλία Λέμε, την πιο ακριβή του Ρίο, αρνούμενοι να αγοράσουν φαγητό ή ποτό στην παραλία ή σε ένα από τα μπαρ που βρίσκονται εκεί.
Το κίνημα έχει εξαπλωθεί πέρα από το Ρίο, με ομάδες $urreal στο Facebook, να έχουν δημιουργηθεί στο Σάο Πάολο, στη Μπραζίλια ακόμη και στη Μπελέμ του Αμαζονίου.