Σε κρίση βρίσκονται και τα εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα, αλλά έχουν αναπτύξει συγκροτημένες πολιτικές για την αντιμετώπιση της ύφεσης οι οποίες και φαίνεται να αποδίδουν. Επιπλέον ενδυναμώνονται από τα εγγενή χαρακτηριστικά των ίδιων των συγκροτημάτων, όπως την ενιαία οργανωτική- διοικητική δομή και μηχανισμούς οικονομικού ελέγχου, ενώ επιπλέον διαθέτουν και πλεονεκτήματα που απορρέουν από το μελετητικό και τεχνικό υπόβαθρό τους στα στάδια της χρηματοδότησης, της χωροθέτησης, του σχεδιασμού, της κατασκευής και λειτουργίας τους προκειμένου να καθίστανται βιώσιμα. Αυτά κι άλλα προκύπτουν από μελέτη του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος.
Ο καθηγητής του Χαροκόπειου Παύλος Μαρίνος Δελλαδέτσιμας που επιμελήθηκε την έρευνα μαζί με τον Γιάννη Λουκάκη σημείωσε μιλώντας σε σχετική ημερίδα ότι η ανύπαρκτη χωροταξική και πολεοδομική στρατηγική της Ελλάδας είναι το βασικό θέμα που χρειάζεται αλλαγή μετά από διάλογο και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων πλευρών. Στη χώρα, όπως είπε, συμβαίνει το παράδοξο «πάρα πολλά μεγάλα καταστήματα και σουπερ μάρκετ να είναι παράνομα διότι δεν υπάρχει πλαίσιο για τη λειτουργία τους».
Το φαινόμενο των εμπορικών κέντρων στις ελληνικές πόλεις παραμένει σχετικά ανεξέλεγκτο, χωρίς να έχει ακόμη αποτιμηθεί η σημασία τους στην αστική και περιφερειακή οικονομία. Υπό προϋποθέσεις τα εμπορικά κέντρα, ως μεγάλης κλίμακας επενδύσεις μπορούν να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των αστικών συγκεντρώσεων όπως ανασυγκρότηση αστικών περιοχών, επαναχρησιμοποίηση εγκαταλελειμμένων κελυφών, ενίσχυση του περιφερειακού ρόλου των πόλεων.
Όμως, η μέχρι σήμερα λειτουργία τους εμπεριέχει τη λογική άντλησης καταναλωτικού δυναμικού και κερδοφορίας τόσο από τις άμεσα προσκείμενες τοπικές κοινότητες στις οποίες εγκαθίστανται όσο και από την ευρύτερη αστική οικονομία και στις περισσότερες περιπτώσεις επηρεάζουν αρνητικά όχι μόνο την οικονομική δομή των τοπικών αγορών αλλά και αυτή των αστικών συγκεντρώσεων.
Ο καθηγητής σημείωσε στην ομιλία του ότι η ανάπτυξη των εμπορικών κέντρων σε παγκόσμια κλίμακα δείχνει ότι δεν επηρεάζονται τα μητροπολιτικά ή αστικά κέντρα αλλά στις παρυφές γίνεται η ζημιά καθώς καταστρέφεται οποιαδήποτε περαιτέρω ανάπτυξη. «Το ΙΚΕΑ κάνει μεγαλύτερη ζημιά από άλλα εμπορικά κέντρα» όπως σχολίασε.