Το Πακιστάν δεν είναι ένα μέρος που οι περισσότεροι κάτοικοί του θα ασχοληθούν με θέματα ελευθερίας και δικαιωμάτων των ομοφυλόφιλων. Παρόλα αυτά, κάποιοι λένε ότι η χώρα είναι μια από τις καλύτερες για να είσαι gay. Χαρακτηρίζουν, μάλιστα, το Καράτσι ως τον «παράδεισο των ομοφυλόφιλων», την ώρα που οτιδήποτε διαφορετικό της «κανονικότητας» είναι καταδικαστέο από την νομοθεσία και την θρησκεία.
Δύσκολη μια σχέση
«Σκοτεινά» πάρτι, ομαδικό σεξ και γάμοι συγκατάβασης με το άλλο φύλο είναι κάποιες από τις εκπλήξεις που το Πακιστάν προσφέρει. Κάτω από το πέπλο της αυστηρής κοινωνικής ευταξίας, η χώρα βρίθει από ομοφυλοφιλική δραστηριότητα.
Ο Ντανιαλ, όπως ζήτησε από το BBC να κατονομαστεί, είναι ένας 50αρης επιχειρηματίας, που ζει σε μια καλή περιοχή του Καράτσι. Χρησιμοποιεί το smartphone του για να οργανώσει πάρτι.
«Ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανα διαδικτυακά, ίσως και 12 χρόνια πριν, ήταν να δακτυλογραφήσω G-A-Y και να πατήσω αναζήτηση. Τότε βρήκα μια ομάδα και ήρθα σε επαφή με 12 άτομα στην πόλη», λέει.
«Πλέον, υπάρχουν εφαρμογές για το κινητό που χρησιμοποιούν GPS για να σου πουν πόσο κοντά σου βρίσκεται ένας άλλος ομοφυλόφιλος, χρησιμοποιώντας δεδομένα από διαδικτυακά προφίλ. Υπάρχουν χιλιάδες gay στο Πακιστάν την κάθε δεδομένη στιγμή»,συμπληρώνει.
Τα πάρτι που διοργανώνει είναι τόσα πολλά που σπανίως βρίσκει χρόνο για τον εαυτό του, όπως σχολιάζει. «Εάν θέλεις σεξ, είναι παράδεισος. Εάν θέλεις σχέση, τα πράγματα είναι πολύ πιο δύσκολα», εξηγεί.
Όσο δεν προσβάλλει
Τα πάρτι, στα οποία κανείς προσέρχεται μόνο με πρόσκληση, αποτελούν την μοναδική ευκαιρία για τους ομοφυλόφιλους να είναι ανοιχτοί στις επιλογές τους.
Η πακιστανική κοινωνία είναι αυστηρά πατριαρχική. Οι Πακιστανοί οφείλουν να παντρευτούν μια γυναίκα, και οι περισσότεροι το κάνουν. Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον ερευνητή Κασιμ Ικμπαλ, είναι ένας πολιτισμός ατιμίας και διπλής ζωής.
«Οι ομοφυλόφιλοι θα καταβάλλουν τεράστια προσπάθεια για να μην προχωρήσει μια σχέση με άνθρωπο του ίδιου φύλου, γιατί γνωρίζουν ότι σε κάποια στιγμή θα πρέπει να παντρευτούν μια γυναίκα», εξηγεί ο ερευνητής.
Η ομοφυλοφιλική δραστηριότητα καταδικάζεται από τις θρησκευτικές αρχές του Πακιστάν και η πλειονότητα της κοινωνίας την θεωρεί αμαρτία. Όλοι σχεδόν οι κληρικοί ερμηνεύουν την ιστορία του Λοτ, που αναφέρεται στο Κοράνι, ως ότι ο Θεός καταδικάζει τους ομοφυλόφιλους. Κάποιοι, μάλιστα, προτείνουν και παραδειγματική τιμωρία για τους «άντρες που κάνουν σεξ με άλλους άντρες».
Παρόλα αυτά, υπάρχουν και μέρη όπου μπορεί κανείς να απολαύσει επί πληρωμή «μασάζ και άλλα» για ελάχιστα χρήματα. Πελάτες τέτοιων καταστημάτων είναι ακόμη και υψηλά ιστάμενοι άνθρωποι των αρχών – αστυνομικοί, στρατιωτικοί ακόμη και υπουργοί.
Ο Αχμέτ, μασέρ, ισχυρίζεται ότι στην επαγγελματική του πορεία έχει εξυπηρετήσει περισσότερους από 3.000 πελάτες. Μια από τις συζύγους του, η Σουμέρα, δηλώνει ότι δεν έχει πρόβλημα με το επάγγελμα του άντρα της και ότι θα ήθελε περισσότεροι συνάνθρωποί της να είχαν «ανοιχτό» μυαλό.
Η στάση της Σουμέρα εκπλήσσει αλλά δεν είναι αδύνατο να γίνει κατανοητή, σύμφωνα με τον Κασίμ Ικμπαλ.
«Στο Πακιστάν, οι άντρες αποθαρρύνονται από το να έχουν φιλενάδες και πολύ συχνά οι πρώτες τους εμπειρίες είναι με φίλους ή ξαδέρφια. Αυτό το θεωρούν φυσιολογικό για την ανατροφή του νέου και η οικογένεια το παραβλέπει – έχει την ιδέα ότι τα αγόρια θα γίνουν αγόρια», λέει.
«Το σεξ μεταξύ αντρών δεν θα απασχολεί κανέναν όσο δεν προσβάλλει την θρησκεία. Εξάλλου, στο τέλος, όλοι παντρεύονται μια γυναίκα και δεν μιλάνε για αυτό»,προσθέτει.
Βρετανική κληρονομιά
Πρακτικά, οι ομοφυλοφιλικές πράξεις είναι παράνομες στο Πακιστάν. Οι Βρετανοί εισήγαγαν σχετική νομοθεσία ποινικοποιώντας ότι περιγραφόταν ως «συνουσία παρά φύσιν» την εποχή της αποικιοκρατίας. Παρόλα αυτά, οι ποινές αυτές σπανίως εφαρμόζονται και το θέμα τείνει να λυθεί ενδοοικογενειακά. «Σε όλες τις περιπτώσεις οι κατηγορίες θα εκπέσουν. Όμως τα αγόρια θα αναγκαστούν να παντρευτούν με όποια ορίσει η οικογένεια», εξηγεί ο Ικμπαλ.
Πραγματικότητα
Για τις γυναίκες ομοφυλόφιλες τα πράγματα είναι ακόμη πιο δύσκολα. Η έκφραση γυναικείας σεξουαλικότητας απορρίπτεται από την κοινωνία – ακόμη και από τους ετεροφυλόφιλους.
Στην Λαχώρη, ένα ζευγάρι νεαρών γυναικών, η Μπέενακαι η Φατιμά, έχουν σκεφθεί ένα τρόπο για να μείνουν μαζί. Η δημοσιοποίηση της σχέσης τους δεν υπάρχει σαν ενδεχόμενο προς το παρόν.
«Εκτιμώ ότι θα κάνουμε γάμους συγκατάβασης. Ξέρω κάποιους ομοφυλόφιλους και ίσως συμφωνήσουμε να βάλουμε χρήματα και να αγοράσουμε ένα σπίτι από κοινού, όπου θα το μοιράσουμε δια δύο», περιγράφει στο BBC η Μπέενα.
Η Φατιμά, που γράφει σε μια σελίδα για ομοφυλόφιλους, θεωρεί ότι είναι ζήτημα χρόνου για το Πακιστάν να βάλει σε δημόσιο διάλογο τα δικαιώματα των gay. «Δεν γίνεται να κρύβεις τον εαυτό σου στην ντουλάπα. Κάποια στιγμή θα τον βγάλεις έξω. Είναι αναπόφευκτο», σχολιάζει.
Η Μπέενα είναι λιγότερο αισιόδοξη. «Τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων στις ΗΠΑ θεσπίσθηκαν μετά τα δικαιώματα των γυναικών – και από αυτά δεν έχουμε στο Πακιστάν. Δεν σου επιτρέπεται να έχεις διαφορετική γνώμη εδώ. Ο πατέρας μου είναι ένας κύριος, αλλά δεν θα διαφωνούσα επ’ αυτού και να καταλήξω νεκρή. Είμαι υπέρμαχη του να είσαι ο εαυτός σου αλλά δεν θέλω να πεθάνω νέα», δηλώνει.
«Το βρίσκω εγωιστικό να αρχίσω να αγωνίζομαι για τα δικαιώματα των ομοφυλόφιλων. Είναι εγωιστικό για τις γυναίκες στην οικογένειά μου που αγωνίζονται για την εκπαίδευση και το δικαίωμα να παντρευτούν τον άντρα των ονείρων τους – ή να μην παντρευτούν ποτέ»,προσθέτει.
Μπορεί να χρειαστεί μια ολόκληρη γενιά για να αλλάξουν ουσιαστικά τα πράγματα. Ακόμη και οι πιο ανοιχτόμυαλοι Πακιστανοί αντιμετωπίζουν την βία των σεκταριστών και την οικονομική αστάθεια ως πιο σημαντικά ζητήματα. Αλλά μέχρι τότε θα υπάρχουν τα μέρη όπου οι ομοφυλόφιλοι του Πακιστάν θα μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα.