Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Στο συρτάρι μπαίνει οριστικά, σύμφωνα με πληροφορίες, η πολύ-εξαγγελθείσα μεγάλη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας.
Το κόστος της γραμμής, τα στενά περιθώρια του νέου κοινοτικού χρηματοδοτικού πακέτου και η αδυναμία εξεύρεσης δημόσιου χρήματος στερούν τελικά την Αθήνα από μια νευραλγική γραμμή κι από τον κατασκευαστικό τομέα ένα μεγάλο επενδυτικό δέλεαρ που θα έδινε “ανάσα” στην αγορά και θα δημιουργούσε θέσεις εργασίας.
Το συνολικό κόστος της γραμμής που θα ξεκινούσε από το Γαλάτσι, θα έφτανε στο κέντρο, ύστερα θα έστριβε προς τα ανατολικά προάστια και μετά θα συνέχιζε βόρεια κατά μήκος της Κηφισίας, καταλήγοντας στο Μαρούσι υπολογίζεται σε 3 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο του έργου, είχε εξαγγελθεί και η κατασκευή κλάδου απο τον Ευαγγελισμό προς τον Βύρωνα και τον Υμηττό. Μόνο το πρώτο τμήμα (Γαλάτσι-Ευαγγελισμός) που είναι το πλέον ώριμο και θα μπορούσε να δημοπρατηθεί άμεσα, κοστίζει 1 δισ. ευρώ.
Το έργο εξαγγέλθηκε από όλες τις κυβερνήσεις από το 2008 και έπειτα. Ο στόχος αρχικά να χρηματοδοτηθεί από την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων του δημοσίου από τα διόδια της Αττικής Οδού. Τελικώς αποφασίστηκε να προωθηθεί για ένταξη στο “νέο ΕΣΠΑ”.
Ωστόσο, τα στενά πλαίσια μέσα στο οποίο θα κινηθεί το επόμενο πακέτο, οδηγούν τώρα την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, στην απόφαση να βγάλουν εκτός το έργο και να προωθήσουν μια ή δυο πιο μικρές επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών που κοστίζουν κατά πολύ λιγότερο και εκτιμάται ότι μπορούν να “αξιοποιηθούν πολιτικά” αφού “απευθύνονται” στην Β’ Αθηνών.
Πρόκειται για την επέκταση της γραμμής 2 από την Ανθούπολη όπου φτάνει σήμερα, προς το Ίλιον και το Καματερό, με τρεις σταθμούς. Το κόστος της γραμμής εκτιμάται σε 300 εκατ. ευρώ και συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες ώστε να επιλεχθεί τελικά για κοινοτική χρηματοδότηση. Σε κάθε περίπτωση, η επέκταση αυτή τίθεται πλέον σε πρώτη προτεραιότητα.
Το δεύτερο έργο που εξετάζεται είναι η νότια επέκταση της γραμμής 2, από το Ελληνικό προς τη Γλυφάδα με κόστος 200 εκατ. ευρώ και δύο σταθμούς.