Συνεντευξιάζει η Νεφέλη Χριστοπούλου
Πάνω από δύο εβδομάδες έχουν περάσει από την μέρα που το μοιραίο Boeing B777-200 της Malaysian Airlines αγνοείται και οι ειδικοί από όλο τον κόσμο έχουν ξεκινήσει μια άνευ προηγουμένου έρευνα. Όπως έχει γίνει ευρέως γνωστό το συγκεκριμένο αεροπλάνο στο οποίο επέβαιναν 239 άτομα εκτελούσε την καθημερινή πτήση μεταξύ Κουάλα Λουμπούρ και Πεκίνου, ενώ φαίνεται να διέθετε ένα εξαιρετικά έμπειρο πλήρωμα.
Το rp.gr εξασφάλισε μια αποκλειστική συνέντευξη από τον καθηγητή αερομεταφορών κύριο Ρήγα Δογάνη ο οποίος ζει στο Λονδίνο.
Στο ελληνικό κοινό ο καθ. Δογάνης έγινε γνωστός την δεκαετία του ’90 καθώς υπηρέτησε ως Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπιακής Αεροπορίας στην Αθήνα από τον Φεβρουάριο 1995 έως τον Απρίλιο 1996 καταφέρνοντας να εφαρμόσει με επιτυχία ένα μεγάλο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, το οποίο παρήγαγε το πρώτο κέρδος της Ολυμπιακής μέσα σε 18 χρόνια.
Ωστόσο, η δράση του καθ. Δογάνη είναι περισσότερο γνωστή στο εξωτερικό. Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι διετέλεσε σύμβουλος αεροπορίας καθώς και σύμβουλος στρατηγικής σε πολλές αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, τράπεζες και κυβερνήσεις ανά τον κόσμο. Ο καθ. Δογάνης ίδρυσε και υπήρξε επικεφαλής του Τμήματος αεροπορικών μεταφορών στο Πανεπιστήμιο του Cranfield της Αγγλίας, από το 1991 έως το 1997, ενώ συνεχίζει τις διαλέξεις του εκεί ως επισκέπτης καθηγητής. Σήμερα, είναι μέλος του διοικητικού συμβούλιου της easyJet, του αεροδρομίου Hyderabad στην Ινδία και Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Λέσχης Αεροπορίας στις Βρυξέλλες, ενώ στο παρελθόν υπήρξε μη εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. της South African Airways.
Στην ερώτηση μας για το τι πιστεύει ότι έχει συμβεί με το μοιραίο Boeing o καθ. Δογάνης απαντά:
«Δεν ξέρω τι να πω για το MH370 περισσότερο από αυτά που μπορείτε να διαβάσετε στις εφημερίδες. Και οι δύο αυτόματες συσκευές σηματοδότησης – ο αναμεταδότης και οι ACORS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) –φαίνεται να έσβησαν πριν το αεροπλάνο απομακρυνθεί από τον εναέριο χώρο της Μαλαισίας.
Αν αυτό έγινε εσκεμμένα σημαίνει ότι πραγματοποιήθηκε από κάποιον με εμπειρία πτήσης – είτε δηλαδή το έκανε ένας από τους πιλότους, είτε κάποιοι από το πλήρωμα θαλάμου επιβατών οι οποίοι πιθανόν είχαν εκπαιδευτεί σε αεροπορικές πτήσεις -με σκοπό ή την αεροπειρατεία ή την προσγείωση του αεροπλάνου σε ένα άγνωστο αεροδρόμιο. Πιθανό, βέβαια, είναι και το σενάριο κάποιας προγραμματισμένης αυτοκτονίας.
Η μόνη άλλη εξήγηση μπορεί να είναι ότι το σύστημα οξυγόνου δεν λειτούργησε σωστά, με αποτέλεσμα οι πιλότοι να έχασαν τις αισθήσεις τους, έτσι καθώς τα επίπεδα του οξυγόνου μειώθηκαν σταδιακά είναι πιθανόν οι πιλότοι σε μια ημι – συνειδητή κατάσταση να γύρισαν τους διακόπτες λάθος. Παρόμοιο περιστατικό συνέβη το 2005, με το αεροπλάνο της Ήλιος στο Γραμματικό, όπου ο πιλότος του αεροπλάνου έχασε τις αισθήσεις του, διότι η παροχή οξυγόνου σταμάτησε να λειτουργεί. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται ότι το αεροπλάνο πρέπει να συνετρίβη κάπου στον Ινδικό ωκεανό μετά την πτήση για αρκετές ώρες, ίσως και με αυτόματο πιλότο.»
Εν συνεχεία, στην ερώτηση αν πιστεύει ότι αυτό το γεγονός καθιστά τον κόσμο περισσότερο επιφυλακτικό στις μετακινήσεις των αεροπλάνων, ο καθ. Δογάνης δηλώνει:
«Η ιστορία έχει δείξει ότι οι άνθρωποι ξεχνούν γρήγορα τις αεροπορικές τραγωδίες και συνεχίζουν να πετούν είτε για ταξίδια αναψυχής είτε για επαγγελματικούς λόγους. Σίγουρα όμως, οι επιβάτες στη χώρα της οποίας η αεροπορική εταιρεία είχε ατύχημα με μεγάλο αριθμό θανάτων τείνουν να είναι πιο επιφυλακτικοί στο να ταξιδέψουν με την συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία. Αλλά ακόμα και αυτό έχει παρατηρηθεί ότι αποτελεί βραχυπρόθεσμο φαινόμενο.»
Κλείνοντας, ο καθ. Δογάνης σημειώνει :
«Η εξαφάνιση του Boeing αποτελεί ένα ασυνήθιστο και μοναδικό γεγονός. Εκείνο που πρέπει να θυμίσουμε στον κόσμο είναι ότι με το πέρασμα του χρόνου οι αερομεταφορές γίνονται όλο και πιο ασφαλείς. Αυτό αποδεικνύεται και έμπρακτα από το γεγονός πως κάθε χρόνο τα ποσοστά των αεροπορικών ατυχημάτων μειώνονται, ιδίως στην Ευρώπη.»