Προσπαθείτε να εγγραφείτε σε ένα νέο λογαριασμό e-mail, να αγοράσετε εισιτήρια μιας συναυλίας ή να κάνετε ένα σχόλιο σε μια ιστοσελίδα και συχνά βρίσκεστε αντιμέτωποι με μια εικόνα με λοξά γράμματα και περίεργα σύμβολα και αριθμούς που πρέπει να μεταφέρετε σε μια οθόνη πριν σας δοθεί η δυνατότητα να προχωρήσετε;
Η «πλήρως αυτοματοποιημένη δημόσια εξέταση που διαχωρίζει τους υπολογιστές από τους ανθρώπους» ή CAPTCHA, χρησιμοποιείται από ιστοσελίδες για να καθορίσει εάν ο χρήστης είναι ένα πραγματικό πρόσωπο ή ρομπότ. Πρόσφατα η εταιρεία τεχνολογίας Vicarious δημοσίευσε ένα βίντεο με λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης που μπορούσε να ξεγελάσει το σύστημα CAPTCHA δημοφιλών sites, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει προσφέρει καμία ισχυρή απόδειξη για τις δυνατότητες αυτού του συστήματος. Ερευνητές εταιριών και πανεπιστημίων συχνά αναφέρουν πώς κατάφεραν να σπάσουν κάποιο είδος προγράμματος CAPTCHA, αλλά οι προγραμματιστές επανέρχονται με πιο εξελιγμένους και δυσανάγνωστους κωδικούς. Πώς όμως ένα λογισμικό CAPTCHA αποφασίζει ποιος είναι άνθρωπος και ποιος είναι ρομπότ;
Τα λογισμικά CAPTCHA χρησιμοποιούνται από ιστοσελίδες για να αποτραπεί η κακόβουλη κατάχρηση από spammers και απατεώνες, οι οποίοι χρησιμοποιούν αυτοματοποιημένα εργαλεία για να λάβουν δεδομένα, να κάνουν μαζικές αγορές ειδών περιορισμένης διαθεσιμότητας ή να προωθήσουν διαφημιστικά μηνύματα.
Ο όρος επινοήθηκε από τον Λουίς φον Αν, έναν φοιτητή ηλικίας 22 ετών το 2000 και κάποιους συναδέλφους του. Η προσέγγιση του λογισμικού στηρίζεται στη διαφορά μεταξύ της οπτικής επεξεργασίας μεταξύ των υπολογιστών και του ανθρώπινου ματιού. Η τεχνητή όραση εντοπίζει λεπτομέρειες σε ακίνητες ή κινούμενες εικόνες τις οποίες επιχειρεί στη συνέχεια να αναλύσει. Μπορεί να είναι τόσο απλό όσο η οπτική αναγνώριση χαρακτήρων (OCR), στην οποία το λογισμικό μετατρέπει τα σκαναρισμένα έγγραφα σε επεξεργάσιμα αρχεία κειμένου, ή τόσο περίπλοκο όπως ρομποτικά συστήματα τα οποία μπορούν να εντοπίσουν αντικείμενα με την όραση και να ενεργήσουν αναλόγως. Όμως ακόμα και αν η οπτική αναγνώριση των υπολογιστών έχει εξελιχθεί πολύ κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, κείμενα με στρεβλωμένα, πιεσμένα και αναποδογυρισμένα στοιχεία μπορούν να μπερδέψουν ακόμα και το πιο σύγχρονο λογισμικό.
Το πρόβλημα είναι ότι τέτοιου είδους παραμορφωμένα κείμενα ωθούν επίσης τον άνθρωπο στα όρια των ικανοτήτων του. Οι σχεδιαστές λογισμικού πρέπει να κινηθούν πάνω σε μια λεπτή γραμμή ώστε να διατηρήσουν τις ισορροπίες μεταξύ της αποτροπής των ανεπιθύμητων επισκεπτών και των νόμιμων χρηστών. Κάθε καινοτομία στην οπτική αντίληψη των υπολογιστών κάνει τη δουλειά τους ακόμα πιο δύσκολη.
Στην πράξη, τα λογισμικά τύπου CAPTCHA μπορούν να προσπελαστούν μαζικά από κάποιον που είναι διατεθειμένος θα βάλει χαμηλόμισθους εργαζόμενους σε μια φτωχή χώρα να εισέρχονται στις ιστοσελίδες. Αλλά ενώ τα CAPTCHA θα αρχίσουν να υποκύπτουν στην αναγνώριση των χαρακτήρων μέσω των υπολογιστών τα περίπλοκα κείμενα θα μπορούν να αντικατασταθούν με εικόνες όπου ο χρήστης θα καλείται να αναγνωρίσει κάποιο μέρος τους. Αλλά αυτό το θέμα ενδέχεται να αποτελέσει τον προπομπό επιτυχιών σε ερευνητικό και ακαδημαϊκό επίπεδο καθώς οι υπολογιστές εξελίσσονται καθημερινά ώστε να μπορέσουν να νικήσουν τα CAPTCHAs. Όπως αναφέρει ο Δρ. φον Αν οποιοδήποτε αρκετά προηγμένο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης που θα μπορούσε να προσπελάσει τα CAPTCHAs θα αντιπροσωπεύει μια σημαντική και χρήσιμη πρόοδο στον τομέα της μελέτης.