Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Τελειωμό δεν έχουν τα προβλήματα στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους καθώς οι τράπεζες για μια ακόμη φορά παγώνουν την χρηματοδότηση, ζητώντας όλο και περισσότερες εγγυήσεις.
Νέο “θύμα”, ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος που δεν είχε πρόβλημα. Ο Άξονας Μωρέας που ενώνει την Κόρινθο και τη Τρίπολη με την Καλαμάτα και τη Σπάρτη κι ο οποίος τώρα κινδυνεύει να μείνει κουτσός αφού οι τράπεζες που χρηματοδοτούν το έργο, εδώ και καιρό επιχειρούν να εξασφαλίσουν τα οφέλη που αποκόμισαν απο τις νέες συμβάσεις για τους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους.
Βασικό αίτημα είναι να γίνει και στην περίπτωση του Μωρέα, τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης προκειμένου να εγγυηθεί το ελληνικό δημόσιο την αποπληρωμή των δανείων, με αιτιολογία την μείωση της κυκλοφορίας άρα και τη μείωση των εσόδων απο διόδια. Όμως, ο Μορέας είναι ένα έργο που “δεν έπεσε έξω”. Έχει προχωρήσει σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα και σε ότι αφορά το βασικό της τμήμα έχει ολοκληρωθεί κατά 98%. Το μόνο που απομένει να γίνει είναι ο περιφερειακός της Καλαμάτας για τον οποίο τα έργα είχαν ξεκινήσει άλλα πάγωσαν εδώ κα μερικούς μήνες καθώς οι τράπεζες σταμάτησαν τη χρηματοδότηση. Το ίδιο συνέβη και για το εξωτερικό τμήμα του άξονα, το τμήμα Λεύκτρο – Σπάρτη ενώ ήταν σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής.
Την ίδια στιγμή όμως, η ΕΕ δεν έχει ανάψει ακόμα το πράσινο φως για τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης. Η κυβέρνηση εμφανίζεται διατεθειμένη να υπογράψει την νέα σύμβαση, αυξάνοντας έτσι κατά πολύ τη συμμετοχή των δημόσιων ταμείων, ωστόσο η ΕΕ άλλα και ο επικείμενος ανασχηματισμός “μπλοκάρουν” την υπογραφή απο τον Μιχάλη Χρυσοχοίδη. Πηγές του υπουργείου Υποδομών πάντως εμφανίζονται ανήσυχες, δηλώνοντας ότι εάν δεν υπογραφεί η νέα σύμβαση έως το τέλος Ιουνίου, τότε τα έργα θα μπουν σε περιπέτειες.
Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι τόσο η στάση των τραπεζών όσο και αυτή της κυβέρνησης, έχουν οδηγήσει σε περιπέτειες το σύνολο των έργων, διαμορφώνοντας μια εικόνα αστάθειας, όχι και τόσο “γόνιμη” για την ανάπτυξη.