Έρευνα της Intermec με τίτλο “Unlocking Hidden Cost in Distribrution Centre” αναλύει τάσεις των σημερινών κέντρων διανομής και προκλήσεις που αντιμετωπίζουν senior supply chains και distribution centre managers από την Γαλλία, την Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Βόρεια Αμερική.
Κύρια πρόκληση γι αυτούς είναι η τεχνολογία, καθώς αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα σε όλο το εύρος του κέντρου διανομής. Οι managers προσπαθούν να εντοπίσουν το σημείο εκείνο εντός της εφοδιαστικής αλυσίδας στο οποίο εφαρμογές της τεχνολογίας θα επιφέρουν μειώσεις σε κόστος καθώς και εξοικονόμηση χρόνου.
Λόγω της μεγάλης πίεσης που δέχονται, πολλοί είναι εκείνοι που φοβούνται να κάνουν το πρώτο βήμα. Παρ’ όλα αυτά, είναι απαραίτητο να ληφθούν κάποια μέτρα δράσης προκειμένου οι επιχειρήσεις να καταφέρουν να κερδίσουν έδαφος και να βρίσκονται ένα βήμα πριν την ζήτηση. Η τεχνολογία RFID, που προτιμάται από το 52% των διευθυντικών στελεχών, οι Φωνητικές Εντολές, που ολοένα και χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις, καθώς και οι τάσεις των “The Perfect Οrder” και “Haas”, παρέχουν την λύση σε αυτά τα προβλήματα.
Πρόκληση αποτελεί επίσης και η διαχείριση των επιστροφών, ειδικά σε περιόδους αιχμής. Παρά το γεγονός ότι το 61% των επιχειρήσεων αναγνωρίζουν ότι η πιο δύσκολη περίοδος είναι εκείνη που ακολουθεί τις διακοπές, λόγω του μεγάλου αριθμού επιστροφών, περισσότεροι από τους μισούς διευθυντές παραδέχονται ότι δεν διαθέτουν τις κατάλληλες διαδικασίες και μέσα για να καθορίσουν αν τα επιστρεφόμενα εμπορεύματα εν τέλει θα πρέπει να απορρίπτονται, να επιστρέφονται πίσω στον προμηθευτή ή να επιστρέφονται στην αποθήκη.
Μάλιστα, πολλοί είναι οι διευθυντές εκείνοι, σε κάθε χώρα εκτός της Γαλλίας, οι οποίοι εφαρμόζουν την πολιτική αντίστροφης διαχείρισης αποθεμάτων (reverse logistics), προκειμένου να ανταπεξέλθουν στον υψηλό αριθμό των επιστροφών σε περιόδους αιχμής.
Ακόμη μία τάση της τεχνολογίας που θεωρείται από τα δύο τρίτα των managers ως η “οικονομικότερη λύση” είναι η εκμίσθωση του εξοπλισμού. (Hardware as Service ή αλλιώς Haas). Έχει αποδειχθεί ότι η χρήση του Haas ενισχύει την απόδοση στις περιόδους αιχμής χωρίς να απαιτείται η δέσμευση μιας μακροχρόνιας αγοράς, με την παροχή φορητών λύσεων για ορισμένο χρόνο. Επίσης, με αυτόν τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να μεταφέρουν το κόστος στα λειτουργικά έξοδα και όχι στο κόστος κεφαλαίου.
Επί προσθέτως, οι επιπτώσεις της τεχνολογίας εξετάζεται από τα διευθυντικά στελέχη σε μέτρα που επηρεάζουν το bottom line. Το 74% των managers είναι υπέρ της αύξησης της αυτοματοποίησης υποστηρίζοντας ότι επηρεάζουν θετικά τα κέρδη. Παράλληλα, το 51% πιστεύουν ότι κάθε νέα τεχνολογία που απευθύνεται στους εργαζομένους θα πρέπει να είναι απλή στην χρήση και “έξυπνη”. Σχεδόν το ίδιο ποσοστό (49%) θεωρούν δύσκολο τον εντοπισμό των σημείων στο οποίο μια εφαρμογή της τεχνολογίας θα επιφέρει αποτέλεσμα, ενώ περισσότερα από τα δύο τρίτα σημειώνουν ότι η κινητοποίηση των εργαζομένων και η ευελιξία αποτελούν τους βασικούς παράγοντες για τη βελτίωση της κερδοφορίας.
Όσο σημαντική κι αν θεωρείται η τεχνολογία για την βελτίωση των διαδικασιών στα κέντρα διανομής, έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι το 23% του συνόλου των επιχειρήσεων ακόμα χρησιμοποιεί το χαρτί για την διεξαγωγή τους. Παρ’ όλα αυτά, η συντριπτική πλειοψηφία έχει την πεποίθηση ότι οι έξυπνες και φιλικές προς το χρήστη συσκευές θα ενισχύσουν το ηθικό, την ικανοποίηση και την πίστη των εργαζομένων και θα αποτελέσουν βασικό μέσο βελτίωσης των επιδόσεων του κέντρου διανομής. Την πεποίθηση αυτή είχαν το 67% των διευθυντικών στελεχών, το 70% στις ΗΠΑ και το 74% στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Επενδύοντας στην τεχνολογία για την αύξηση των κερδών τους, οι managers λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν το ζήτημα της παραγωγικότητας των εργαζομένων. Στις περισσότερες χώρες, η παραγωγικότητα και η μείωση του κόστους εργασίας που επακολουθεί, θεωρείται ο σημαντικότερος παράγοντας για την βελτίωση των λειτουργιών.