Οι οδηγοί τρώνε, πίνουν, μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο ή στέλνουν γραπτά μηνύματα, ψάχνουν σταθμό στο ραδιόφωνο ή ρυθμίζουν την θερμοκρασία του αυτοκινήτου τους, τσεκάρουν το μακιγιάζ ή το χτένισμά τους, κοιτάζουν διαφημιστικές πινακίδες ή βιτρίνες καταστημάτων και γενικά απασχολούνται με κάτι άλλο περίπου το 10% του χρόνου που οδηγούν, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα.
Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν κρυφές βιντεοκάμερες και ενσωματωμένους αισθητήρες για την παρακολούθηση των οδηγών και προειδοποιούν ότι ο κίνδυνος να αφαιρεθούν και να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα είναι αρκετά μεγαλύτερος για τα άτομα νεαρής ηλικίας και τους άπειρους οδηγούς.
Οι επιστήμονες του Εθνικού Ινστιτούτου Ανθρώπινης Ανάπτυξης και Υγείας του Παιδιού των ΗΠΑ, με επικεφαλής τον Μπρους Σάιμον – Μόρτον, επεσήμαναν ότι «οτιδήποτε αποσπά τα μάτια του οδηγού από το δρόμο, μπορεί να αποβεί επικίνδυνο».
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ο κίνδυνος ατυχήματος όταν οι οδηγοί πληκτρολογούν στο κινητό τους είναι υπερδιπλάσιος. Ειδικότερα για τους νέους και άπειρους οδηγούς ο κίνδυνος αυξάνεται έως οκτώ φορές, όταν πληκτρολογούν ή σκύβουν για να πιάσουν τη συσκευή του τηλεφώνου τους. Μικρότερος, αλλά σαφώς αυξημένος, είναι ο κίνδυνος ατυχήματος όταν ο οδηγός τρώει.
Η έρευνα έδειξε, ωστόσο, ότι ο κίνδυνος ατυχήματος είναι μικρότερος όταν ο οδηγός απλώς μιλάει στο τηλέφωνο. Επειδή όμως για να μιλήσει στο κινητό του, προηγουμένως είτε πληκτρολογούσε, είτε είχε σκύψει για να το πιάσει και να απαντήσει κάποια κλήση, οι ερευνητές επισήμαναν πως πρέπει να απαγορεύεται η χρήση κάθε είδους ηλεκτρονικών συσκευών σε κάθε περίπτωση.
Η βιντεοσκόπηση γινόταν όταν το όχημα βρισκόταν σε κίνηση και διήρκεσε για μια περίοδο 12 έως 18 μηνών.
Σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος, οι ερευνητές κατέγραφαν σε ποιο βαθμό οι οδηγοί ήταν συγκεντρωμένοι ή η προσοχή τους είχε αποσπαστεί.
«Καθώς όλο και νέες μορφές τεχνολογίας γίνονται διαθέσιμες πλέον στα αυτοκίνητα, είναι σημαντικό οι οδηγοί να μην αισθάνονται υποχρεωμένοι να απαντούν οποιαδήποτε εισερχόμενη κλήση ή μήνυμα. Για την ασφάλεια ιδίως των νέων οδηγών, θα πρέπει να περιμένουν για να απαντήσουν μια κλήση, μόνο όταν έχουν σταματήσει το αυτοκίνητο», είπε ο δρ. Σάιμον – Μόρτον.