Το ποσό των 5,85 δις ευρώ προτίθεται να διαθέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη χρηματοδότηση 250 έργων υποδομής του τομέα της ενέργειας στη χώρα μας για την περίοδο 2014-2020.
Πρόκειται για έργα «κοινού ενδιαφέροντος» δηλαδή αφορούν περισσότερες από μια χώρες και για την υλοποίηση τους προβλέπονται ταχείες διαδικασίες αδειοδότησης και ευνοϊκότερες ρυθμίσεις με στόχο την προσέλκυση επενδυτών. Για την Ελλάδα τα έργα που συμπεριελήφθησαν στον ειδικό αυτό κατάλογο χρηματοδότησης είναι:
– Ο υποθαλάσσιος αγωγός φυσικού αερίου Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας μέσω Κρήτης.
– Η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας (Χαντέρα-Αττική).
– H ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας, μεταξύ Ανατολικής Μαρίτσα – Νέα Σάντας.
– Το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στην Αμφιλοχία.
– Η διασύνδεση Κομοτηνής – Στάρα Ζαγορά (φυσικό αέριο).
– Οι σταθμοί αποθήκευσης LNG (φυσικό αέριο) στην Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα.
– Παρεμβάσεις στους υπάρχοντες αγωγούς στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα μεταξύ Κούλα – Σιδηροκάστρου.
– Παρεμβάσεις στους σταθμούς στους Κήπους, αλλά και στον αγωγό μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας (ITGI).
Αν υπολογιστεί ότι το κόστος του αγωγού φυσικού αερίου Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας, εκτιμάται σε περίπου 4,7 δις ευρώ, καθίσταται σαφές ότι τα 5,85 δις ευρώ που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για 250 έργα ανάλογου, αλλά και μικρότερου μεγέθους, είναι ψίχουλα.
Αυτό που έχει σημασία είναι να βρεθούν ιδιωτικά κεφάλαια που θα διατεθούν για να υλοποιηθούν οι υπό συζήτηση ενεργειακές διασυνδέσεις, διότι όπως φαίνεται η ΕΕ δεν μπορεί να προσφέρει κάτι παραπάνω από την ….αιγίδα της. Κάτι είναι κι αυτό βέβαια.