Εάν σας έχουν κολλήσει την “ταμπέλα” του κακού αφεντικού, πιθανότατα θα είστε οι τελευταίοι που θα το μάθετε.
“Το προσωπικό σας θα κάνει τα πάντα για να μην το μάθετε για να μην διακινδυνεύσουν να χάσουν τη δουλειά τους”, λέει η Lynn Taylor, ειδική σε θέματα εργασιακού χώρου και συγγραφέας του “Δαμάστε τον Τύραννο του Γραφείου: Πώς να διαχειρίζεστε τις παιδιάστικες συμπεριφορές του αφεντικού σας και να προοδεύετε στη δουλειά σας”. Εάν αποφασίσετε όμως να καλλιεργήσετε την παρατηρητικότητα και τη διαίσθησή σας, να είστε σίγουροι πως έχετε πολλά να ανακαλύψετε σχετικά με τις διαθέσεις της ομάδας σας απέναντί σας”.
Όπως αναφέρει το businessinsider.com, o Michael Kerr, διεθνής ομιλητής και συγγραφέας του “Το προσόν του χιούμορ”, συμφωνεί πως είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζετε πώς αισθάνονται οι υφιστάμενοί σας για εσάς. Εάν δεν σας συμπαθούν, υπάρχουν συνέπειες, λέει. Για παράδειγμα, θα είναι λιγότερο ικανοποιημένοι και πιο αγχωμένοι (παράγοντες που επηρεάζουν τη δημιουργικότητα και την αποδοτικότητα), μπορεί να σας εγκαταλείψουν (γεγονός που θα κοστίσει σε χρόνο και χρήμα στην εταιρεία), μπορεί να κάνουν παράπονα ή αναφορά στο τμήμα προσωπικού (που μπορεί να θέσει τη θέση σας σε κίνδυνο), και σε γενικές γραμμές δεν θα σας σέβονται και δεν θα ακούν τις απόψεις σας.
“Ο στόχος του μάνατζερ δεν είναι να είναι αρεστός σε όλους. Εάν σας ενδιαφέρει αυτό, τότε δεν θα μπορείτε να παίρνετε τις σωστές αποφάσεις για την εταιρεία”, λέει η Taylor. “Εάν όμως είστε αναίσθητοι, όσο έξυπνοι και ικανοί κι εάν είστε δεν θα πάτε μακριά. Χρειάζεστε μια δυνατή ομάδα που θα σας ακολουθεί για να πετύχετε στον τομέα σας”.
Για να αποφύγετε λοιπόν, τέτοιου είδους καταστάσεις θα πρέπει να είστε σε θέση να αναγνωρίζετε τα σημάδια και να αλλάξετε τη συμπεριφορά σας, τον τρόπο που αντιμετωπίζετε τους άλλους και το πώς βλέπετε το ρόλο σας.
Το businessinsider.com παρουσιαζει τα 14 σημάδιαπου δείχνουν ότι υφιστάμενοί σας μπορεί και να σας απεχθάνονται:
1. Έχετε μια δυσάρεστη “αίσθηση”
“Το πρώτο σημάδι που σας δείχνει ότι τα πράγματα μπορεί και να μην πηγαίνουν τόσο καλά με τους υφισταμένους σας είναι ένα αδιόρατο δυσάρεστο συναίσθημα που δεν μπορείτε να προσδιορίσετε ακριβώς”, αναφέρει η Taylor. “Κανείς μάνατζερ δεν είναι συμπαθής σε όλους, αλλά υπάρχουν πάρα πολλοί που δεν τους σέβεται η ομάδα τους”. Εάν έχετε αυτό το δυσάρεστο προαίσθημα ότι κάτι δεν πάει καλά, αρχίστε να ψάχνετε και για άλλα σημάδια.
2. Δεν σας κοιτούν στα μάτια (με τους υπόλοιπους δεν έχουν πρόβλημα)
Είναι πολύ δύσκολο για κάποιον που είναι θυμωμένος μαζί σας να σας κοιτά στα μάτια, λέει η Taylor. “Φοβούνται ότι θα καταλάβετε την εχθρότητα που αισθάνονται, κι έτσι για να αμυνθούν κοιτούν αλλού και σας αποφεύγουν όποτε μπορούν”.
3. Σας αποφεύγουν “όπως ο διάολος το λιβάνι”
Εάν έχετε παρατηρήσει ότι πηγαίνουν από τις σκάλες κάθε φορά που εσείς περιμένετε το ασανσέρ, ή ότι αλλάζουν τα προγράμματά τους για να μην συμπίπτουν οι ώρες σας, αυτό είναι ένα σημάδι ακόμη ότι προσπαθούν να σας αποφύγουν. Και οι εργαζόμενοι αποφεύγουν συνήθως εκείνους που τους τρομάζουν ή δεν συμπαθούν, λέει ο Kerr.
4. Παίρνουν αναρρωτική, ειδικά για λόγους που σχετίζονται με στρες
Όταν ένας υπάλληλος απουσιάζει για λόγους υγείας, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι δεν αισθάνεται άνετα να εργάζεται μαζί σας, εξηγεί ο Kerr.
“Μπορεί οι εργαζομένοί σας να μην έρχονται στη δουλειά, ή να καθυστερούν, να φεύγουν νωρίτερα ή να μην τους βρίσκετε ποτέ στο γραφείο τους, γιατί νιώθουν την ανάγκη να κάνουν διάλειμμα συχνά¨, προσθέτει η Taylor. “Η απουσία μπορεί να πάρει πολλές μορφές, και με αυτόν τον τρόπο οι εργαζόμενοι προσπαθούν να διαχειριστούν το στρες που αισθάνονται. Η κακή σχέση με τον προϊστάμενο αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες στρες”, αναφέρει.
5. Δεν χαμογελούν όταν είστε μπροστά
Δεν μιλάμε βέβαια για τις “κακές” μέρες που περνάμε όλοι μας. Εάν κάποιος από την ομάδα σας είναι μονίμως κατσούφης όταν είστε μπροστά, αλλά τον έχετε δει να χαμογελάει σε άλλους, κάτι δεν πάει καλά.
“Είναι πολύ δύσκολο για έναν υπάλληλο να χαμογελάσει όταν μιλά σε κάποιον που δεν συμπαθεί”, λέει η Taylor.
6. Σταματούν να γελάνε και να αστειεύονται μόλις εμφανίζεστε εσείς
Το να μην χαμογελούν όταν είστε εκεί είναι μια ένδειξη, αλλά το να κλείνονται στο καβούκι τους μόλις σας δουν να μπαίνετε στην κουζίνα ή στην άιθουσα συναντήσεων, είναι ένα πολύ ισχυρό σημάδι ότι οι υφιστάμενοί σας δεν σας συμπαθούν και δεν σας θεωρούν μέλος της ομάδας, λέει ο Kerr.
7. Φαίνεται να έχουν χάσει τον ενθουσιασμό τους για τη δουλειά τους
Μπορεί να μην είστε εσείς ο λόγος που συνέβη αυτό (υπάρχουν τόσο πολλοί λόγοι άλλωστε για να χάσει κανείς τη διάθεση και τη δημιουργικότητά του), αλλά μπορεί και να είστε.
“Εαν βλέπετε πως οι υφιστάμενοί σας έχουν χάσει τον ενθουσιασμό τους και δεν αντιδρούν θετικά σε νέα ή υπάρχοντα projects, μπορεί να είναι σημάδι ότι δεν σας συμπαθούν”, λέει η Taylor.
8. Δεν σας καλούν ποτέ σε κοινωνικές εκδηλώσεις
Εάν οι υφιστάμενοί σας δεν σας προτείνουν να τους ακολουθήσετε σε εκδηλώσεις ή άλλες κοινωνικές συναντήσεις μετά τη δουλειά, τότε αυτό μπορεί να σημαίνει ότι δεν θέλουν να είναι μαζί σας πέρα από τις ώρες που είναι υποχρεωμένοι να σας βλέπουν.
9. Επικοινωνούν μαζί σας με μέιλ ενώ με τους άλλους επικοινωνούν προσωπικά
“Οι δυσαρεστημένοι υφιστάμενοί σας μπορεί να αλλάξουν τον τρόπο που επικοινωνούν μαζί σας και να προτιμούν να επικοινωνούν γραπτά ή να αφήνουν μήνυμα αντί να σας συναντούν”, λέει η Taylor. “Μπορεί να έχετε παρατηρήσει ότι αποφεύγουν να σας συναντήσουν έτσι ώστε να μην διακινδυνεύουν να τσακωθούν μαζί σας”.
10. Είναι κάπως απότομοι
Εάν τους ρωτάτε, “Τι γίνεται;” και σας απαντούν μονίμως με ένα “ΟΚ”, ή ένα ξερό “Καλά”, ή εάν στα μέιλ τους μπαίνουν κατευθείαν στο θέμα χωρίς ένα “Καλημέρα” ή κάτι άλλο, μπορεί να είναι σημάδι ότι δεν πετάνε και τη σκούφια τους για σας.
“Εάν τα άτομα της ομάδας σας αντιδρούν σαν τον έφηβο γιο σας, τότε πρέπει να κινητοποιηθείτε άμεσα”, λέει ο Kerr.
11. Διαβάστε τις κινήσεις του σώματός τους
Είτε γυρνάνε τα μάτια τους προς τα πάνω είτε έχουν μονίμως σταυρωμένα τα χέρια τους, η γλώσσα του σώματος δείχνει πολλά πράγματα και θα σας βοηθήσει να καταλάβετε τι αισθάνονται για εσάς, λέει ο Kerr.
12. Η πόρτα τους είναι μονίμως κλειστή
“Πολλοί εργαζόμενοι δεν έχουν την πολυτέλεια του δικού τους γραφείου, εάν όμως την έχουν και η πόρτα τους είναι τις περισσότερες φορές κλειστή, τότε μπορεί να το κάνουν για να συμπαρασταθούν σε κάποιον άλλο εργαζόμενο”, λέει η Taylor. “Μπορεί να χρειάζονται συμβουλές ή ακόμη χειρότερα να ψάχνουν “κι άλλού πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια”.
13. Διαφωνούν μονίμως μαζί σας
“Δεν επιλέγουν όλοι οι υπάλληλοι τον δρόμο της παραίτησης και της αποφυγής συγκρούσεων στον εργασιακό τομέα, ευτυχώς”, λέει η Taylor. “Μπορεί να διαπιστώσετε πως το προσωπικό σας συμφωνεί όλο και σπανιότερα μαζί σας ενώ στο παρελθόν δεν σας αμφισβητούσε κανείς. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι παλαιότερα, μπορεί να ανέχονταν κάποια πράγματα αλλά στη συνέχεια συνειδητοποιώντας πως δεν έχουν τίποτα να χάσουν, εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους ελπίζοντας κάτι να αλλάξει”.
14. Παραιτούνται χωρίς προφανή λόγο
Πολλές έρευνες έχουν επισημάνει ότι ο βασικός λόγος που κάποιος εργαζόμενος παραιτείται είναι ο μάνατζέρ του. Εάν δεν σας πουν κάποιον εύλογο λόγο που φεύγουν, τότε μάλλον ο λόγος είστε εσείς.