Η συνολική συνεισφορά της επιβατηγού ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία υπολογίζεται σε 16,1 δισ. ευρώ ή 9,2% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας το 2016. Επίσης, σε όρους απασχόλησης, η συνολική συνεισφορά του κλάδου διαμορφώθηκε σε 349 χιλ. θέσεις εργασίας (ή 9,7% της συνολικής απασχόλησης), σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ με θέμα «Η συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία».
Στη μελέτη του ΙΟΒΕ γίνεται ακόμη αναφορά στις αρνητικές επιπτώσεις που έχει για τον κλάδο και την επιβατική κίνηση η αύξηση του ΦΠΑ, ενώ υπολογίζεται ότι ο καθαρός ακτοπλοϊκός ναύλος στη χώρα μας είναι φθηνότερος από ό,τι στη γειτονική Ιταλία.
Ειδικότερα ο ναύλος σε γραμμές περίπου ίσης απόστασης εμφανίζει διαφορετικά χαρακτηριστικά στην Ελλάδα και την Ιταλία. Στην Ιταλία στη γραμμή Civitavecchia-Porto Torres ο καθαρός ναύλος ανά μίλι είναι 0,21 ευρώ τον Ιούλιο, 0,33 ευρώ τον Αύγουστο και 0,17 ευρώ τον Σεπτέμβριο, ενώ στη γραμμή Πειραιάς-Χανιά και τους τρεις μήνες ήταν σταθερός στο 0,19 ευρώ. Με άλλα λόγια στην ελληνική αγορά δεν παρατηρείται διαφοροποίηση στην τιμή με βάση την έγκαιρη κράτηση των εισιτηρίων (early booking), ενώ ο ναύλος ανά μίλι στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι χαμηλότερος στην Ελλάδα. Επίσης και σε μικρότερες αποστάσεις, το καθαρό ναύλο ανά μίλι φαίνεται να είναι μικρότερο στην Ελλάδα.
Τέλος η μελέτη διαπιστώνει μία θετική συσχέτιση της ακτοπλοϊκής κίνησης με το διαθέσιμο εισόδημα και τις αεροπορικές αφίξεις από το εξωτερικό. Ειδικότερα μία αύξηση 10% στο διαθέσιμο εισόδημα οδηγεί σε αύξηση της ζήτησης για εισιτήρια κατά 8% βραχυπρόθεσμα. Επιπλέον μία αύξηση κατά 10% των αεροπορικών αφίξεων από το εξωτερικό οδηγεί σε αύξηση της ζήτησης για ακτοπλοϊκά εισιτήρια κατά 2,8%! Αντιθέτως βραχυπρόθεσμα μία αύξηση κατά 10% της τιμής των εισιτηρίων οδηγεί σε πτώση της ζήτησης για εισιτήρια κατά 14% και μία αύξηση κατά 10% των αεροπορικών αφίξεων από το εσωτερικό οδηγεί σε πτώση της ζήτησης για ακτοπλοϊκά εισιτήρια κατά 1,6% βραχυπρόθεσμα.