Γράφει ο Κωνσταντίνος Μανίκας
Οικονομολόγος–Ψυχολόγος
Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής
Μια κομματική οργάνωση που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της Νέας Μεταπολίτευσης οφείλει να πληρεί μερικές βασικές προϋποθέσεις αν επιθυμεί να ανακτήσει τη λειτουργικότητα της και να προσελκύσει με την αξιοπιστία και τη διαύγεια της την εμπιστοσύνη των πολιτών. Στην πορεία των τελευταίων ετών έχουν γίνει βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Κάποιες όμως πρωτοβουλίες δεν λειτούργησαν στην πράξη όπως είχαν σχεδιαστεί, άλλες δεν απέκτησαν τη δομή που χρειάζονταν κι άλλες δεν προωθήθηκαν αφού προτιμήθηκαν πιο ασφαλείς λύσεις. Συνοψίζω λοιπόν τις 5+1 προ»υποθέσεις όπως τις ανέπτυξα από το 2010 και τις εξειδίκευσα τα επόμενα χρόνια.
Κατάργηση των Τ.Ο. ένταξη τους στις ΝΟΔΕ των οποίων αλλάζει η δομή και ενισχύεται ο ρόλος.
Εδώ και χρόνια οι περισσότερες Τ.Ο. έχουν μετατραπεί σε ανύπαρκτης πολιτικής και κοινωνικής δράσης μονάδες με τις οποίες ασχολούνται αποκλειστικά μικρές ομάδες είτε ρομαντικών ιδεολόγων, είτε τυπικών διεκπεραιωτών που περιορίζονται στην εκλογική κινητοποίηση κι αυτή πλέον με υπολειμματικό τρόπο αφού η πρόσφατη παρουσία σε επίπεδο εποπτών και εκλογικών αντιπροσώπων ήταν απογοητευτική.
Μετά τον πρώτο κομματικό «Καποδίστρια» χρειάζεται ένας «Καλλικράτης» ακόμα μεγαλύτερου περιορισμού των δομών και λειτουργικότερου σχεδιασμού τους. Οι νέες ΝΟΔΕ (ο αριθμός τους μπορεί να αυξηθεί και να ανασχεδιαστεί η κατανομή τους ώστε στα νησιά, πχ Δωδεκάνησα, να υπάρχουν δυο αντί μιας στον νομό) θα είναι αναβαθμισμένες σε πολύ μεγαλύτερα γραφεία με πιο συγκροτημένη οργάνωση και χώρους διαρκών σεμιναρίων και ενημέρωσης για τα στελέχη και μέλη.
– Θα υπάρχουν θέσεις αναπληρωτή προέδρου για κάθε πρώην Τ.Ο. και αναλογική αντιπροσώπευση στο διευρυμένο νομαρχιακό συμβούλιο ώστε να εκφράζονται σε υψηλότατο βαθμό οι τοπικές ανάγκες.
– Ενδυναμώνεται η λειτουργία των υπευθύνων τομέων (πχ. οικονομίας, πολιτικού σχεδιασμού) στις ΝΟΔΕ που ενώ ήταν μια εξαιρετική κίνηση επί της ουσίας έμεινε ανενεργή και χωρίς απτά αποτελέσματα αφού δεν υπήρχε καθορισμένη διασύνδεση τους και διαδραστικότητα με τον κεντρικό μηχανισμό (το Οργανωτικό και κυρίως τις αντίστοιχες «ομάδες πολιτικής»).
Ομάδες παραγωγής πολιτικών προτάσεων
Το αμορτισέρ ανάμεσα στις τοπικές δομές και την διοίκηση του κόμματος. Μόνιμες ομάδες (ανανεούμενης θητείας) αποτελούμενες από άτομα με επαγγελματική εμπειρία και ειδικές γνώσεις από όλες τις παραταξιακές οπτικές (αποφεύγοντας έτσι την θεσμοθέτηση τάσεων εντός του κόμματος που μόνο σε συγκρούσεις και κατακερματισμό θα οδηγήσουν) που θα επεξεργάζονται προτάσεις και θα προτείνουν διαρκώς πολιτικές κι όχι μόνο στην προεκλογική περίοδο με την εκπόνηση προγραμμάτων. Σε κάθε ομάδα θα υπάρχει υποχρεωτική συμμετοχή αντιπροσώπου της νεολαίας.
– Έχει εξαγγελθεί σχετική δομή αλλά αν δεν λειτουργήσει σε ένα πλαίσιο όπου κάθε ομάδα θα βρίσκεται σε συνεχή αλληλεπίδραση με τους αντίστοιχους υπευθύνους τομέων στις ΝΟΔΕ απορροφώντας τις αντιδράσεις και τις σκέψεις της κοινωνίας και ταυτόχρονα επιμορφώνοντας τα μέλη και εκλαϊκεύοντας τις ακολουθούμενες πολιτικές, γρήγορα μπορεί να μετατραπεί σε λέσχη θεωρητικών συζητήσεων.
– Ειδικά στον τομέα του στρατηγικού σχεδιασμού και της επικοινωνίας χρειάζεται μεταξύ άλλων και συγκροτημένη πυραμιδική μορφή οργάνωσης των social media, με ενεργοποίηση εθελοντών όλων των ηλικιών που δεν θα μένει στην προσπάθεια στατικής δημιουργίας viral ενός προκαθορισμένου μηνύματος που απευθύνεται αποκλειστικά στο κομματικό κοινό, αλλά στη χρήση opinion leaders και την παράπλευρη επιχειρηματολογία που προσελκύει ευρύτερα κοινωνικά στρώματα.
Μόνιμη σκιώδης κυβέρνηση
Απαραίτητη όχι μόνο στις αντιπολιτευτικές περιόδους αλλά ως μόνιμη δομή ελέγχου του κυβερνητικού έργου από το κόμμα. Ένα ευέλικτο σχήμα, ένα σκαλοπάτι μετά τις «ομάδες παραγωγής πολιτικής» με τις οποίες θα συνεργάζεται ώστε να υπάρχει διαρκές feedback σε σχέση με τις καθημερινές πολιτικές εξελίξεις και τις εναλλακτικές προτάσεις του κόμματος ώστε κάθε κριτική να συνοδεύεται από αξιόπιστο εναλλακτικό πλάνο δράσης.
– Θα αποτελείται από κορυφαία στελέχη και ενίοτε, ειδικά στις κυβερνητικές περιόδους, θα προωθούνται και άτομα από τις «ομάδες πολιτικής» που θα λειτουργούν και ως φυτώριο μελλοντικών στελεχών.
– Η αναβαθμισμένη γραμματεία πολιτικού σχεδιασμού και επικοινωνίας αποκτά την ισχύ ενός εποπτικού φορέα που θα διασυνδέει τις δυο δομές και θα προωθεί το έργο τους στα ΜΜΕ (κάτι σαν ένα κομματικό υπουργείο συντονισμού).
Πολιτική Επιτροπή–Γραμματέας
Ο αριθμός των μελών της θα πρέπει να περιοριστεί δραστικά. Αν εξαιρέσουμε τους ex officio, αρκούν 100-150 επιπλέον μέλη με κατανομή ανά τις 13 περιφέρειες, σε ανοικτή διαδικασία από τα μέλη ανεξαρτήτως Συνεδρίων, χωρίς «κουπόνια», υποτιμητικές ποσοστώσεις και διαχωρισμούς.
– Καθορισμός συγκεκριμένων θέσεων μόνο για τη νεολαία η οποία μετά την κατάργηση των φοιτητικών παρατάξεων θα μπορούσε να δει την σταδιακή απορρόφηση, με διατήρηση σχετικής αυτονομίας, από τον κεντρικό μηχανισμό για καλύτερο συντονισμό των δράσεων.
– Τα μέλη της Π.Ε. θα κατανέμονται σε τομείς δράσεις ώστε μετά από συνεννόηση με τις υπόλοιπες δομές να αναλαμβάνουν ενεργότερο ρόλο στη μετάδοση των κομματικών μηνυμάτων και να μην παραμένουν φορείς ενός κενού τίτλου.
– Όσα μέλη των «ομάδων πολιτικής» επιθυμούν να μετέχουν στην Π.Ε. θα παραιτούνται από τη θέση τους.
– Ο Γραμματέας θα μπορούσε να διαθέτει δυο αναπληρωτές. Έναν εκτελεστικό για ενασχόληση με πιο καθημερινές δραστηριότητες όπως ο συντονισμός των δομών και έναν που θα εκπροσωπεί την ενσωματωμένη νεολαία (ουσιαστικά τον Πρόεδρο της).
Επιτροπή αξιολόγησης
Μια κρίσιμη δομή για την ανάκτηση της αξιοπιστίας στην κοινωνία και την εντονότερη ενεργοποίηση των μελών που θα νιώθουν ότι κάθε προσφορά τους εκτιμάται και αξιολογείται ανάλογα, ώστε η περαιτέρω πορεία τους να εξαρτάται κυρίως από τις ικανότητες τους κι όχι από την πρόσδεση τους σε ομάδες και «άρματα». Η αξιολόγηση θα αφορά τους πάντες από την κορυφή έως το τελευταίο μέλος.
– Θα αποτελείται από στελέχη αδιαμφισβήτητου κύρους για την κοινωνία κι όχι μόνο για τα κομματικά στεγανά, εκπρόσωπο της νεολαίας αλλά και εξειδικευμένους επιστήμονες από τους τομείς της επικοινωνίας, της ψυχολογίας, των πολιτικών επιστημών κλπ.
– Θα αξιολογείται η πολιτική διαδρομή, χωρίς όμως να μένουμε σε τυπική καταγραφή παθητικών κομματικών ενσήμων.
– Θα αποτιμάται η κοινωνική συνεισφορά και παρουσία (εργασία, κοινωνικά κινήματα, διεθνής εμπειρία, δημόσια παρουσία – ΜΜΕ και social media).
– Θα εκτιμάται η γνωσιολογική εξειδίκευση και ευρυμάθεια, η ακαδημαϊκή και επαγγελματική εμπειρία, η διάθεση συνεχούς επιμόρφωσης και εξέλιξης.
– Θα προσμετρώνται οι επικοινωνιακές ικανότητες και το ψυχολογικό προφίλ (συναισθηματική νοημοσύνη).
Δημοκρατική νομιμοποίηση
Όσο λειτουργικές και αποδοτικές δομές κι αν δημιουργηθούν δεν θα αποκτήσουν τη σταθερότητα και την αποδοχή που χρειάζονται αν δεν διέπονται από διαρκή δημοκρατική νομιμοποίηση.
– Ανεξάρτητα από το χρόνο των Συνεδρίων, συγκεκριμένο χρονικό όριο θητείας και δυνατοτήτων επανεκλογής σε όλες τις δομές, όσο το δυνατόν μαζικότερη συμμετοχή σε κάθε διαδικασία (ακόμα κι από όλα τα μέλη).
– Όριο θητειών για όλους τους αιρετούς ακόμα και για τη βουλευτική ιδιότητα ή τη συμμετοχή στα ψηφοδέλτια και επιπρόσθετα μεσολάβηση ενός εύλογου διαστήματος για την κάθοδο γόνων πολιτικών οικογενειών ώστε να μην δίδεται η εντύπωση απευθείας μεταβίβασης της βουλευτικής θέσης.
– Χρήση της τεχνολογίας για διαδικτυακές ψηφοφορίες για τοπικά ή γενικά θέματα.