Τις προκλήσεις που αφορούν τον χώρο των αερομεταφορών και τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η Κομισιόν για την αντιμετώπισή τους υπογράμμισε σε ομιλία του στο Συνέδριο του Μονάχου για την Ασφάλεια των Αερομεταφορών ο Επίτροπος Μετανάστευσης, Εσωτερικών Υποθέσεων και Ιθαγένειας κ. Δημήτρης Αβραμόπουλος, ο οποίος επίσης είχε συνάντηση με τον υπουργό Εσωτερικών της Βαυαρίας Γιόαχιμ Χέρμαν, με τον οποίο συζήτησαν για τη μετανάστευση, την ασφάλεια και την προστασία των συνόρων
«Το ζήτημα της ασφάλειας αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές ανησυχίες των πολιτών μας, που δεν επιθυμούν όμως τον περιορισμό των ελευθεριών και της κινητικότητά τους. Η ασφάλεια των αερομεταφορών βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της συζήτησης, καθώς γνωρίζουμε ότι αποτελεί στόχο για κάθε επίδοξο τρομοκράτη», ανέφερε ο κ. Αβραμόπουλος και τόνισε ότι το κεντρικό ερώτημα είναι πώς θα διασφαλίζονται η κινητικότητα και τα ταξίδια εντός Ευρώπης με την παράλληλη προστασία των πολιτών. Υπό αυτό το πρίσμα, εκτίμησε ότι οι τρομοκρατικές επιθέσεις κατέδειξαν ότι απαιτείται μια νέα προσέγγιση στον τομέα της ασφάλειας. «Σήμερα, είναι ανάγκη να διαχειριστούμε τα σύνορα μας με τρόπο “έξυπνο”, που θα προωθεί τη διαλειτουργικότητα και τη διασύνδεση των ευρωπαϊκών συστημάτων μας, ενισχύοντας, αφενός τα εξωτερικά μας σύνορα, και προστατεύοντας, αφετέρου, ένα από πιο σημαντικά επιτεύγματα της Ένωσής μας: τη Σένγκεν», ανέφερε ο κ. Αβραμόπουλος ενδεικτικά.
«Είμαστε πλέον καλύτερα προετοιμασμένοι από ότι ήμασταν δυο χρόνια πριν. Έχουμε δημιουργήσει νέες δομές συνεργασίας για να εξασφαλίσουμε την παροχή, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, της μέγιστης δυνατής υποστήριξης προς τις επιχειρησιακές δράσεις των Κρατών Μελών”, είπε, φέρνοντας ως παράδειγμα το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Καταπολέμηση της Τρομοκρατίας της Europol, προσέθεσε όμως πως η απειλή παραμένει μεγάλη και εξελίσσεται διαρκώς.
Αναφέρθηκε επίσης στα κενά των συστημάτων ανταλλαγής πληροφοριών, λέγοντας ότι “έχουμε υποβάλει συγκεκριμένες προτάσεις για την αναβάθμιση των υπαρχόντων συστημάτων (όπως το Σύστημα Πληροφοριών Σένγκεν) για τη δημιουργία νέων, όπου αυτό απαιτείται (όπως το ευρωπαϊκό PNR) καθώς και για μελλοντικά συστήματα, ώστε να καλύψουμε τα κενά που έχουν εντοπισθεί (για παράδειγμα το ETIAS και το σύστημα Εισόδου/Εξόδου). Τα Κράτη Μέλη βρίσκονται στο στάδιο ανάπτυξης των συστημάτων PNR μετά από την έγκριση της σχετικής Οδηγίας τον περασμένο Απρίλιο. Η Ευρώπη θα διαθέτει τον δικό της σύστημα δεδομένων PNR μέχρι τον Μάιο του 2018. Οι αερομεταφορείς διαδραματίζουν ουσιαστικό ρόλο στον μηχανισμό, καθώς θα είναι εκείνοι που θα πρέπει να παρέχουν στα Κράτη Μέλη τα δεδομένα PNR», σημείωσε ο κ. Αβραμόπουλος.