To 2021 ήταν χρονιά σταθερής ανάκαμψης για τις αερομεταφορές στην Ευρώπη μετά από το σοκ που προκάλεσε η πανδημία το 2020. Με την μετάλλαξη Όμικρον να δημιουργεί νέες αναταράξεις που έγιναν εμφανείς παγκοσμίως με ακυρώσεις πτήσεων τις πρώτες ημέρες του χρόνου, η προσοχή των ειδικών πλέον στρέφεται στο πρώτο τρίμηνο του έτους που θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την πορεία όλης της χρονιάς.
Στην έκθεση του για το 2021 ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Εurocontrol) αναφέρει ότι η κίνηση (αριθμός πτήσεων) στα μεγάλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έφτασε στο 59% του 2019 και εκτιμά ότι φέτος μπορεί να φτάσει το 70% με 90% του 2019 σύμφωνα το “βασικό” σενάριο για την πορεία των επόμενων ετών, το οποίο προβλέπει επιστροφή στα προ πανδημίας επίπεδα στα τέλη του 2023.
Με τις μεταλλάξεις του κορονοϊού όμως να επεκτείνουν την αβεβαιότητα δεν έχει αποφευχθεί το ενδεχόμενο του να επιβεβαιωθεί τελικά το “απαισιόδοξο” σενάριο του Οργανισμού, το οποίο προβλέπει βραδύτερη ανάκαμψη και επιστροφή στα επίπεδα του 2019, όχι νωρίτερα από το 2027.
Και αυτό διότι πολλές χώρες καλούνται να επιταχύνουν τα προγράμματα εμβολιασμού και την παροχή αναμνηστικών δόσεων του εμβολίου και να αλλάξουν γνώμη σε πληθυσμιακές ομάδες που αντιστέκονται στον εμβολιασμό, για να μειωθούν οι επιπτώσεις της πανδημίας στα ταξίδια.
Ένας ακόμη κίνδυνος είναι να χρειαστούν νέες μορφές εμβολίων για την αντιμετώπιση των μεταλλάξεων του κορονοϊού, ενώ δεν έχει αποκλειστεί και το ενδεχόμενο επιβολής νέων καθολικών λοκντάουν ή και περιορισμού ταξιδιών.
Η εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον μπορεί να σταματήσει προσωρινά την ανάκαμψη των αερομεταφορών, η ακόμη και να εξαλείψει τα κέρδη του 2021. “Και αυτό σημαίνει πως οι κρατικές παρεμβάσεις το πρώτο τρίμηνο του 2021 θα παίξουν κομβικό ρόλο για το πως θα εξελιχθεί η αεροπορική κίνηση κατά τη διάρκεια τους έτους”, αναφέρει το Eurocontrol.
To στοίχημα του καλοκαιριού και η Ελλάδα
Ήδη ορισμένες μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές μείωσαν το πτητικό τους έργο έως και κατά 30% για τον Ιανουάριο, και τηρούν στάση αναμονής για τους επόμενους μήνες. Το μεγάλο στοίχημα είναι να έχει μπει σε έλεγχο η κατάσταση μέχρι τον Απρίλιο-Μάιο που ξεκινά η καλοκαιρινή σεζόν.
Στόχος, δηλαδή είναι να επαναληφθεί εντός του έτους μια πορεία αντίστοιχη με τη περσινή. Το 2021 ξεκίνησε με την επιβατική κίνηση στο 36% του 2019 αλλά το καλοκαίρι καταγράφθηκε μια σημαντική άνοδος λόγω των μαζικών εμβολιασμών και του ψηφιακού πιστοποιητικού εμβολιασμού της ΕΕ με αποτέλεσμα τους θερινούς μήνες ο αριθμός των πτήσεων να φτάσει το 70% του 2019.
Όλο αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι θερινοί προορισμοί να έχουν καλύτερες επιδόσεις. Αυτό συνέβη και στη χώρα μας, η οποία κατέγραψε σύμφωνα με τα στοιχεία του Eurocontrol έναν από τους πιο ισχυρούς ρυθμούς ανάκαμψης στην ευρύτερη περιοχή.
Ειδικότερα, την προηγούμενη χρονιά η Ελλάδα κατετάγη στην 5η θέση με την ισχυρότερη ανάκαμψη των αερομεταφορών μεταξύ των χωρών μελών του Eurocontrol και στην πρώτη θέση μεταξύ των χωρών μελών της ΕΕ με τις πτήσεις να φτάνουν το 73% του 2019. Μικρότερες απώλειες σε σχέση με το 2019 κατέγραψαν μόνο οι Αλβανία, Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Αρμενία και Ουκρανία, οι οποίες όμως είχαν πολύ λιγότερες πτήσεις σε σχέση με τη χώρα μας.