Έχοντας την ευθύνη για τη διαχείριση 83 υπαλλήλων, ο Χάνου Ράουμα αισθανόταν αποθαρρυμένος και απογοητευμένος.
«Αρκετές φορές, τα πράγματα πήγαιναν στραβά μεταξύ των ομάδων και αισθανόμουν αυτή την απογοήτευση», λέει ο Ράουμα, ο οποίος μένει στο Βανκούβερ του Καναδά. Είναι ανώτερο στέλεχος στην εταιρεία Student Marketing Agency, η οποία απασχολεί φοιτητές πανεπιστημίου για να παρέχουν υποστήριξη μάρκετινγκ σε μικρές επιχειρήσεις. «Όταν έφερνα νέους πελάτες, έκανα σκέψεις όπως «θα τα κάνουμε θάλασσα» και αυτό μείωνε τον ενθουσιασμό μου».
Όμως, ο Ράουμα λέει ότι όλα αυτά «άλλαξαν» από τον περασμένο Νοέμβριο, όταν η εταιρεία άρχισε να χρησιμοποιεί έναν αυτόνομο διαχειριστή τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύχθηκε από την εταιρεία Inspira με έδρα τις ΗΠΑ. Ο AI manager βοηθά τους υπαλλήλους, οι οποίοι εργάζονται με ευέλικτο ωράριο εξ αποστάσεως, να ορίζουν τα προγράμματά τους και να προγραμματίζουν εκ των προτέρων τον φόρτο εργασίας τους. Ελέγχει επίσης την τήρηση του χρονοδιαγράμματός τους, τους στέλνει υπενθυμίσεις προθεσμιών και τακτικά μηνύματα ελέγχου, ενώ καταγράφει και τον χρόνο που αφιερώνουν σε διαφορετικούς πελάτες. Η τεχνητή νοημοσύνη κάνει επίσης προτάσεις για τη βελτίωση της διατύπωσης των γραπτών κειμένων, είναι διαθέσιμη για να απαντά σε ερωτήσεις σχετικές με την εργασία και ενημερώνει αυτόματα για την πρόοδο της εργασίας όλων σε μια κεντρική πύλη.
Ο Ράουμα λέει ότι η αλλαγή αυτή με τον AI manager «όχι μόνο μείωσε τα επίπεδα άγχους του, αλλά επέτρεψε στους υπαλλήλους του να εργάζονται ταχύτερα και να είναι πιο παραγωγικοί». «Είμαι σε θέση να επικεντρωθώ στην ανάπτυξη της εταιρείας και σε πιο θετικά πράγματα. Έχει αναμφίβολα προσθέσει χρόνια στη ζωή μου», λέει.
Ο Ράουμα προσθέτει ότι οι σχέσεις του με τους υπαλλήλους του έχουν επίσης βελτιωθεί δραστικά. «Πιο παλιά, ένιωθα πολύ σαν εγώ και η ομάδα μου να παίρναμε, κατά κάποιο τρόπο, τον ρόλο πατέρα-παιδιού. Τώρα, είμαστε περισσότερο ισότιμοι. Πριν, επρόκειτο μόνο για την επίλυση προβλημάτων. Τώρα όμως είμαστε σε θέση να κάνουμε πιο ανάλαφρες συζητήσεις».
Αλλά δεν χρησιμοποιούν όλοι στο Student Marketing Agency τον διαχειριστή AI ακόμα. Ο Ράουμα και 26 από τους 83 υπαλλήλους του συμμετείχαν στην πραγματικότητα σε μια μελέτη που διεξήχθη από την Inspira και ακαδημαϊκούς από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια, το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Αριζόνα και το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν για να συγκρίνουν τις επιδόσεις του AI manager με τους ανθρώπους. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: η μία καθοδηγούνταν από έναν κανονικό μάνατζερ, η άλλη από τον μάνατζερ τεχνητής νοημοσύνης και η τελευταία ομάδα ισομερώς και από τους δύο, σύμφωνα με το BBC.
Ο διαχειριστής ΤΝ πέτυχε ποσοστό επιτυχίας 44% στο να πείσει τους εργαζόμενους να προγραμματίσουν εκ των προτέρων τις εργάσιμες ημέρες τους και κατάφερε να παρακινήσει τους εργαζόμενους να συνδεθούν εγκαίρως στο 42% των περιπτώσεων. Τα ποσοστά αυτά ήταν συγκρίσιμα με αυτά του ανθρώπινου διαχειριστή, ο οποίος πέτυχε βαθμολογίες 45% και 44% για τους δύο αυτούς τομείς. Ωστόσο, όταν ο διευθυντής ΤΝ συνεργάστηκε με έναν άνθρωπο – διευθυντή, μαζί πέτυχαν ποσοστό επιτυχίας 72% στο να πείσουν τους υπαλλήλους να προγραμματίσουν εκ των προτέρων τις εργάσιμες ημέρες τους και κατάφεραν να επιτύχουν 46% στην έγκαιρη σύνδεσή τους.
Παρά το γεγονός ότι η μελέτη έγινε σε στατιστικά μικρό δείγμα και επικεντρώθηκε σε έναν συγκεκριμένο τύπο εργαζομένου και τομέα, τα αποτελέσματά της υποδεικνύουν ενδιαφέρουσες επιπτώσεις για τις εταιρείες που εισάγουν εργαλεία AI. Ενώ επιχειρήσεις όπως η UPS, η Klarna, η Dell και άλλες έχουν ανακοινώσει σημαντικές περικοπές θέσεων εργασίας φέτος, με την πρόθεση να αντικαταστήσουν πολλούς ρόλους με τεχνητή νοημοσύνη, ο καθηγητής Πολ Θέρμαν, από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια της Νέας Υόρκης, υποστηρίζει ότι η πλήρης αντικατάσταση των διοικητικών ρόλων από την τεχνητή νοημοσύνη «θα ήταν λάθος».
«Το μεσαίο επίπεδο διοίκησης είναι το πιο κρίσιμο επίπεδο σε κάθε οργανισμό», λέει ο καθηγητής. «Αν σε εκείνο το επίπεδο στελεχών υπάρξουν αναταραχές, τα πράγματα… δεν θα πάνε καλά». «Η τεχνητή νοημοσύνη», προσθέτει ο καθηγητής Θέρμαν, «μπορεί να απελευθερώσει τους μάνατζερ από ατελείωτες υπενθυμίσεις και ελέγχους, ώστε να επικεντρωθούν σε πιο καινοτόμους τρόπους εργασίας. Για παράδειγμα, οι μάνατζερ μπορούν να δημιουργούν ομάδες με βάση τις ατομικές δεξιότητες, να επιβλέπουν την ενημέρωση και στη συνέχεια να αναθέτουν στην τεχνητή νοημοσύνη τους τη διαχείριση μικρολεπτομερειών, όπως οι προθεσμίες».
«Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επίσης να εντοπίσει ποιοι στην ομάδα υστερούν και ίσως χρειαστεί να τους επιβλέπει πιο στενά ένας άνθρωπος, και με την ίδια λογική, να εστιάσει σε όσους έχουν εξαιρετικές επιδόσεις και χρειάζονται επιπλέον αναγνώριση. Αλλά οι εταιρείες θα πρέπει να αποφεύγουν να μετατρέπουν τους διαχειριστές της ΤΝ σε εργαλείο επιτήρησης», λέει.
«Δεν θέλετε να φτάσετε σε ένα σημείο όπου θα παρατηρείτε την κάθε μικρή, ίσως ασήμαντη, λεπτομέρεια. Δεν θέλετε να φτάσετε τόσο μακριά», λέει ο καθηγητής Θέρμαν. «Καλό είναι να βρείτε τον σωστό τρόπο για να ενθαρρύνετε τη σωστή συμπεριφορά». «Οι μάνατζερ της τεχνητής νοημοσύνης μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους ανθρώπους μάνατζερ που δεν έχουν από φυσικού τους τη δεξιότητα να διαχειρίζονται μεγάλες ομάδες ανθρώπων», λέει η Τίνα Ράχμαν, ιδρύτρια της εταιρείας συμβούλων ανθρώπινου δυναμικού HR Habitat με έδρα το Λονδίνο.
«Κάναμε μια μελέτη που εξέτασε τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι εγκαταλείπουν μια θέση εργασίας. Σχεδόν το 100% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αυτό οφείλεται στην κακή διαχείριση». «Κάποιοι από αυτούς είπαν ότι δεν τους άρεσε ο τρόπος με τον οποίο διοικούνταν, και οι περισσότεροι από αυτούς είπαν επίσης ότι ήταν επειδή δεν ήξεραν τι αναμενόταν από αυτούς ή αν έκαναν καλή δουλειά», λέει η Ράχμαν.
«Θα υποθέταμε ότι ένας διαχειριστής ΤΝ θα ήταν προγραμματισμένος να δίνει τις σωστές οδηγίες και να παρέχει πλήρη διαφάνεια σχετικά με τις απαιτήσεις και τα αποτελέσματα. Οι άνθρωποι είναι πιθανό να είναι πιο παραγωγικοί όταν γνωρίζουν τι αναμένεται από αυτούς». «Αλλά η υπερβολική εξάρτηση από τη διαχείριση της ΤΝ δίνει την εντύπωση ότι οι εταιρείες ενδιαφέρονται μόνο για το αποτέλεσμα και όχι για τους ανθρώπους», προειδοποιεί η Ράχμαν.
«Θα είναι πολύ δύσκολο για μια επιχείρηση να πει στους υπαλλήλους της ότι εισάγει αυτό το ολοκαίνουργιο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που θα τους διαχειριστεί πλήρως, και στη συνέχεια να πει ότι «μας ενδιαφέρουν οι εμπειρίες σας στον εργασιακό χώρο»», λέει.
«Ωστόσο, ίσως η μεγαλύτερη ανησυχία σχετικά με τους διαχειριστές ΤΝ δεν είναι τόσο σχετικά με τους ανθρώπους, όσο είναι για την κυβερνοασφάλεια», προειδοποιεί ο Τζέιμς Μπορ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων κυβερνοασφάλειας Bores, ομιλητής και συγγραφέας.
«Εάν έχετε έναν διαχειριστή ΤΝ και του έχετε δώσει όλες τις διαδικασίες και την πνευματική ιδιοκτησία της εταιρείας, ξαφνικά βρίσκονται όλα στο λογισμικό. Αυτό είναι επικίνδυνο για κλοπή δεδομένων της εταιρείας από κάποιον που θέλει να το «κλωνοποιήσει». Μια άλλη περίπτωση είναι να ζητηθούν λύτρα», λέει ο Μπορ. «Εάν αποφασίσετε να αντικαταστήσετε τους ανθρώπους με τεχνητή νοημοσύνη και βασιστείτε ως εταιρία μόνο σε αυτήν, απλά να γνωρίζετε πως είστε κατά κάποιο τρόπο… κολλημένοι. Αυτό γιατί δεν θα έχετε πλέον καμία ανθεκτικότητα και καμία επιλογή να επιστρέψετε στους ανθρώπους, επειδή δεν τους έχετε πια».
Αντί οι εταιρείες να γίνουν πιο αποτελεσματικές μέσω της εκτεταμένης χρήσης της ΤΝ, ο Μπορ λέει ότι θα μπορούσε να υπάρξει «μια ακούσια συνέπεια πέρα από την εξάρτηση από συστήματα που θα μπορούσαν να αποτύχουν».
«Όσο περισσότερο αυτοματοποιείτε και όσο περισσότερο απομακρύνετε τους ανθρώπους από την επιχείρησή σας, ναι, θα μειώσετε το κόστος. Αλλά θα κάνετε επίσης την εταιρεία σας λιγότερο ξεχωριστή και πιο αναλώσιμη».
Πηγή: newmoney.gr