Μετά την απόφαση της Κομισιόν να επιβάλλει επιπλέον δασμούς έως 38% σε ηλεκτρικά οχήματα που παράγονται στην Κίνα κατηγορώντας το Πεκίνο για κρατικές επιδοτήσεις που δημιουργούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε εγχώριους ομίλους, η κινεζική κυβέρνηση φαίνεται ότι εξετάζει τώρα το πως θα απαντήσει.
Το παράδειγμα της Αυστραλίας είναι ενδεικτικό για την πολιτική που μπορεί να ακολουθήσει το Πεκίνο σε μια τέτοια κίνηση, αφού είναι πιθανό να επιλέξει συγκεκριμένες μόνο κατηγορίες προϊόντων με στόχο να κάνει τη μεγαλύτερη ζημιά.
Σε αντίθεση με τον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ και Κίνας όπου οι δύο πλευρές έχουν επιβάλλει εκατέρωθεν νέους υψηλούς δασμούς σε σαρωτική σειρά προϊόντων, τώρα το Πεκίνο μπορεί να ακολουθήσει απέναντι στην Ευρώπη διαφορετική προσέγγιση, που είχε χρησιμοποιήσει κατά της Αυστραλίας όπως εκτιμά σε ανάλυσή του το Bloomberg.
Με το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19 η Αυστραλία είχε ζητήσει να ξεκινήσουν έρευνες για την προέλευση του ιού στην Κίνα και στη συνέχεια είχε απαγορεύσει τη χρήση κινεζικού τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού σε εγχώρια δίκτυα πέμπτης γενιάς (5G). Η Κίνα είχε απαντήσει επιβάλλοντας μεγάλους δασμούς άνω του 200% στις εισαγωγές κρασιών από την Αυστραλία καθώς και δασμούς σε σιδηρομετάλλευμα και άλλα ορυκτά. Μόνο πρόσφατα και μετά από τρία περίπου χρόνια άρχισαν να καταργούνται οι δασμοί αυτοί οι οποίοι προκάλεσαν σημαντική μείωση στις πωλήσεις τέτοιων προϊόντων από την Αυστραλία.
Μπράντι και κρασιά
Βασικό ευρωπαϊκό προϊόν που θα μπορούσε να βάλει στο στόχαστρο η Κίνα είναι το μπράντι το οποίο αποτελεί βασικό προϊόν παραγωγής Γαλλίας. Το Πεκίνο ανακοίνωσε έρευνα αντιντάμπινγκ τον Ιανουάριο, η οποία μπορεί να διαρκέσει ένα χρόνο ή ακόμη περισσότερο αλλά το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας θα μπορούσε να ανακοινώσει προκαταρκτικούς δασμούς ανά πάσα στιγμή, όπως έκανε κατά τη διάρκεια παρόμοιας έρευνας για το κρασί από την Αυστραλία. Η Γαλλία θα μπορούσε να πληγεί και από τυχόν κινεζικούς δασμούς στο κρασί αφού είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας κρασιού στην Κίνα. Πλήγμα αναμένεται επίσης να δεχτούν από μια τέτοια κίνηση και άλλα μεσογειακά έθνη.
Προϊόντα χοιρινού
Μόλις πριν από λίγες ημέρες –και μετά την επιβολή δασμών από την ΕΕ σε κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα- η Κίνα ανακοίνωσε έρευνες μετά από καταγγελίες για φερόμενες πρακτικές ντάμπινγκ από παραγωγούς χοιρινού στην Ευρώπη. Εάν επιβληθούν δασμοί τότε θα μπορούσαν να πληγούν καίρια μεγάλοι εξαγωγείς όπως η Ισπανία, αλλά και χώρες όπως η Δανία και η Ολλανδία. Η Κίνα είναι από τις χώρες με τη μεγαλύτερη κατά κεφαλήν κατανάλωση χοιρινού στον κόσμο και έχει μεγάλη δική της παραγωγή. Εναλλακτικά θα μπορούσε να αγοράζει πρόσθετες ποσότητες από άλλες χώρες όπως η Βραζιλία και οι ΗΠΑ αναφέρουν πηγές του Bloomberg.
Γαλακτοκομικά προϊόντα
Πιθανοί δασμοί θα μπορούσαν να επιβληθούν επίσης σε γαλακτοκομικά προϊόντα από την Ευρώπη. Περίπου το ένα τρίτο των εισαγωγών γαλακτοκομικών προϊόντων της Κίνας προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από χώρες όπως η Δανία, η Ολλανδία, η Γερμανία και η Γαλλία.
Τα αυτοκίνητα
Εκτός από τρόφιμα και ποτέ η Κίνα θα μπορούσε να επιβάλλει δασμούς σε αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη. Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ άφησε να εννοηθεί τον περασμένο μήνα ότι τα εισαγόμενα αυτοκίνητα με κινητήρες μεγάλου κυβισμού θα μπορούσαν να είναι επιπλέον στόχος για αντίποινα του Πεκίνου. Ήδη κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων ζήτησαν από την κυβέρνηση της Κίνας να αυξήσει τους δασμούς σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα.
Από μια τέτοια ενδεχόμενη κίνηση του Πεκίνου θα πλήττονταν κυρίως χώρες όπως η Γερμανία και η Σλοβακία που έχουν στο έδαφός τους πολλά εργοστάσια αυτοκινητοβιομηχανιών. Μια τέτοια κίνηση είναι πιθανή επειδή η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε την προηγούμενη εβδομάδα στην επιβολή δασμών σε ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται σε κινεζικό έδαφος, με τους δασμούς αυτούς να φτάνουν πλέον συνολικά έως και το 48%.
ΠΗΓΗ: ot.gr