Το πρώτο εξάμηνο του 2024 είχε μία ευχάριστη έκπληξη στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, καταγράφοντας μεγάλη αύξηση στα μεγάλα λιμάνια του κόσμου. Παρά τις πληθωριστικές τάσεις και την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η ζήτηση ήταν αυξημένη, ενώ μεγάλο μέρος κυρίως της αμερικάνικης αγοράς επέλεξε να φέρει προϊόντα πιο νωρίς από την συνηθισμένη χρονική στιγμή με στόχο την συσσώρευση αποθεμάτων λόγω απεργιών.
Σύμφωνα με την έκθεση της Alphaliner, με εξαίρεση δύο κινεζικά λιμάνια, όλα τα υπόλοιπα που βρίσκονται στα 30 κορυφαία σημείωσαν άνοδο στα διακινούμενα φορτία με containers, που κυμαίνεται από 2,4% (Ρότερνταμ) έως 20,0% (Beibu Gulf Port). Η μέση αύξηση των 30 λιμανιών είναι της τάξης του 7,0%.
“Μόλις δύο λιμάνια στα 30 κορυφαία κατέγραψαν πτώση του όγκου τους πρώτους έξι μήνες. Και τα δύο λιμάνια, το Χονγκ Κονγκ και το Xiamen, βρίσκονται στην Κίνα. Το Αμβούργο, το οποίο δεν έχει ακόμη αναφέρει τα στοιχεία του για το δεύτερο τρίμηνο, ενδέχεται επίσης να αναφέρει μια μικρή συρρίκνωση”, αναφέρεται.
Το πρώτο λιμάνι στην παγκόσμια διακίνηση είναι η Σανγκάη της Κίνας, με αύξηση στη διακίνηση να αγγίζει το 7,5%. Στο πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουν διακινηθεί 25,5 εκατ έναντι 23,7 εκατ κοντέινερ το 2023 και όλα δείχνουν ότι φέτος αν συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς θα ξεπεράσει τα 50 εκατ. κοντέινερ. Η Σιγκαπούρη, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο, σημείωσε αύξηση 6,4%, και τα τρία κινεζικά λιμάνια που κλείνουν την αρχική πεντάδα, το Ningbo-Zhoushan, της Shenhen και το Qigdao καταγράφουν αύξηση στην διακίνηση 8,3%, 14,9% και 9% αντίστοιχα
Πειραιάς
Εξακολουθεί να “αιμορραγεί” ο Πειραιάς από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων τον Ιούλιο ανήλθε στα 369,3 χιλιάδες teu έναντι 387,9 χιλιάδων teu τον ίδιο μήνα του 2023. Συνολικά το επτάμηνο στους δυο προβλήτες, ΙΙ και ΙΙΙ, η συνολική διακίνηση ήταν 2.327,4 χιλιάδες teu, μειωμένη κατά -11.7% σε σύγκριση με πέρυσι το ίδιο διάστημα. Καλύτερη είναι η εικόνα για την προβλήτα ένα που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ, η οποία μάλιστα τον Ιούλιο κατέγραψε διψήφια αύξηση.
Με την κρίση στη Μέση Ανατολή να συνεχίζεται και τις επιθέσεις των Χούθι να αυξάνονται, τα εμπορικά πλοία έχουν σταματήσει να διέρχονται από την διώρυγα του Σουέζ κάνοντας τον περίπλου της Αφρικής. Η νέα πορεία αυτή έχει ευνοήσει αρκετά τα ισπανικά λιμάνια όπως και τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.
Ως κίνηση για να αυξηθεί η διακίνηση στον Πειραιά, η Κίνα ενίσχυσε τα δρομολόγια της στο ελληνικό λιμάνι με μεγάλα πλοία τα οποία κάνουν το γύρω της Αφρικής.
Πηγή capital.gr