“Θύμα” βανδαλισμού έπεσε, τελικώς ο «Phylax», όπως αποκάλυψε ο Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Διονύσης Χατζηδάκης.
Σύμφωνα με όσα σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, το βράδυ της Τετάρτης, δεκαπέντε άτομα, φορώντας κουκούλες, έριξαν το γλυπτό και απομακρύνθηκαν αμέσως με το αυτοκίνητο. Μάλιστα, φαίνεται ότι πρόλαβαν να απειλήσουν και τον ιδιοκτήτη περιπτέρου που βρίσκεται ακριβώς απέναντι προκειμένου να μην αναφέρει κάτι.
“Γύρω στις 3:30 το βράδυ ήρθαν με ένα τεράστιο φορτηγό και δύο τζιπ, με κουκούλες, έριξαν σχοινιά στο γλυπτό, το τράβηξαν και έπεσε κάτω και όπως καταλαβαίνετε, έσπασαν τα φτερά του… Το παρακράτος! Είπαν στον άνθρωπο στην καντίνα, αν ειδοποιήσεις την αστυνομία ή τον δήμαρχο θα σου κάψουμε την καντίνα. Μόλις με ειδοποίησε έφυγε κατευθείαν για κάτω, αλλά δυστυχώς είχαν βγάλει τις πινακίδες. Ο σκοταδισμός στο μεγαλείο του” δήλωσε ο κ. Χατζηδάκης, μιλώντας στο ραδιόφωνο του Real Fm.
Αρχικώς είχε δοθεί η εντύπωση ότι ο “Phylax” είχε πέσει από τους δυνατούς ανέμους που έπνεαν στην περιοχή, όμως τελικά αποκαλύφθηκε ότι το γλυπτό καταστράφηκε από βάνδαλους.
Η ιστορία του PHYLAX
Κάποιοι το «βάφτισαν» καραπιπερίμ, ναντσέχ, έκπτωτο άγγελο ή και διάβολο. Άλλοι κάνουν λόγο για ένα έργο με ιδιαίτερη καλλιτεχνική αξία. Ο λόγος για το γλυπτό PHYLAX, που τοποθετήθηκε στην είσοδο του Παλαιού Φαλήρου και προκάλεσε αντιδράσεις από μερίδα πολιτών της περιοχής.
Η συζήτηση για «προσβολή χριστιανικών ηθών», «στοιχεία σατανισμού» και «μαύρης μαγείας» άνοιξε. Ορισμένοι ζήτησαν την απομάκρυνσή του από το σημείο και τα πνεύματα οξύνθηκαν.
Και κάπως έτσι, η κατάσταση «ξέφυγε» από τον έλεγχο, με αποτέλεσμα ορισμένοι άγνωστοι θερμόαιμοι να προχωρήσουν στον βανδαλισμό του γλυπτού, με λευκή μπογιά.
Τι λέει, όμως, ο ίδιος ο καλλιτέχνης για το γλυπτό αλλά και την… παραφιλολογία που αναπτύχθηκε το τελευταίο διάστημα με αφορμή τη δημιουργία του;
«Η δουλειά μου αποφεύγει τους συμβολισμούς. Σαν γλύπτη, με ενδιαφέρει το έργο να έχει τη δική του υπόσταση» λέει στο CNN Greece o Κωστής Γεωργίου. Όπως εξήγησε ο ίδιος, προσπαθεί να μην δίνει στις μορφές του συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ώστε οι άνθρωποι να μπορούν να προσεγγίζουν τα έργα του, όπως εκείνοι επιθυμούν.
«Είναι μια μορφή που φοντάρει πάνω σε έναν μπλε ουρανό» ανέφερε ο ίδιος, συμπληρώνοντας ότι προσπαθεί να δημιουργεί εικόνες ή έργα με σφραγίδες της δικής του λογικής.
Παρά την προβολή που έχει πάρει η κόντρα για το γλυπτό, ο ίδιος ο καλλιτέχνης μιλάει για αντιδράσεις μιας μειοψηφίας ανθρώπων με «μικρή σημασία».
Εξέφρασε, επίσης, τις αμφιβολίες του για το ότι έχουν συγκεντρωθεί περί τις 2.000 υπογραφές για την απομάκρυνση του PHYLAX.
«Ο καθένας από την πλευρά του προσπαθεί να αρπάξει κάτι» είπε χαρακτηριστικά, αφήνοντας αιχμές εναντίον της αντιπολίτευσης της δημοτικής αρχής.
Μάλιστα, ο κ. Γεωργίου εξέφρασε την πικρία του επειδή εκτός από τον ίδιο δέχτηκε «πυρά» και ο δωρητής του έργου, ο Θανάσης Μαρτίνος. «Ο δωρητής επλήγη. Οποιοσδήποτε άλλος χορηγός θα το σκεφτεί πολύ. Δεν στεναχωρήθηκα τόσο για εμένα αλλά για τον χορηγό. Φυσικά και από πλευράς μου ήταν τεσσάρων μηνών εργασία» δήλωσε ο ίδιος, που παράλληλα εξήγησε πως γνωρίζει ότι τα δημόσια έργα βάλλονται.
Σε ανακοίνωσή του, ο κ. Γεωργίου ξεκαθαρίζει με τον πλέον σαφή τρόπο, ότι το γλυπτό του δεν έχει καμία σχέση με σύμβολα του χριστιανισμού ή οποιασδήποτε άλλης θρησκείας. «Συνεπώς, κατόπιν των δηλώσεων του δημάρχου και εμού, ο PHYLAX δεν κρύβει συμβολισμούς και οποιεσδήποτε θρησκευτικού, χριστιανικού ή παραχριστιανικού περιεχομένου αναφορές, ούτε δημιουργήθηκε με σκοπό να προσβάλει καθ’ οιονδήποτε τρόπο το χριστιανικό αίσθημα, η συνεχιζόμενη επίθεση κατά του έργου μόνο ύποπτους και υποβολιμαίους σκοπούς υποκρύπτει» αναφέρει ο καλλιτέχνης.
«Ο διάβολος μάλλον κατοικεί στις σκοτεινές ψυχές και τρέφεται στα λιβάδια των τοξικών υπάρξεων! Τον συναντάς στην κακία, το μίσος, την εμπάθεια, τον εγωισμό και την αλαζονεία, χαρακτηριστικά τα οποία νομίζω ότι τα απαντά κανείς στις πράξεις όλων εκείνων που έδρασαν αντιχριστιανικά στο όνομα του Χριστού, μέσω της βίας- λεκτικής και πρακτικής- που άσκησαν σε ένα άψυχο μεταλλικό γλυπτό. Πόσο αστείο και πόσο λυπηρό συνάμα!» λέει ο ίδιος, και συμπληρώνει: «Εύκολα μπορεί κάποιος να κάνει σχόλια επί παντός επιστητού. Πώς όμως θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν όλοι αυτοί που με μεγάλη ευκολία καταδικάζουν αυτό που δεν γνωρίζουν; Τι κριτική άραγε θα ασκούσαν όλοι αυτοί -που με τόση ευκολία βανδάλισαν το έργο και εκστόμισαν υβριστικά σχόλια χωρίς να διαθέτουν εικαστική παιδεία- στους διευθυντές των μουσείων που με καλούν να εκθέσω τη δουλειά μου εντός και εκτός Ελλάδος; Πώς θα σχολίαζαν άραγε όλους εκείνους που μου ζητούν να εγκαταστήσω έργα μου σε δημόσιους χώρους στην Ελλάδα και κυρίως στο εξωτερικό;».
Όπως εξηγεί, ένα έργο τέχνης, είτε βρίσκεται σε ιδιωτικούς είτε σε δημόσιους χώρους, έχει σαν στόχο «να δημιουργήσει δονήσεις και ερωτηματικά» για να «αμφισβητήσει τη στατική ισορροπία και να καλέσει το θεατή να συμμετάσχει στο πεδίο της τέχνης και της επικοινωνίας, σε ένα επίπεδο ρεαλισμού». «Αυτός ήταν, αυτός είναι και αυτός θα είναι ο σκοπός της τέχνης. Διαφορετικά, αν το έργο στέκει στο πόστο του αδιάφορο και άνευ “φορτίων” θα είναι ένα “ξερό δένδρο” δίχως άντληση και εκτόπισμα» λέει ο κ. Γεωργίου.
Βάλλει δε, κατά της παιδείας στα σχολεία, κάνοντας λόγο για έλλειψη μόρφωσης που οδήγησε σε «ολέθρια και τοξικά αποτελέσματα». «Αυτή η οπισθοδρομική και σκοταδιστική αντίδραση που επιφυλάχθηκε στο γλυπτό PHYLAX δεν συναντήθηκε σε κανένα άλλο μέρος του πολιτισμένου κόσμου, όπου τοποθετήθηκαν γλυπτά μου σε δημόσιους χώρους. Ούτε τα παρομοίασε κανείς με σατανάδες, αγγέλους του διαβόλου και άλλες μεσαιωνικού τύπου απερίσκεπτες και σκοταδιστικές γραφικότητες» ανέφερε ο καλλιτέχνης.