Γράφει η Ηλέκτρα Χατζοπούλου
Κάθε χρόνο περνάω κάποιες μέρες στο εξοχικό της οικογένειας μου στη Σαμοθράκη, νησί που προσφέρεται κυρίως για εναλλακτικό τουρισμό. Φέτος οι τοπικές αρχές αποφάσισαν να προσδώσουν μια νέα διάσταση στην εναλλακτικότητα του νησιού επιτρέποντας τη ροή του νερού συγκεκριμένες ώρες κάθε μέρα. Χαριτολογώντας λέγαμε ότι οι κάτοικοι θορυβήθηκαν από τον αριθμό τουριστών αυτό το καλοκαίρι και έκαναν ό, τι περνάει από το χέρι τους για να τους ξεφορτωθούν. Η κατάσταση ωστόσο δεν είναι για γέλια αλλά για κλάματα. Υπενθυμίζω Ιούλιος. Σε ποια χώρα; Στην Ελλάδα. Ποια είναι η κύρια πηγή εσόδων της χώρας; Ο τουρισμός. Τι κάνουμε για να διατηρήσουμε την πηγή μας σε υψηλά επίπεδα; Τα απολύτως απαραίτητα.
Στο προσεχές διάστημα τόσο η εταιρεία Mage Hotels and Resorts AE όσο και ο όμιλος Electra Hotels and Resorts πρόκειται να ανοίξουν νέες ξενοδοχειακές μονάδες στο κέντρο της Αθήνας. Προφανώς και είναι θετικό το γεγονός ότι η χώρα μας αποτελεί πόλο επενδύσεων, ωστόσο αυτές οι επενδύσεις πρέπει να υποστηριχθούν, ώστε να μη φύγουν όπως ήρθαν. Δική μας δουλειά δεν είναι σε καμία περίπτωση να βρούμε τρόπο να γεμίσουν τα 216 δωμάτια Electra Metropolis αλλά να μη σταθούμε και εμπόδιο.
Οι δύο παραπάνω περιπτώσεις μπορεί να φαίνονται εκ διαμέτρου αντίθετες καθώς η πρώτη απευθύνεται σε εναλλακτικό τουρισμό, ενώ η δεύτερη σε μαζικό αποτελούν ωστόσο όψεις του ίδιο νομίσματος. Από τη μία πλευρά έχουμε τουρίστες θετικούς στην ιδέα διακοπών στη χώρα μας και από την άλλη έχουμε την αντιμετώπιση τους. Γενικεύω το ξέρω, αλλά αν δεν είναι το νερό, θα είναι το γεγονός ότι δεν κόβουμε απόδειξη, θα είναι η πολιτική αστάθεια, θα είναι ο τρόπος που αντιμετωπίζουμε τους τουρίστες ως γεμάτα χαζά πορτοφόλια έτοιμα να τα αδειάσουμε. Και είναι οξύμωρο αν σκεφτεί κανείς σε τι είδους χώρα ζούμε και σε τι βαθμό θα μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε τη φυσική ομορφιά της, την ιστορία της και το εύκρατο κλίμα της. Δεν λέω ότι δεν τα εκμεταλλευόμαστε, όχι όμως όσο θα έπρεπε και σε πολλές περιπτώσεις όχι με τον τρόπο που θα έπρεπε. Λανθασμένα θεωρούμε ότι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι ο ήλιος, η θάλασσα και ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός. Χωρίς ωστόσο να θέλω να σοκάρω, δεν είμαστε οι μόνοι. Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι ο τρόπος εκμετάλλευσης των παραπάνω παραγόντων.
Συνεχώς γίνεται λόγος για το πώς θα προσελκύσουμε τουρίστες ενώ θα έπρεπε να δίνουμε βάση κυρίως στο θα τους στείλουμε ευχαριστημένους πίσω στη χώρα τους. Γιατί δεν μπορεί να υπάρξει καλύτερη διαφήμιση ή δυσφήμιση για την Ελλάδα από τον ευχαριστημένο ή δυσαρεστημένο τουρίστα αντίστοιχα. Την επόμενη φορά, λοιπόν, που εσύ κουτοπόνηρα θα τον χρεώσεις παραπάνω, γιατί είναι ξένος και δεν ξέρει ή που εσύ, δήμαρχε, θα αδιαφορήσεις για την παροχή βασικών αναγκών στον τόπο σου, σκέψου τι στέλνεις πίσω και τι αντίκτυπο έχει αυτή σου η συμπεριφορά στη συνολική εικόνα της χώρας.