Μόλις λίγες ώρες «έζησαν» οι εξαγγελίες του υφυπουργού Μεταφορών Νίκου Μαυραγάνη για αλλαγή στο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας το 2019, με βάση την πραγματική αξία των αυτοκινήτων.
Πριν φύγει η Τρίτη, το υπουργείο Οικονομικών, μέσω πηγών του, έσπευσε να διαψεύσει ότι θα γίνουν αλλαγές ξεκαθαρίζοντας ότι οι κάτοχοι οχημάτων θα πληρώσουν και φέτος τα ίδια τέλη κυκλοφορίας που πλήρωσαν πέρυσι και το 2016.
Πάντως πίσω από τις χθεσινές εξελίξεις στο μέτωπο των τελών κυκλοφορίας κρύβεται παρασκήνιο που έχει να κάνει με την πίεση που έχει δεχτεί κατά καιρούς το υπουργείο Οικονομικών από διάφορες πλευρές προκειμένου να καθιερώσει ένα «πιο δίκαιο και πιο αποτελεσματικό» σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας.
Τα βασικά προβλήματα που οδηγούν σε αδικίες στον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας είναι, όπως έχουν καταγραφεί από το ΥΠΟΙΚ, τα εξής:
τα τέλη δυο ταχυτήτων με κριτήριο μόνο την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος. Οχήματα τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν έως και τις 30 Οκτωβρίου 2010 βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό του οχήματος και το έτος κυκλοφορίας. Όσο πιο μεγάλος είναι ο κυβισμός τόσο «ψηλώνουν» τα τέλη ενώ όσο πιο παλιό είναι το αυτοκίνητο (είναι χωρισμένες σε 5ετίες οι σχετικές κλίμακες) τού χορηγείται μια μικρή έκπτωση που συνήθως είναι της τάξης του 5-10%. Από την άλλη οχήματα τα οποία έχουν πρωτοκυκλοφορήσει από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται αποκλειστικά με βάση τους ρύπους που εκπέμπουν.
δεν λαμβάνεται υπόψη η εμπορική αξία των οχημάτων αλλά μόνο ο κυβισμός, η παλαιότητα και οι ρύποι. Έχει παρατηρηθεί ότι οχήματα πολύ υψηλού κυβισμού που λόγω της εξοντωτικής φορολογίας έχουν απαξιωθεί και η εμπορική τους αξία είναι αμελητέα να βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας που ξεπερνούν τα χίλια ευρώ.
δεν βαρύνονται με τέλη κυκλοφορίας τα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας. Έτσι, ακόμη και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαθέτουν επιχειρήσεις σε γειτονικές χώρες κυκλοφορούν στην Ελλάδα με ξένες πινακίδες χωρίς να καταβάλλουν τέλη ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τους πολυάριθμους τουρίστες που επισκέπτονται οδικώς με ΙΧ τη χώρα μας.