Βάσει μίας νέας μελέτης της γνωστής εταιρείας ερευνών ICAP που μελετά την αγορά των ανταλλακτικών αυτοκινήτων, κατέγραψε οριακά θετική μεταβολή στις συνολικές πωλήσεις ανταλλακτικών επιβατικών αυτοκινήτων το 2014, μετά από μία εξαετία συνεχούς μείωσης.
Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Πιο συγκεκριμένα, αύξηση παρουσίασαν οι πωλήσεις των “after market” ανταλλακτικών το 2014, εν αντιθέσει με τις πωλήσεις των “γνήσιων” που συνέχισαν την πτωτική τους πορεία. Σημειώνεται ότι η αγορά των ανταλλακτικών για επιβατικά αυτοκίνητα διακρίνεται σε δύο βασικές κατηγορίες:
Στα λεγόμενα “γνήσια” που εισάγονται από τις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και διακινούνται στην αγορά μέσω των εξουσιοδοτημένων δικτύων τους και στα ανταλλακτικά “after market”.
Η δεύτερη κατηγορία περιλαμβάνει προϊόντα διαφόρων οίκων του εξωτερικού οι οποίοι προμηθεύουν και κατασκευαστές αυτοκινήτων, στην προκειμένη περίπτωση όμως δεν φέρουν το εμπορικό σήμα κάποιας αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά του οίκου που τα κατασκευάζει. Η ζήτηση για ανταλλακτικά επιβατικών αυτοκινήτων στη χώρα μας καλύπτεται σχεδόν αποκλειστικά από εισαγωγές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης, η συνολική εγχώρια αγορά των ανταλλακτικών επιβατικών αυτοκινήτων (βάσει αξίας) κινήθηκε ανοδικά την περίοδο 1998-2007, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 8,7%.
Αντίθετα, από το 2008 έως το 2013 η αγορά κατέγραψε έντονη πτωτική πορεία με μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης της τάξης του 13%. Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 2014 η αγορά εμφάνισε “σημάδια ανάκαμψης” καθώς η συνολική αξία παρουσίασε οριακή θετική μεταβολή (+0,5%).
Μεταξύ των δύο κατηγοριών ανταλλακτικών, η αγορά των γνήσιων ανταλλακτικών συνέχισε την πτωτική της πορεία και το 2014 (με χαμηλότερο όμως ρυθμό), ενώ η αγορά των after market ανταλλακτικών εκτιμάται ότι παρουσίασε αύξηση της τάξης του 6%. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, οι συνολικές πωλήσεις ανταλλακτικών το 2015 αναμένεται να παρουσιάσουν εκ νέου μικρή μείωση (μέχρι 5%), σε σχέση με το 2014.