Ενδιαφέρουσες αναλογίες και στοιχεία που προκαλούν εντύπωση, εντοπίζει στο πρώτο σχόλιό του, λίγες ώρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη ο αρμόδιος συντάκτης για θέματα μεταφορών της εφημερίδας Guardian.
Ο Γκουίν Τόφαμ σημειώνει ότι πρόκειται για “το χειρότερο δυστύχημα της τελευταίας δεκαετίας στους σιδηροδρόμους της Ευρώπης”.
Αναλύοντας τη σύγκρουση με βάση τα πρώτα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά και πολύ πριν τα επίσημα πορίσματα, αναφέρει ότι “μια τυπική ταχύτητα για τα τρένα στις γραμμές, θα ήταν έως και 200 χλμ/ώρα και μικρότερη για τα εμπορευματικά τρένα”, ενώ σύμφωνα με αυτόπτη μάρτυρα “το επιβατικό τρένο με προορισμό τη Θεσσαλονίκη ταξίδευε με περίπου 160 χλμ/ώρα” και διατυπώνει το ερώτημα για το αν “η σηματοδότηση λειτουργούσε σωστά ή εάν ανθρώπινο λάθος ή άλλες συνθήκες επέτρεψαν στα δύο τρένα να κινούνται στην ίδια γραμμή”.
Ο Βρετανός ειδικευμένος σε θέματα μεταφορών συντάκτης εξηγεί ότι “αν και μεγάλο μέρος του μικρού σιδηροδρομικού δικτύου της Ελλάδας έχει κλείσει, η χώρα έχει επενδύσει στη μεγάλη σιδηροδρομική αρτηρία μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης και τα τρένα ταξίδευαν σε αυτό που έμοιαζε να είναι καλά το συντηρημένο τμήμα της ηλεκτροδοτούμενης κύριας γραμμής”.
Η μετωπική σύγκρουση τρένων στη Γερμανία το 2016
Η τελευταία παρόμοια τραγωδία στην Ευρώπη ήταν το 2016, όταν σημειώθηκε μια μετωπική σύγκρουση στο Bad Aibling στη Βαυαρία, με 12 νεκρούς. Σε εκείνο το περιστατικό, ένας εκτός λειτουργίας σηματοδότης ήταν η αιτία ώστε δύο τρένα να κινηθούν προς αντίθετες κατευθύνσεις σε μονή γραμμή.
Το τελευταίο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη που προκάλεσε μεγάλο αριθμό θυμάτων ήταν ο εκτροχιασμός τρένου υψηλής ταχύτητας στην Ισπανία το 2013, όταν 80 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μετά από ανατροπή τρένου κοντά στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα.
Όσον αφορά τα μέτρα που περιλαμβάνουν τους συνολικούς θανάτους ανά χιλιόμετρο, το ιστορικό σιδηροδρομικής ασφάλειας της Ελλάδας είναι το χειρότερο στην ΕΕ την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του οργανισμού σιδηροδρόμων της ΕΕ – αν και αυτά τα στοιχεία επηρεάζονται από το μικρό δίκτυο της Ελλάδας που είναι περίπου 2% του μεγέθους αυτού του Ηνωμένου Βασιλείου.
Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Για το θέμα της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σημειώνει ότι “η ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ ιδιωτικοποιήθηκε το 2017 – ως μέρος των μεταρρυθμίσεων που επιβλήθηκαν παράλληλα με τη διάσωση της Ελλάδας από την ΕΕ – και προσέλκυσε μόνο μία αξιόπιστη προσφορά, από τον ιταλικό κρατικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, ο οποίος επίσης με την εταιρεία First Group διαχειρίζεται την Avanti στο Ηνωμένο Βασίλειο μέσω της θυγατρικής της Trenitalia”.
“Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία για το τι προκάλεσε τη συντριβή, ορισμένοι στην Ελλάδα θέτουν ήδη ερωτήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση, τη στελέχωση και τη συντήρηση των σιδηροδρόμων”, τονίζει.
Κλείνοντας την ανάλυσή του, κάνει και μια αναφορά στη χθεσινή δήλωση Βαρουφάκη με την οποία ο γραμματέας του ΜΕΡΑ έκανε έναν παραλληλισμό με την ιδιωτικοποίηση των βρετανικών σιδηροδρόμων και την ελληνική και το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Landbroke Grave το 1999. Ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης έγραψε στο Twitter: “Τώρα είναι η στιγμή να θρηνήσουμε και να φροντίσουμε τους τραυματίες και τις οικογένειες των θυμάτων. Σύντομα όμως θα φέρουμε στο ελληνικό κοινοβούλιο το βασικό ζήτημα: άλλη μια τραγωδία που προκλήθηκε από μια φρικτή ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων. Paddington 1999, Λάρισα 2023”.