Γράφει ο Κωνσταντίνος Παντελής
MSc in Crisis and Security Management
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Βρετανικής Telegraph ήρθε πάλι στο προσκήνιο διαφημιστική καμπάνια σχετικά με την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.
Το συγκεκριμένο σποτ, στο οποίο γίνεται αναφορά, παρουσιάζει μια ψεύτικη έκτακτη είδηση, σύμφωνα με την οποία το ρολόι του Big Ben αφαιρείται παράνομα από έναν Έλληνα εκατομμυριούχο επιχειρηματία σε μια χειρονομία εκδίκησης για την απομάκρυνση των μαρμάρων του Παρθενώνα από τον Λόρδο Έλγιν πριν από 200 χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα ο Έλληνας μεγιστάνας, τον οποίο υποδύεται ο ηθοποιός Σπύρος Φωκάς, μιμείται τη στάση των Βρετανών και ισχυρίζεται ότι αφαίρεσε το ρολόι του Big Ben προκειμένου να το διασώσει από τη μολυσμένη ατμόσφαιρα του Λονδίνου, ενώ σε ερώτηση σχετικά με το εάν σκέφτεται να το επιστρέψει διατείνεται ότι προτίθεται να το δανείσει για λίγες ημέρες στη Βρετανική κυβέρνηση.
Το σημείο βέβαια στο οποίο εστιάζει η καμπάνια είναι η κατάρρευση του επιχειρήματος της Βρετανίας σχετικά με την απουσία κατάλληλου χώρου για τη στέγαση των γλυπτών με την παράλληλη αντιπαραβολή και διαφήμιση του νέου Μουσείου της Ακρόπολης.
Η πλαστή είδηση, που προωθήθηκε στο πλαίσιο της εκστρατείας για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πριν από τέσσερα χρόνια από το κίνημα Bring them Back, και γνώρισε μια πρόσφατη απότομη αύξηση ενδιαφέροντος με θεάσεις, ή views ¨όπως συνηθέστερα λέμε στο YouTube οι οποίες ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο.
Το αυξημένο αυτό ενδιαφέρον και εντός της Βρετανίας δεν είναι βέβαια τυχαίο και άσχετο με την εμπλοκή της Αμάλ Κλούνεϊ, η οποία το περασμένο διάστημα είχε συνομιλίες με την ελληνική κυβέρνηση στην Αθήνα, για το αν θα προχωρήσει σε δικαστική διαμάχη με τη Βρετανία για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα.
Η λιβανικής καταγωγής δικηγόρος για τα ανθρώπινα δικαιώματα δήλωσε ότι οι Έλληνες έχουν το δίκαιο με το μέρος τους στη μάχη τους με το Βρετανικό Μουσείο.
Σίγουρα η εμπλοκή μιας διάσημης, κυρίως εξαιτίας του διάσημου συζύγου της, δικηγόρου συμβάλλει αποφασιστικά στο θέμα του marketing και της αναγνωρισιμότητας σχετικά με την επιστροφή των γλυπτών. Εντούτοις, προσωπική μου άποψη είναι ότι όπως η πολιτιστική κληρονομιά δεν πρέπει να είναι προϊόν εμπορίου ανάμεσα σε ιδιώτες και κρατικούς φορείς, έτσι και δεν πρέπει να κάνει διακρίσεις ανάμεσα σε επώνυμους και ανώνυμους, ή σε ισχυρούς και ανίσχυρους. Η ανεμπόδιστη πρόσβαση στην πολιτιστική κληρονομιά είναι αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών ενός κράτους που λειτουργεί με το πνεύμα αλλά και το γράμμα των δημοκρατικών αξιών. Για το λόγο αυτό και θα πρέπει οι όποιες κινήσεις και διαπραγματεύσεις γίνονται πιο συγκεκριμένα για την φλέγον από ελληνικής πλευράς ζήτημα της επιστροφής των μαρμάρων, να χαρακτηρίζεται από συνέπεια, συνέχεια, σοβαρότητα, αυστηρότητα και απουσία φτηνού λαϊκισμού προς τέρψιν των εντυπώσεων.
Πηγή