Χωρίς ευρωπαϊκή στέγη μένει ο Παναθηναϊκός μετά την απόφαση να κλείσουν μέχρι νεωτέρας το Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (ΟΑΚΑ) και το Ποδηλατοδρόμιο λόγω προβλημάτων στατικότητας στο στέγαστρο Καλατράβα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της διοίκησης του ΟΑΚΑ: «Αναστέλλεται από σήμερα κάθε αθλητική και πολιτιστική δραστηριότητα στο Ολυμπιακό Στάδιο και στο Ποδηλατοδρόμιο των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων στην Καλογρέζα, καθώς οι μεταλλικές κατασκευές του στεγάστρου Καλατράβα δεν ανταποκρίνονται στα κανονιστικά επιτρεπόμενα επίπεδα στατικής επάρκειας».
Μάλιστα, με βάση την ανακοίνωση, δεν υπάρχει χρονικό πλαίσιο για το πόσο θα διαρκέσει το λουκέτο στις εγκαταστάσεις, αφού όπως τονίζεται: «Θα ακολουθήσει τάχιστα και δεύτερη μελέτη, προκειμένου να ερευνηθούν διεξοδικότερα και να επιβεβαιωθούν ή όχι τα στοιχεία της σημερινής μελέτης», και η ανακοίνωση καταλήγει ως εξής: «Συμμεριζόμαστε την αναστάτωση στην αθλητική οικογένεια, όμως είναι κατανοητό ότι πρέπει να λειτουργήσουμε με μοναδικό γνώμονα την ασφάλεια αθλητών, αθλουμένων και φιλάθλων». Πλέον, η διοίκηση του Παναθηναϊκού είναι αναγκασμένη να βρει άλλο γήπεδο για τους αγώνες του Γιουρόπα Λιγκ, κάτι που δεν είναι εύκολο!
Το εμβληματικό στέγαστρο στο ΟΑΚΑ και το στέγαστρο στο ποδηλατοδρόμιο είναι έργα του διάσημου Ισπανού αρχιτέκτονα Σαντιάγκο Καλατράβα και κατασκευάστηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.
Βρούτσης για «σφράγισμα» ΟΑΚΑ: «Προτεραιότητα η ασφάλεια των αθλητών» – Πόσο θα παραμείνει κλειστό
Με δήλωσή του, ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης αναφέρθηκε στην απόφαση του ΟΑΚΑ να κλείσει το κεντρικό στάδιο και το ποδηλατοδρόμιο, μετά το ζήτημα που προέκυψε με το στέγαστρο Καλατράβα.
Ο υπουργός τόνισε πως αυτό που έχει προτεραιότητα είναι η ασφάλεια των αθλουμένων και των φιλάθλων και την προσεχή Δευτέρα θα προβεί σε ανακοινώσεις για τις ενέργειες που θα γίνουν προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Αθλητισμού για το ΟΑΚΑ
«Κατόπιν της απόφασης του ΟΑΚΑ, που σε συνεννόηση με τον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού, Γιάννη Βρούτση, ανέστειλε τις αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες στο Κεντρικό Στάδιο και στο Ποδηλατοδρόμιο, ο Υπουργός ήδη συνεργάζεται στενά με όλους τους αρμόδιους φορείς, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για να αντιμετωπιστούν όσο το δυνατόν ταχύτερα τα προβλήματα που ανέκυψαν από αυτή την αναγκαία απόφαση.
Πρώτιστο μέλημά μας ήταν και παραμένει η ασφάλεια αθλητών, αθλουμένων και φιλάθλων.
Ο κ. Βρούτσης, την προσεχή Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, θα προβεί σε ανακοινώσεις για τις περαιτέρω ενέργειες αντιμετώπισης των ζητημάτων που προκύπτουν στη λειτουργία της αθλητικής κοινότητας».
«Πόλεμος» για το Στέγαστρο Καλατράβα του ΟΑΚΑ– «Τυχαίο ότι η μελέτη δημοσιοποιείται τώρα που ο ΠΑΟ φιλοξένησε 120.000 θεατές»
Αιχμηρή ανακοίνωση για την απόφαση της κυβέρνησης να κλείσει το ΟΑΚΑ εξέδωσε η ΠΑΕ Παναθηναϊκός.
ΠΑΕ Παναθηναϊκός: Η ανακοίνωση για το ΟΑΚΑ
Πιο αναλυτικά, η ανακοίνωση αναφέρει:
Με λύπη μας πληροφορηθήκαμε την ύπαρξη μελέτης για το στέγαστρο του ποδοσφαιρικού γηπέδου του Ολυμπιακού Σταδίου, που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι από κατασκευής του δεν ανταποκρίνεται στα επιτρεπόμενα επίπεδα στατικής επάρκειας.
Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το στέγαστρο είχε κατασκευαστεί από τον Καλατράβα, εκ των κορυφαίων αρχιτεκτόνων στο είδος αυτών των κατασκευών και από την Cimolai, την κορυφαία εταιρία στον κόσμο σε σιδηρές κατασκευές, η οποία έχει κατασκευάσει τα σκέπαστρα των περισσότερων ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών γηπέδων, ενώ στο έργο συμμετείχαν σπουδαιότατοι Έλληνες αρχιτέκτονες και μηχανικοί.
Υ.Γ. Θα είναι μάλλον τυχαίο γεγονός το χρονικό σημείο που δημοσιοποιείται μια μελέτη που ξεκίνησε το 2021, σε μια περίοδο που ο Παναθηναϊκός φιλοξένησε στο συγκεκριμένο γήπεδο 120.000 θεατές…
Υ.Γ.1 Ρωτήθηκε σχετικά με τη μελέτη που συντάχθηκε, ο Καλατράβα και η εταιρία Cimolai;
Υ.Γ.2 Πριν από λίγο πληροφορηθήκαμε ότι η αρχική στατική μελέτη προέβλεπε πολύ βαριά τζάμια στην οροφή του στεγάστρου και τελικά αντ’ αυτών τοποθετήθηκαν πλεξιγκλάς/lexan, γιατί δεν προλάβαιναν το χρονοδιάγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Το στέγαστρο είχε κατασκευαστεί με προδιαγραφές να αντέχει το βάρος των τζαμιών, το οποίο είναι πολλαπλάσιο των lexan. Το γνωρίζουν αυτό αυτοί που έκαναν τη μελέτη στατικού ελέγχου; Περιμένουμε απαντήσεις/διευκρινίσεις.
Ξεσπιτώνεται ο Παναθηναϊκός – Πού θα παίξει τους αγώνες με Μακάμπι και Ρεν
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο Παναθηναϊκός θα υποχρεωθεί να αγωνιστεί στα επόμενά του ματς στο Europa League αλλού καθώς το ΟΑΚΑ κλείνει. Το ρεπορτάζ κάνει λόγο για πρόβλημα σχετικά με δύο αγώνες, το Παναθηναϊκός – Ρεν στις 26 Οκτωβρίου και το Παναθηναϊκός – Μακάμπι Χάιφα στις 14 Δεκεμβρίου. Πιθανώς τα 2 ματς αυτά να χρειαστεί να γίνουν στη Λεωφόρο.
Στέγαστρο Καλατράβα – ΟΑΚΑ: Κόστισε 130 εκατ. ευρώ
Το στέγαστρο Καλατράβα αποτέλεσε σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά και της έκτοτε εγκατάλειψης των εγκαταστάσεων. Σχολιάστηκε τόσο για την διαφορετική αισθητική που πρόσθεσε στο Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών (ΟΑΚΑ), αλλά κυρίως, για το πόσο κόστισε η κατασκευή του.
Το στέγαστρο το σχεδίασε ο Ισπανός αρχιτέκτονας Σαντιάγο Καλατράβα και είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα που σχετίζονται με τους Αγώνες. Ο ίδιος, σε συνέντευξη Τύπου το καλοκαίρι του 2004, πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες και ενώ το στέγαστρο ήταν σχεδόν έτοιμο, είχε αποφύγει να αναφερθεί στο κόστους του έργου
Δημοσιεύματα αργότερα ανέβαζαν το κόστος του έργου σε 130 εκατομμύρια ευρώ. «H Ελλάδα πλήρωσε πολλά για την ανάπλαση του συγκροτήματος του Ολυμπιακού Σταδίου, αλλά το έργο αξίζει τα χρήματα που καταβλήθηκαν», είχε υποστηρίξει τότε. Τα στοιχεία που είχαν κατατεθεί στη Βουλή ανέβαζαν το κόστος όλων των έργων του Καλατράβα στο ΟΑΚΑ σε πάνω από 370 εκατ. ευρώ, με αρχικό κόστος λίγο πάνω από τα 250 εκατ.
Το 2013, σε έγγραφα που είχε διαβιβάσει στη Βουλή ο τότε υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα αθλητισμού, Γιάννης Ανδριανός, αναφερόταν ότι «οι διατεθείσες πιστώσεις του 2009 ανήλθαν τελικά στο ποσό του 1,5 εκατ. ευρώ και με αυτές πληρώθηκαν ληξιπρόθεσμες οφειλές του αναδόχου (Bung) του αρχικού πολιτικού προγράμματος παρακολούθησης της δομοστατικής συμπεριφοράς του στεγάστρου».
Στο έγγραφο επισημαίνεται πως τα προηγούμενα έτη είχε προγραμματιστεί η διενέργεια δύο διεθνών διαγωνισμών για τα έργα του Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο. Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη συνεχή καταγραφή της δομοστατικής συμπεριφοράς των μεταλλικών κατασκευών του ΟΑΚΑ, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το στέγαστρο, προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ. Ο δεύτερος προβλέπει τη συντήρηση (βάσει των αποτελεσμάτων και ευρημάτων του πρώτου διαγωνισμού) όλων των μεταλλικών κατασκευών του συγκροτήματος ΟΑΚΑ, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ. Συνολικά δηλαδή οι δύο διαγωνισμοί ανέρχονται σε 9,5 εκατ. Ευρώ.
Το 2014, χρειάστηκε η κατακραυγή από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα εν μέσω της κρίσης, για να ενεργοποιηθεί ο κρατικός μηχανισμός και να αναγγελθούν εργασίες συντήρησης στο στέγαστρο.
Τον Αύγουστο του 2014 εκταμιεύτηκαν 8 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Αττικής για τη συντήρηση και επισκευή του στεγάστρου, το οποίο δεν είχε συντηρηθεί καθόλου στα 10 χρόνια που είχαν περάσει τότε από την κατασκευή του.
Πιο πρόσφατα, το 2019, η κυβέρνηση της ΝΔ ζήτησε έκθεση από το υπουργείο Υποδομών που παραδόθηκε το επόμενο έτος. Η έκθεση διαπίστωνε σειρά προβλημάτων στο στέγαστρο τα οποία έπρεπε να αντιμετωπιστούν άμεσα. Ανατέθηκε μάλιστα η εκπόνηση των σχετικών μελετών, για τις οποίες -προσώρας- είναι άγνωστο τι απέγιναν.
Πάντως, τον Απρίλιο του 2023, το ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωνε για τον έλεγχο των μεταλλικών κατασκευών του στεγάστρου, κατόπιν διαγωνισμού.
Το αντικείμενο του διαγωνισμού αφορούσε σε υπηρεσίες επιθεώρησης και ελέγχου των μεταλλικών κατασκευών και πολυκαρβονικών φύλλων επικάλυψης των εξής κατασκευών του ΟΑΚΑ: του στεγάστρου του Κεντρικού Σταδίου, του στεγάστρου του Ποδηλατοδρομίου (οι δύο εγκαταστάσεις που έκλεισαν σήμερα), των δύο εισόδων, του Τείχους των Εθνών και της Αγοράς.
Η επιθεώρηση θα αναδείκνυε επίσης αφενός τυχόν απαιτούμενες μελέτες που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της παρούσας σύμβασης και αφετέρου τις ενέργειες συντήρησης, επισκευής και αντικατάστασης που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν, στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης υλοποίησης που θα ακολουθήσει.