Με καθυστέρηση πολλών ετών και με χρήματα από τα δημόσια ταμεία, θα ολοκληρωθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι ο αυτοκινητόδρομος που ενώνει την Αθήνα με την Θεσσαλονίκη, για τον οποίο ήδη εισπράττονται τσουχτερά διόδια από ιδιωτικές εταιρείες.
Τα δυο εναπομείναντα τμήματα του άξονα είναι το Πέταλο του Μαλιακού και η διέλευση των Τεμπών τα οποία σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου Υποδομών θα ολοκληρωθούν και θα παραδοθούν στη κυκλοφορία μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες.
Τα τμήματα αυτά θα παραδοθούν στις κοινοπραξίες που διαχειρίζονται τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη (την Νέα Οδό και την Κεντρική Οδό που ελέγχονται από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου στην οποία ηγετικούς ρόλους έχουν η γερμανική Hochtief και η ελληνική Ελλάκτωρ).
Τα δυο αυτά τμήματα έχουν κατασκευαστεί ως δημόσια έργα, εκτός του πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης. Δηλαδή αποκλειστικά με κοινοτικά και δημόσια χρήματα. Κι έχουν μάλιστα καθυστερήσει αρκετά. Ειδικώς το πέταλο του Μαλιακού θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2010 ενώ η διέλευση των Τεμπών, που αποτελεί όμως κι ένα από τα πιο δύσκολα τεχνικά έργα που έγιναν ποτέ στην Ελλάδα, θα έπρεπε να βρίσκεται σε στάδιο παράδοσης.
Στη περίπτωση μάλιστα που υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση το δημόσιο θα πρέπει να καταβάλει εκ νέου αποζημιώσεις στις κοινοπραξίες.
Συνολικά, η ανακατασκευή των 77,2 χλμ. της ε.ο. στο Μαλιακό (Άγιος Κωνσταντίνος – Ράχες) ξεκίνησε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας και έχει κοστίσει περισσότερα από 820 εκατ. ευρώ. Με την παράδοση του θα τεθεί σε λειτουργία και νέος σταθμός διοδίων στην Αγία Παρασκευή.
Τα Τέμπη με το σύμπλεγμα των σηράγγων, μια εκ των οποίων είναι και η μεγαλύτερη των Βαλκανίων, έχουν κοστίσει έως τώρα 800 εκ. ευρώ ενώ το συνολικό κόστος φτάνει το 1,1 δισ. ευρώ.