Συνολικά, ανέλαβαν υπηρεσία 1.248 αεροσκάφη Antonov 12, εκ των οποίων τα 134 (ποσοστό 10,74%) κατέληξαν στο έδαφος κατά τη διάρκεια αεροπορικών δυστυχημάτων
Το αποκαλούν «μαύρη τουλίπα» διότι μετέφερε φέρετρα νεκρών στρατιωτών της Σοβιετικής Eνωσης από τον πόλεμο στο Αφγανιστάν. Επίσης, ενδεχομένως να είναι το αεροσκάφος με το υψηλότερο ποσοστό συντριβών στην παγκόσμια αεροπορική ιστορία!
Το Antonov 12 θεωρείται ως «ιπτάμενο φέρετρο», καθώς ένα στα δέκα αεροσκάφη τέτοιου τύπου έχει συντριβεί! Κατασκευάζονταν στη Σοβιετική Eνωση από το 1959 έως το 1973. Συνολικά, ανέλαβαν υπηρεσία 1.248 αεροσκάφη, εκ των οποίων τα 134 (ποσοστό 10,74%) κατέληξαν στο έδαφος κατά τη διάρκεια αεροπορικών δυστυχημάτων, συμπαρασύροντας στο θάνατο εκατοντάδες μέλη πληρωμάτων!
Από την αρχή της παραγωγής του φάνηκε ότι επρόκειτο για ένα τουλάχιστον… «προβληματικό» μοντέλο. Στις 28 Νοεμβρίου 1959, ένα ολοκαίνουριο Antonov 12 της Σοβιετικής Αεροπορίας συνετρίβη κοντά στο Ιρκούτσκ μετά από απώλεια ελέγχου στα 10.800 πόδια, σκοτώνοντας και τους δέκα επιβαίνοντες. Το αεροσκάφος μεταφερόταν από το εργοστάσιο κατασκευής (!) σε βάση της Σοβιετικής Αεροπορίας στο Βιτέμπσκ. Το Antonov 12 που κατέπεσε στην Καβάλα ήταν από τα τελευταία που κατασκευάστηκαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, είχε ενταχθεί σε υπηρεσία το 1971, έχοντας ήδη συμπληρώσει 51 (!) χρόνια πτήσεων.
Το Antonov 12 είναι ένα τετρακινητήριο μεταφορικό αεροσκάφος στροβιλοκινητήρα. Αποτελεί τη στρατιωτική έκδοση του Antonov 10 και έχει πολλές παραλλαγές. Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες ήταν το τυπικό αεροσκάφος μεταφοράς φορτίου και αλεξιπτωτιστών μεσαίας εμβέλειας των σοβιετικών αεροποριών. Το πρώτο πρωτότυπο πέταξε τον Δεκέμβριο του 1957 και εισήλθε στη σοβιετική στρατιωτική χρήση το 1959. Αρχικά, το αεροσκάφος κατασκευάστηκε στο κρατικό εργοστάσιο στο Ιρκούτσκ. Από το 1962, η παραγωγή μεταφέρθηκε στην Τασκένδη, όπου κατασκευάστηκαν 830. Αργότερα, η παραγωγή μεταφέρθηκε στο Βορονέχζ και το Καζάν.
Η πιο σημαντική χρήση του παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια του σοβιετικού-αφγανικού πολέμου. Εκτός από τον βασικό του ρόλο στη μεταφορά φορτίου, προσαρμόστηκε ως πλατφόρμα για μια μεγάλη ποικιλία εξειδικευμένων εργασιών και κατασκευάστηκαν περίπου 30 διαφορετικές παραλλαγές. Οι αναβαθμίσεις περιελάμβαναν αυξημένα βάρη απογείωσης και πρόσθετη χωρητικότητα καυσίμου. Σήμερα, το Antonov 12 αποτελεί τον βασικό τύπο μεταγωγικού αεροσκάφους στις χώρες της τέως ΕΣΣΔ, στην Αφρική και την Ινδία.
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ
- Πλήρωμα: 5 (δύο πιλότοι, μηχανικός πτήσης, πλοηγός, χειριστής ασυρμάτου)
- Χωρητικότητα: 20.000 kg ωφέλιμο φορτίο/60 αλεξιπτωτιστές/2 x τεθωρακισμένα οχήματα BMD-1
- Μήκος: 33,1 μέτρα
- Ανοιγμα φτερών: 38 μέτρα
- Υψος: 10,53 μέτρα
- Εκταση πτέρυγας: 121,7 τ.μ.
- Κενό βάρος: 28.000 kg
- Μέγιστο βάρος απογείωσης: 61.000
- Μονάδα ισχύος: 4 × Ivchenko AI-20L ή AI-20M turboprop κινητήρες, 3.000 kW (4.000 shp) κάθε ισοδύναμο
- Ελικες: Ελικες σταθερής ταχύτητας με αναστρέψιμο βήμα με τέσσερα πτερύγια
- Μέγιστη ταχύτητα: 660 χλμ./ώρα
- Εμβέλεια: 5.700 χλμ.
- Ανώτατο όριο: 33.500 πόδια