«Δεν υπάρχει φως στο βάθος του τούνελ». Βυθισμένοι στην απαισιοδοξία παραμένουν οι Θεσσαλονικείς, σύμφωνα με έρευνα της Palmos Analysis που έγινε για λογαριασμό του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Οι περισσότεροι εξακολουθούν σε μεγάλο βαθμό να ζουν από τα «έτοιμα» ή με δανεικά και δεν σχεδιάζουν μεγάλες αγορές μέσα στο προσεχές 12μηνο. Σε αρνητικό επίπεδο κινούνται βιομηχανία, λιανεμπόριο και κατασκευές. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από τη νέα έρευνα «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ», που διενεργήθηκε κατά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου σε επιχειρήσεις και καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης. Τα κυριότερα συμπεράσματα της Ερευνας Οικονομικής Συγκυρίας: καταναλωτές, απαισιόδοξοι σε… όλα.
Οι καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης εμφανίζονται απαισιόδοξοι, καθώς ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στον νομό διαμορφώνεται στις -41 μονάδες, σε καλύτερο, ωστόσο, επίπεδο σε σχέση με τον αντίστοιχο εθνικό δείκτη, ο οποίος διαμορφώνεται στις -56 μονάδες, ενώ ο δείκτης της Ευρωπαϊκής Ενωσης διαμορφώνεται στις -8 μονάδες κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2014. Σε σχέση με τον Μάρτιο του 2014 (οπότε διενεργήθηκε η προηγούμενη έρευνα «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ»), παρατηρείται σταθερά κακό κλίμα μεταξύ των καταναλωτών στον νομό Θεσσαλονίκης (-41 από -38), ενώ σταθερά αρνητικός εμφανίζεται ο σχετικός δείκτης σε εθνικό επίπεδο (-56 από -60). Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο σχετικός δείκτης παραμένει επίσης σε σχετικά σταθερή πορεία (-8 από -7).
Ειδικότερα, οι καταναλωτές του νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:
*Διατήρηση της κακής οικονομικής τους κατάστασης με σχετικά μεγαλύτερη (σε σχέση με τον Μάρτιο του 2014) απαισιοδοξία για την περαιτέρω εξέλιξή της.
*Επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας κατά το τελευταίο έτος, αλλά και αισθητά αυξημένη απαισιοδοξία για το μέλλον.
*Απαισιοδοξία για την εξέλιξη της ανεργίας στη χώρα.
*Απροθυμία για την πραγματοποίηση σημαντικών αγορών προς το παρόν και απροθυμία για την πραγματοποίηση τέτοιων αγορών στο μέλλον.
*Αρκετά χαμηλή πρόθεση για αποταμίευση, με παράλληλη μείωση του ποσοστού όσων θεωρούν πολύ ή αρκετά πιθανό να αποταμιεύσουν στους επόμενους 12 μήνες (14% από 17% τον Μάρτιο του 2014). Σημειώνεται όμως ότι, σε σχέση με τον Μάρτιο, παρατηρείται ελαφρά αύξηση του ποσοστού όσων δηλώνουν ότι αποταμιεύουν (λίγο ή πολύ) στο 11% (από το 9%), ενώ το 44% εξακολουθεί να «τραβάει» από τις αποταμιεύσεις ή να χρεώνεται όλο και περισσότερο (σχεδόν σταθερό ποσοστό σε σχέση με τον Μάρτιο 2014) και ποσοστό 44% δηλώνουν ότι τα φέρνουν ίσα ίσα με τα εισοδήματά τους.
Απαισιόδοξοι και οι βιομήχανοι
Σε αρνητικό επίπεδο βρίσκεται ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία» στον νομό (-11 μονάδες), παρουσιάζοντας μάλιστα επιδείνωση σε σχέση με τον Μάρτιο του 2014 (-6). Οι βιομήχανοι του νομού αισιοδοξούν για τον μέλλον σε σχέση με το επίπεδο των εξαγωγών, παρουσιάζοντας όμως αισθητή μείωση σε σχέση με τον Μάρτιο του 2014 (-52 από -41), ενώ καταγράφεται σημαντικά μικρότερη πτώση της παραγωγής σε σχέση με πριν από έξι μήνες. Στον τομέα των υπηρεσιών, αυτό που προβληματίζει είναι η έλλειψη ρευστότητας, παρ’ όλα αυτά είναι λιγότερο αρνητικό το κλίμα που καταγράφεται σε σχέση με πριν από έξι μήνες. Ετσι, ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών» βρίσκεται στις -14 μονάδες, έναντι +15 μονάδων σε εθνικό επίπεδο και +7 μονάδων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Διάχυτη είναι η απαισιοδοξία στο λιανεμπόριο και ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών» παραμένει σε αρνητικό επίπεδο. Το ισοζύγιο θετικών/αρνητικών εκτιμήσεων του δείκτη βρίσκεται στις -18 μονάδες (από -17 μονάδες τον Μάρτιο του 2014). Οι έμποροι εξακολουθούν να προβλέπουν μείωση της απασχόλησης στον κλάδο τους, ενώ προβλέπουν και περαιτέρω μείωση των τιμών των προϊόντων κατά το αμέσως επόμενο διάστημα. Σημαντικά αυξημένες είναι οι αρνητικές εκτιμήσεις για την πορεία της επαγγελματικής τους δραστηριότητας στο προσεχές εξάμηνο.
Τέλος, σταθερά χαμηλός είναι ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις Κατασκευές», με το ισοζύγιο θετικών/αρνητικών εκτιμήσεων να βρίσκεται στις -44 μονάδες στον νομό.
• Η Ερευνα Οικονομικής Συγκυρίας «βαρόμετρο ΕΒΕΘ» –σε επίπεδο νομού Θεσσαλονίκης– διεξάγεται σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων Palmos Analysis κάθε Μάρτιο και Σεπτέμβριο σε συνολικό δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών.