Ενας από τους σημαντικότερους παράγοντες που επηρεάζουν την ζήτηση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ είναι οι δυσκολίες που συναντούν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων στη διαδικασία της φόρτισης.
Δυστυχώς, για διάφορους λόγους η εφαρμογή του προγράμματος δημιουργίας δημόσιων σταθμών φόρτισης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει καθυστερήσει και οι υποψήφιοι αγοραστές των μοντέλων μηδενικών ρύπων(EV) αποθαρρύνονται. Η πτώση της ζήτησης των EV καταγράφεται πλέον στα επίσημα στοιχεία της ACEA.
Η τελευταία έκθεση της ACEA ρίχνει φως στην επείγουσα ανάγκη να κλιμακωθεί η ανάπτυξη της υποδομής για ηλεκτρικά φορτιζόμενα αυτοκίνητα στην Ευρώπη, ώστε να αποφευχθούν καθυστερήσεις στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία επενδύει ουσιαστικά στην ηλεκτροκίνηση αλλά η επίτευξη των στόχων για δραστική μείωση του CO2 επηρεάζεται άμεσα από την διαθεσιμότητα των δημόσιων σταθμών φόρτισης. Το επόμενο στάδιο που είναι και το πιο καθοριστικό αφορά την πώληση των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Καθυστερεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση
Οι προθεσμίες για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2 ελαφρού τύπου είναι προ των πυλών. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία διαδραματίζει το ρόλο της επενδύοντας πάνω από 250 δις ευρώ στην ηλεκτροκίνηση, προγραμματίζοντας την παραγωγή μια μεγάλη γκάμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φορτηγών. Ωστόσο, η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων είναι μόνο μέρος του παζλ για την απελευθέρωση των οδικών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι κυβερνήσεις των χωρών της ΕΕ, μπορούν επίσης να παίξουν ρόλο στην παροχή κινήτρων στους υποψήφιους αγοραστές και να εξασφαλίσουν την κατάλληλη υποδομή φόρτισης.
Καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεπερνούν τη συγκέντρωση δημόσιων σημείων φόρτισης σε όλη την ήπειρο, η ΕΕ και τα κράτη μέλη πρέπει να κάνουν πολύ περισσότερα για να κλιμακώσουν την ανάπτυξη των EV αλλιώς υπάρχει κίνδυνος να μην επιτευχθούν οι στόχοι για απαλλαγή από το CO2 στις οδικές μεταφορές.
Η εικόνα της ηλεκτροκίνησης
Υπήρχαν 632.423 δημόσια σημεία φόρτισης διαθέσιμα σε ολόκληρη την ΕΕ στα τέλη του 2023 και περίπου 3 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV) στο δρόμο.
Το 2023 εγκαταστάθηκαν συνολικά περίπου 153.000 νέα δημόσια σημεία φόρτισης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030 για να υποστηρίξει το επίπεδο ηλεκτροκίνησης των οχημάτων που είναι απαραίτητο για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση του CO2 κατά 55% για τα αυτοκίνητα. Η επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτούσε την εγκατάσταση σχεδόν 2,9 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης τα επόμενα επτά χρόνια. Αυτό είναι σχεδόν 410.000 ετησίως ή 7.900 την εβδομάδα.
Οι προβλέψεις της ACEA υποδηλώνουν σημαντικά υψηλότερη ζήτηση, εκτιμώντας την αναγκαιότητα 8,8 εκατομμυρίων σημείων φόρτισης έως το 2030. Για να επιτευχθεί αυτό θα απαιτηθούν 1,4 εκατομμύρια φορτιστές ετησίως ή 22.438 την εβδομάδα.
Τα τελευταία επτά χρόνια, οι πωλήσεις των EV ξεπέρασαν την ανάπτυξη του δικτύου σημείων φόρτισης κατά περισσότερο από τρεις φορές. Μεταξύ 2017 και 2023, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν πάνω από 18 φορές, ενώ ο αριθμός των δημόσιων φορτιστών στην ΕΕ εξαπλασιάστηκε μόνο κατά την ίδια περίοδο.
Ενώ ορισμένες χώρες προχωρούν σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη υποδομών, η πλειοψηφία υστερεί. Πράγματι, μόνο τρεις χώρες της ΕΕ που καλύπτουν πάνω από το 20% της επιφάνειας της ΕΕ – η Ολλανδία, η Γαλλία και η Γερμανία – φιλοξενούν σχεδόν τα δύο τρίτα (61%) όλων των σημείων χρέωσης της ΕΕ. Το άλλο τρίτο (39%) όλων των φορτιστών διανέμεται σε 24 κράτη μέλη, καλύπτοντας σχεδόν το 80% της επιφάνειας της περιοχής.
Υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της διαθεσιμότητας του δημόσιου σημείου φόρτισης και των πωλήσεων. Η λίστα των κορυφαίων πέντε χωρών με τις υψηλότερες πωλήσεις EV είναι σε γενικές γραμμές παρόμοια με αυτή των χωρών με τους περισσότερους φορτιστές: Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία και Ιταλία εμφανίζονται και στις δύο πρώτες πέντε λίστες.
Η ταχύτητα φόρτισης είναι επίσης ένα σημαντικό ζήτημα σε ολόκληρη την ήπειρο, καθώς οι γρήγοροι φορτιστές (με χωρητικότητα άνω των 22 kW) αποτελούν ένα κλάσμα του συνόλου της ΕΕ. Μόνο περίπου ένας στους επτά από όλους τους φορτιστές (13,5%) έχει δυνατότητα γρήγορης φόρτισης. Η πλειοψηφία είναι «κανονικοί» φορτιστές, με χωρητικότητα 22 kW ή μικρότερη (συμπεριλαμβανομένων πολλών κοινών ή κηπευτικών πριζών χαμηλής χωρητικότητας).
Στα τέλη του 2023, υπήρχαν 29 BEV ανά γρήγορο φορτιστή στην ΕΕ και 53 EV και plug-in υβριδικά (PHEV) ανά ταχυφορτιστή.
Πηγή in2life.gr