Το τελευταίο τριήμερο του φετινού καρναβαλιού έχει φτάσει, με το κέφι να εκτοξεύεται στα ύψη και τον χορό να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην καθημερινότητα…
Ποια είναι όμως τα έθιμα της χώρας μετά την τελευταία Κυριακή της αποκριάς; Τι συνηθίζουν να κάνουν σε χωριά, πόλεις και νησιά οι κάτοικοι για να γιορτάσουν την Καθαρά Δευτέρα;
Στο μεγαλύτερο Καρναβάλι της Β. Ελλάδος, στην Ξάνθη, την Καθαρά Δευτέρα, κάτοικοι και επισκέπτες μεταμφιεσμένοι αναβιώνουν το Έθιμο της Καμήλας. Συγκεντρώνονται στην Κεντρική Πλατεία Σταυρούπολης και κάνοντας διάφορους θορύβους συμμετέχουν σε μια παρέλαση που καθοδηγείται από ένα ομοίωμα καμήλας και έναν ενήλικο που παριστάνει τον καμηλιέρη Άραβα. Το έθιμο αρχικά είχε παγανιστικό χαρακτήρα και συμβόλιζε τη δέηση των κατοίκων για γονιμότητα της γης, πλέον όμως συμβολίζει το τέλος των εορτών του Καρναβαλιού και την αρχή της νηστείας.
Στο Ρέθυμνο, ανάλογα με την περιοχή, την Καθαρά Δευτέρα έχουν προγραμματιστεί και διάφορες εκδηλώσεις. Συγκεκριμένα, στο Γεράνι ξεκινάει η μάχη χαρταετών και έπεται η παρέλαση της Καμήλας. Στα Ελεύθερνα γίνεται αναβίωση του παραδοσιακού εθίμου Μπεγιράκι και μουτζουρώματα από τους νέους του χωριού. Στο Μελιδόνι – Δήμος Μυλοποτάμου γίνεται αυγομάζωμα και ακολουθεί το κλέψιμο της Νύφης και Καντής.
Το πατρινό Καρναβάλι, έπειτα από το κάψιμο του Βασιλιά Καρνάβαλου την τελευταία Κυριακή, προχωράει σε απονομή των βραβείων την Καθαρά Δευτέρα, κλείνοντας έτσι τον κύκλο του Καρναβαλιού.
Στο Γαλαξίδι την Καθαρά Δευτέρα οι ντόπιοι χωρίζονται σε ομάδες και παίζουν… αλευροπόλεμο ή αλλιώς αλευρομουτζουρώματα.
Στην Κάρπαθο στήνεται το «Λαϊκό Δικαστήριο των Ανήθικων Πράξεων» την Καθαρά Δευτέρα, όπου “ασεβείς” σέρνονται στο δικαστήριο από τους γηραιότερους κατοίκους για να “δικαστούν”. Κάπως έτσι ξεκινάει μια μεγάλη γιορτή με πολύ γέλιο.
Στη Νάξο γίνεται αναβίωση κατά κάποιον τρόπο της Διονυσιακής Λατρείας, με την ομάδα των «Φουστανελάτων» και αυτή των «Κουδουνάτων» που επισκέπτονται τις γυναίκες των διπλανών χωριών και χορεύουν στην κεντρική πλατεία.
Στη Μεσσήνη αναπαρίσταται η εκτέλεση της γριάς Συκούς, η οποία κρεμάστηκε με εντολή του Ιμπραήμ Πασά.