«Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος σε συνδυασμό με τη μη ύπαρξη των συστημάτων» δήλωσε για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ο Aναστάσιος Δέδες, πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.
Μιλώντας για το πώς συνέβη στη τραγωδία με την σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας και της εμπορικής ο κ. Δέδες δήλωσε ότι «το τρένο έχει ξεκινήσει από Αθήνα, έφτασε στη Λάρισα και από εκεί και πέρα άλλαξε γραμμή κατόπιν εντολής του σταθμάρχη προς τον κλειδούχο και πήγε στη γραμμή η οποία ήταν η γραμμή καθόδου. Αυτή η ενέργεια η οποία έγινε ήταν για μένα εντελώς αψυχολόγητη, λανθασμένη και επικίνδυνη, καθόσον δεν υπήρχε έλεγχος από τον μηχανοδηγό της κίνησης η οποία υπήρχε στην κάθοδο».
Τα αίτια της τραγωδίας θα φανούν στις απομαγνητοφωνήσεις
Όπως τόνισε ο κ. Δέδες «τα αίτια της τραγωδίας θα προκύψουν από τις απομαγνητοφωνήσεις, οι οποίες υπάρχουν και δεν μπορούν να σβηστούν». Σύμφωνα με αυτά που γνωρίζουμε είναι «δεδομένο ότι το τραίνο ακολουθούσε λανθασμένη διαδρομή είτε από πρόβλημα που υπήρχε στην γραμμή ανόδου λόγω ρεύματος ή λόγω οποιοδήποτε άλλης αιτίας. Το τρένο, την στιγμή κατά την οποία ξεκίνησε να ανεβαίνει προς τα πάνω, έπρεπε να έχει σήματα στο δρόμο από τα οποία ο μηχανοδηγός να βλέπει εάν η γραμμή είναι ελεύθερη ή όχι».
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, υπάρχουν φανάρια τα οποία είναι είτε πορτοκαλί είτε κόκκινα όταν υπάρχει πρόβλημα. «Τα φανάρια ήταν εκτός λειτουργίας, διότι το σύστημα δεν λειτουργούσε» υποστήριξε ο κ. Δέδες. Ο ίδιος μιλώντας με υπαλλήλους της Hellenic Train αποκάλυψε ότι σύστημα φωτοσήμανσης υπήρχε στα τρένα και στη γραμμή. Όμως όπως είπε στην ΕΡΤ «δεν είχε αναβαθμιστεί και τεθεί σε λειτουργία, με αποτέλεσμα οι μηχανοδηγοί να επαφίενται στις εντολές των σταθμαρχών και να κινούνται στα τυφλά».
Υπήρχε τεράστιο ρίσκο
Πρόσθεσε μάλιστα ότι «υπήρχε ρίσκο τεράστιο». Περιγράφοντας το τι έγινε είπε χαρακτηριστικά είπε ότι «έδωσαν εντολή στον μηχανοδηγό να κινηθεί. Ο μηχανοδηγός έφυγε, δεν είχε σήμανση μπροστά του και κινείτο στα τυφλά. Το ίδιο και ο αντίθετα ερχόμενος διότι δεν δούλευε ούτε η άλλη πλευρά».
Ερωτώμενος για την μεγάλη ταχύτητα με την οποία έγινε στην σύγκρουση επισήμανε ότι σε αντίστοιχο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο οποίο σκοτώθηκε ένας στρατιώτης που βάδιζε πάνω στη σιδηροδρομική γραμμή με 85 χιλιόμετρα, το τρένο θέλει πάνω από 250 μ. για να σταματήσει. Με δεδομένο ότι το Intercity πηγαίνει με 160 χλμ., ήταν νύχτα και το άλλο τρένο έβγαινε από το τούνελ με αποτέλεσμα να μην είναι ορατό ο κ. Δέδες αναφέρθηκε για άλλη μια φορά εστίασε στις ευθύνες των αρμοδίων λέγοντας ότι το δυστύχημα ήταν προδιαγεγραμμένο να γίνει διότι υπήρχε τεράστιο ρίσκο.