Τα τριήμερα του Μαρτίου, λίγο προτού πέσει η αυλαία της φετινής χειμερινής σεζόν, έσπευσαν να αξιοποιήσουν οι Ελληνες. Οι πληρότητες σε ξενοδοχεία και αεροπλάνα για τις δύο αργίες του Μαρτίου κυμαίνονται σε ποσοστά ακόμη και πάνω από 75%, με σαφή προτίμηση ειδικά όσον αφορά τα αεροπορικά ταξίδια στις αποδράσεις στο εξωτερικό, που παρατείνονται μάλιστα κατά 1-2 ημέρες. Ωστόσο, για τα ταξίδια στο εσωτερικό σημαντική ειδοποιός διαφορά, όχι μόνο για τα τριήμερα του Μαρτίου, αλλά και συνολικά για τη φετινή χειμερινή περίοδο που οδεύει προς το τέλος της, είναι οι δύο διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες έχουν κινηθεί οι προορισμοί στην ηπειρωτική Ελλάδα.
Στη μία ταχύτητα βρίσκονται οι περιοχές κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα που είναι εύκολα προσβάσιμες ή αυτές που δεν συνδέονται με χιονοδρομία και συνεχίζουν να παρουσιάζουν και φέτος υψηλές επιδόσεις, αποτυπώνοντας για μία ακόμη χρονιά στη μεταπανδημική περίοδο τη μεγάλη επιθυμία για αποδράσεις. Με αποτέλεσμα αυτοί οι προορισμοί, όπως το Ναύπλιο, η ορεινή Αρκαδία, τα Τρίκαλα Κορινθίας, να έχουν και φέτος σταθερά πολύ καλές επιδόσεις στη διάρκεια του χειμώνα και ιδίως τώρα, στα δύο τελευταία τριήμερα του μήνα, πληρότητα πάνω από 80%, φτάνοντας ακόμη και στο 90%. Sold out ειδικά για το τριήμερο των Αποκριών ήταν οι πόλεις με δημοφιλείς καρναβαλικές εκδηλώσεις όπως η Πάτρα, η Ξάνθη και η Κρήτη με το ρεθεμνιώτικο καρναβάλι.
Τα χιονοδρομικά
Στη δεύτερη ταχύτητα τρέχουν, με σαφώς χαμηλότερους ρυθμούς του αναμενομένου, οι περιοχές γύρω από τα χιονοδρομικά, οι οποίες έχουν υποστεί φέτος απώλειες που υπολογίζονται κοντά στο 20% λόγω των πιο ήπιων καιρικών συνθηκών και της μειωμένης χιονόπτωσης, με αποτέλεσμα το ψαλίδισμα της πληρότητας καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα, και δη την περίοδο από τις αρχές Ιανουαρίου. Ενδεικτικά, στα Καλάβρυτα, όπως δηλώνει στο «business stories» ο πρόεδρος της τοπικής Ενωσης Ξενοδόχων, Κώστας Δαφαλιάς, «η φετινή δεν είναι για την περιοχή μας καλή σεζόν αν συγκριθεί με την περσινή – ούτε λόγος για την προπέρσινη, όπου το χιονοδρομικό είχε ξεκινήσει να λειτουργεί από τα μέσα Δεκεμβρίου και έκλεισε με χιόνι στα τέλη Μαρτίου. Για φέτος αυτό που έχουμε αποτιμήσει για το διάστημα από τον Ιανουάριο και μετά είναι ότι έχουμε πτώση γύρω στο 30%. Τα Σαββατοκύριακα οι πληρότητες είναι μεν καλές, όχι όμως και τις καθημερινές, που κινούνται παραδοσιακά κατά κύριο λόγο λόγω της κίνησης του χιονοδρομικού. Ειδικά για την περιοχή των Καλαβρύτων θα πρέπει να προστεθεί και το ζήτημα που έχει προκύψει με τον οδοντωτό σιδηρόδρομο που έχει κλείσει τις τελευταίες ημέρες λόγω των προβλημάτων που προέκυψαν μετά τις κατολισθήσεις στη γραμμή. Τα δύο τελευταία τριήμερα του Μαρτίου κινούνται αρκετά καλά, με πληρότητα τώρα κοντά στο 85%, αν και μειωμένη σε σχέση με πέρυσι, οπότε είχαμε αγγίξει σχεδόν το 100%. Ακόμη καλύτερα εξελίσσεται το τριήμερο της 25ης Μαρτίου, λόγω και των προγραμματισμένων εκδηλώσεων στην περιοχή».
Αντίστοιχα, συμβαίνει στην Αράχωβα, τον πρώτο προορισμό του χειμώνα ειδικά για τους επισκέπτες από την Αθήνα, όπου η πτώση φέτος είναι κατά μέσο όρο κοντά στο 15%-20% σε σχέση με πέρυσι, όπως επισημαίνει στο «b.s» η κυρία Καλούσα Ναυπακτίτη, πρόεδρος της τοπικής Ενωσης Ξενοδόχων. Για το τριήμερο των Αποκριών η πληρότητα στα ξενοδοχεία της περιοχής αντιστοιχούσε στο 75%-80%, με χαμηλότερα ωστόσο τα νούμερα (50%-60%) για το επόμενο της 25ης Μαρτίου.
«Ακόμη και χιονοδρομικά στην Ελβετία και την Αυστρία δεν είχαν φέτος ικανοποιητική χιονοκάλυψη και έχουν στραφεί ήδη σε εναλλακτικές δραστηριότητες. Αντίστοιχα, θα πρέπει να πράξει και η Αράχωβα, που βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εγχώριων προορισμών, να προβληθεί συνολικά ως ορεινός προορισμός με πολλαπλές δυνατότητες. Εστω κι αν τα έσοδα από τη χιονοδρομία είναι πολλαπλάσια σε σχέση με άλλες δραστηριότητες, π.χ. ποδηλασία ή η ορειβασία, οι νέες συνθήκες, όπως διαμορφώνονται τώρα όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, μας οδηγούν στο αυτονόητο, ότι δηλαδή θα πρέπει να αναπτυχθούν και άλλες εμπειρίες στον προορισμό, με την κατάλληλη προβολή και συνεργασία μεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Η Ηπειρος πριν από 7-10 χρόνια δεν είχε τουρισμό, ενώ τώρα έχει πολύ καλή σεζόν, ακόμη και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Γι’ αυτό και ήταν πολύ σημαντική και η προβολή της ηπειρωτικής χώρας στη φετινή διεθνή έκθεση της ΙΤΒ στο Βερολίνο».
«Οι προορισμοί ανά την Ελλάδα κινούνται με ικανοποιητικά νούμερα και τα φετhινά τριήμερα», αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Αγγελος Καλλίας, γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και επικεφαλής της ομάδας ξενοδόχων ορεινών και ημιορεινών προορισμών της ΠΟΞ, ο οποίος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στη Δράμα. Σημειωτέον ότι για το δεύτερο τριήμερο, της 25ης Μαρτίου, πέραν των καθαρά χειμερινών προορισμών, ανοίγει σιγά-σιγά η σεζόν και σε δύο από τους κορυφαίους νησιωτικούς προορισμούς της χώρας, την Κρήτη και τη Ρόδο, με σταδιακή αύξηση των συχνοτήτων από τις αεροπορικές και τις πρώτες πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό.
«Ωστόσο, συνολικά, και σε ένα γενικότερο πλαίσιο και σε σχέση με το πώς έχει πάει μέχρι σήμερα η περίοδος στη διάρκεια του χειμώνα στους κλασικούς προορισμούς, υπολογίζουμε ότι είμαστε γύρω στο -20% σε σχέση με πέρυσι, λόγω και των καιρικών συνθηκών στους προορισμούς, όπου το χιόνι, ειδικά στις περιοχές που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη χιονοδρομία, είναι φέτος περιορισμένο. Φέτος συντηρούνται με καλύτερες επιδόσεις οι περιοχές που δεν εξαρτώνται από χιονοδρομικά κέντρα ή βρίσκονται σε κοντινή απόσταση από την Αθήνα. Τα Ιωάννινα, η Αρκαδία, τα Τρίκαλα Κορινθίας, το Ναύπλιο έχουν πάει καλά από πλευράς πληρότητας σε όλη τη διάρκεια του χειμώνα, ενώ σε άλλους προορισμούς, π.χ. γύρω από τα χιονοδρομικά κέντρα όπως το Καρπενήσι ή βορειότερα στα Τρία Πέντε Πηγάδια η επισκεψιμότητα είναι φέτος πτωτική, με αποτέλεσμα να γεμίζουν μόνο τα Σαββατοκύριακα, κι αυτά, στις περισσότερες περιπτώσεις, μόνο για μία διανυκτέρευση αντί για δύο».
Η πληρότητα κατά μέσο όρο στο σύνολο της σεζόν μπορεί να πέφτει στο 30%, γι’ αυτό και τώρα είναι περισσότερο επίκαιρο από ποτέ το θέμα των κινήτρων στα χιονοδρομικά κέντρα ανά την Ελλάδα, όπως αναφέρει ο κ. Καλλίας, ώστε να αλλάξει η συνολική προσέγγιση με κατεύθυνση τον ηπειρωτικό και τον ορεινό τουρισμό. Στόχος να προταθεί συνολικά η εμπειρία στο βουνό, δημιουργώντας πάρκα περιπέτειας, μονοπάτια για πεζοπορία και γενικά ορεινές δραστηριότητες, προβάλλοντας τον ορεινό παρά τον χειμερινό τουρισμό, ακόμη και σε προορισμούς της χώρας που είναι συνυφασμένοι στη συνείδηση του ταξιδιωτικού κοινού με το προϊόν «ήλιος και θάλασσα». Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα ως προς το τελευταίο είναι η διοργάνωση ενός από τους πιο καταξιωμένους αγώνες ορειβατικού σκι, του Pierra Creta, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα στον Ψηλορείτη. Πρόκειται για μια διαδρομή που έχει καταχωρηθεί ως μία από τις 100 καλύτερες καταβάσεις στον κόσμο από το «National Geographic» και «αναδεικνύει ακριβώς την αυθεντική Κρήτη των τεσσάρων εποχών και των μοναδικών εμπειριών», σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Κρήτης, Σταύρο Αρναουτάκη.
Από την πλευρά της, η ΠΟΞ, σε συνεργασία με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, πραγματοποίησε εκδήλωση στη φετινή ΙΤΒ, τη μεγαλύτερη διεθνή έκθεση τουριστικής βιομηχανίας που πραγματοποιήθηκε από τις 5 έως τις 7 Μαρτίου στο Βερολίνο, με αντικείμενο την παρουσίαση της ηπειρωτικής χώρας –«Mainland Greece»– στο ξένο κοινό (επισκέπτες, τουριστικούς πράκτορες και ΜΜΕ), προβάλλοντας τις φυσικές ομορφιές, τη γαστρονομία, την αρχιτεκτονική, τα μνημεία πολιτισμού, Ιστορίας και θρησκευτικού ενδιαφέροντος, αλλά και τις ειδικές και βιώσιμες μορφές τουρισμού στην ηπειρωτική Ελλάδα.
ΠΗΓΗ: newmoney.gr