Χρώμα και ζωή στους γκρίζους τοίχους της Θεσσαλονίκης φιλοδοξεί να δώσει η ομάδα του Artifesto, συμβάλλοντας στην αισθητική αναβάθμιση, αλλά και στην ευαισθητοποίηση του κοινού σε καίρια ζητήματα. Με σύμμαχο την τέχνη, το Artifesto καλεί τους καλλιτέχνες να εμπνευστούν και τους Θεσσαλονικείς να ψηφίσουν τα έργα που θα αποτυπωθούν σε μεγάλα wallsters (wall posters) και θα αναρτηθούν σε κτήρια της πόλης.
Πρόκειται για ένα εγχείρημα που έχει σκοπό να εξωραΐσει τυφλές όψεις κτηρίων και γκρίζες επιφάνειες, με καλλιτεχνήματα τα οποία προτείνει ο κόσμος και εν τέλει αποφασίζει ποια θα είναι αυτά. Τα έργα προτείνονται μέσω της υποβολής έργων στην ιστοσελίδα του Artifesto και στη συνέχεια οι καλλιτέχνες, εφόσον τελειώσει η διαγωνιστική διαδικασία, προτρέπουν τον κόσμο να τους ψηφίσει. Τα νικητήρια έργα εκτυπώνονται σε μεγάλων διαστάσεων wallsters και αναρτώνται στο κτήριο της Θεσσαλονίκης που έχει προαποφασιστεί.
«Η ιδέα ήρθε πριν από τέσσερα χρόνια, από μία τοιχογραφία που υπάρχει στη Ναυαρίνου, την είδαμε με δυο φιλαράκια, μας άρεσε πολύ και μας φάνηκε ενδιαφέρον ότι ο κόσμος θέλει να βλέπει όμορφες δράσεις και ζωγραφισμένα κτήρια. Μετά σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ωραίο να έχουν ενεργή εμπλοκή οι πολίτες σχετικά με το τι θα ανέβει πάνω σε ένα κτήριο. Και έτσι καταλήξαμε στο να δημιουργήσουμε το Artifesto», εξηγεί στο Thestival ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ομάδας, Στέφανος Γιωτάκης. Όπως αναφέρει, τα σημεία και οι όψεις των κτηρίων επιλέγονται συνήθως από τους ίδιους. «Προκύπτουν μετά από δική μας επικοινωνία με τους ιδιοκτήτες των κτηρίων, τους οποίους προσπαθούμε να πείσουμε να συμμετέχουν σε αυτήν την πρωτοπόρα ενέργεια», λέει ο Στέφανος και προσθέτει: «Η θεματική είναι προδιαγεγραμμένη. Προκειμένου το εγχείρημα να μπορέσει να αποκτήσει επιχειρηματική υπόσταση, σκεφτόμαστε να λειτουργεί κάπως μαρκετίστικα. Για παράδειγμα, εταιρείες οι οποίες ενδιαφέρονται να προβούν σε ενέργειες εξωραϊσμού, αλλά και να προβληθούν μέσω αυτών, μπορούν να ενταχθούν στο πλαίσιο του Artifesto και να θέσουν μία θεματολογία που να συνάδει με το κοινωνικό προφίλ της εκάστοτε επιχείρησης».
Όπως τονίζει ο Στέφανος, πυρήνας του Artifesto είναι οι καλλιτέχνες, οι οποίοι αποτελούν την ψυχή του εγχειρήματος, αλλά σημαντικό ρόλο παίζουν οι άνθρωποι που ζουν στη Θεσσαλονίκη και με τη δική τους ενεργή συμμετοχή αποφασίζουν για τη… διακόσμηση της πόλης. «Αισθητικά ελπίζουμε ότι κάποτε θα περπατάει ο κόσμος στο δρόμο και θα βλέπει έργα τα οποία ο ίδιος ψήφισε ή ήθελε να δει στα κτήρια. Η πόλη έχει ανάγκη την αναβάθμιση, γενικότερα. Πολεοδομικά όλα τα αστικά κέντρα στην Ελλάδα είναι ένα κακό χάλι, αλλά ούτως ή άλλως πιστεύω ότι μια τέτοια αρχή, όπως αυτή, μπορεί να δώσει το έναυσμα στον κόσμο να πάρει μέρος και σε άλλες ενέργειες συμμετοχικής παρέμβασης», λέει χαρακτηριστικά.
Πρώτo wallster στη Μοναστηρίου και επόμενο στο One Salonica
Το ερχόμενο Σάββατο, το Artifesto θα πραγματοποιήσει την πρώτη του ανάρτηση wallster, αλλάζοντας την όψη του κτηρίου στη Μοναστηρίου 53-55, όπου στεγάζεται η Αντιδημαρχία Κοινωνικής Πολιτικής και Αλληλεγγύης του Δήμου Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, το πόστερ που θα κοσμήσει το κτήριο, προέκυψε από τον πρώτο διαγωνισμό του Artifesto που ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι, με θέμα το νερό. «Ο πρώτος μας διαγωνισμός ονομαζόταν “Νερό – Πολύτιμο Αγαθό” και είναι αυτοχρηματοδοτούμενος. Θα αναρτήσουμε το πόστερ με δικά μας κονδύλια, προκειμένου να γίνει γνωστή η δράση μας, γιατί διαφορετικά κανένας δεν δεχόταν να χρηματοδοτήσει αυτό το κόνσεπτ. Είναι κάτι καινούργιο το οποίο φοβίζει τον κόσμο», επισημαίνει ο Στέφανος Γιωτάκης.
Ο δεύτερος διαγωνισμός αφορά το outlet εμπορικό κέντρο “One Salonica” (παλιό City Gate), που αναμένεται να ανοίξει τις πύλες του περίπου το Μάιο του 2015. Η θεματολογία είναι «Σχεδίασε το δικό σου αισιόδοξο μήνυμα που θα ήθελες να δεις αποτυπωμένο πάνω σε T-shirt», ενώ η διαδικασία υποβολής των έργων ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες. Επόμενο βήμα είναι το φιλτράρισμα των έργων από το Artifesto και το One Salonica, ενώ τα τελικώς διαγωνισθέντα έργα θα μπουν στη διαδικασία της ψηφοφορίας. Σε αυτόν τον διαγωνισμό, η ανταπόκριση των καλλιτεχνών υπήρξε αρκετά μεγάλη, καθώς προσφέρεται και χρηματικό έπαθλο. Ο καλλιτέχνης του έργου που θα αναδειχθεί πρώτο θα λάβει 1500 ευρώ μετρητά και 500 ευρώ δωροεπιταγή, η δεύτερη θέση θα λάβει 500 ευρώ δωροεπιταγή και η τρίτη θέση 300 ευρώ δωροεπιταγή για αγορές στο One Salonica.
Όπως αποκαλύπτει ο Στέφανος, τα επόμενα σχέδια του Artifesto περιλαμβάνουν συζητήσεις με τον σύλλογο «Θετική Φωνή – HIV Positive» Βορείου Ελλάδος, οι οποίοι θέλουν να κάνουν έναν διαγωνισμό όπου να θίγεται το ζήτημα του AIDS και της καταπολέμησης της μάστιγας.
Περισσότερα: http://www.artifesto.gr/