Με «σπασμένα φρένα» κινείται στις αρχές του 2024 ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού σε επίπεδο κυκλοφορίας και εσόδων, «πιάνοντας το νήμα» από το ήδη ανεβασμένο 2023, σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενη έτη αλλά και την προ πανδημίας χρονιά (2019), όπως πολλές φορές έχει αναδείξει το insider.gr.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τον πρώτο μήνα του 2024 τα έσοδα φέρονται να είναι αυξημένα κατά 5,4% σε σχέση με το 2023 και να διαμορφώνονται άνω των 17 εκατ. ευρώ, η δε κυκλοφορία επίσης εμφανίζεται ενισχυμένη έναντι του Ιανουαρίου 2023 κατά 5% και άνω, με τη μέση ημερήσια ροή οχημάτων να ξεπερνά τα 243 χιλ.. Προφανώς, οι διαφορές σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα έτη (2019 – 2022) είναι ακόμα μεγαλύτερες, ακόμα και διψήφιες σε ποσοστό ή πλησίον σε αυτό. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα είχαμε αναφερθεί στην πορεία του 2023 όπου συνολικά η μέση ημερήσια κυκλοφορία προσέγγισε τα 260 χιλ. οχήματα (+10% έναντι 2019 αλλά και 2022) ενώ τα έσοδα (προ ΦΠΑ), στο σύνολο του 2023 (που θυμίζουμε ήταν εκλογική χρονιά) ξεπέρασαν τα 214 εκατ. ευρώ (επίσης +9% με +10% έναντι 2019 και 2022 αντίστοιχα). Με τα μέλη της κοινοπραξίας που «τρέχει την υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ) να «τρίβουν τα χέρια τους» από την καλή πορεία του asset, που θα τους προσφέρει επιπλέον εκατοντάδες εκατ. ευρώ στα ταμεία τους προσεχώς (και μετά τη λήξη της σύμβασης για 1-2 έτη, συν απαιτήσεις άνω των 200 εκατ. για αποζημιώσεις).
Αναμφίβολα, η πορεία του οδικού άξονα, που ίσως «προικιστεί» εμμέσως κι από άλλα έργα, δικαιώνει την επιλογή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να «τινάξει την μπάνκα» με προσφορά κοντά 3,3 δις ευρώ, στον πρόσφατο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττική Οδού, κι ενώ η υφιστάμενη λήγει τον Οκτώβριο 2024. Όπως και προ ημερών σημείωσε ο ισχυρός άνδρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης, μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και προσφυγή που έχει καταθέσει ο γαλλικός όμιλος Vinci που ήταν ο δεύτερος πλειοδότης του διαγωνισμού σε κοινοπραξία με τη Mytilineos (με προσφορά 3,1 δις ευρώ). Όπως είχε αναφερθεί, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συγκέντρωνε τα σχετικά έγγραφα και ήταν στην φάση ολοκλήρωσης του χρηματοδοτικού σχήματος. «Ο διαγωνισμός ήταν απολύτως διαφανής και δεν πιστεύουμε ότι θα υπάρξει κάποιο ζήτημα» είπε σχετικά προ ημερών ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, απαντώντας σε ερώτημα μετόχου. Να σημειωθεί σχετικά με την Αττική Οδό ότι θεωρείται πιθανό αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάθεσή της στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να υπάρξει συμφωνία (μια ή περισσότερες) εισόδου και άλλων μετόχων στην παραχώρηση.
Η τραπεζική χρηματοδότηση και τα εκτιμώμενα οφέλη
Μάλιστα, έγινε γνωστό ότι οι διοικήσεις των τεσσάρων συστημικών τραπεζών ενέκριναν κοινοπρακτικό δάνειο 2,7 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου οι Alpha, Eurobank, Πειραιώς και Εθνική θα χρηματοδοτήσουν με 675 εκατ. ευρώ η κάθε μία την επένδυση του ομίλου για τη νέα σύμβαση παραχώρησης, με τον ίδιο να εισφέρει το υπόλοιπο ποσό με ίδιους πόρους.
Σύμφωνα με τους ανθρώπους της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και όπως από καιρό έχει αναδείξει το insider.gr, «πρόκειται για ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία, υπό τη διαχείριση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Όπως έχουμε αναφέρει, από το εν λόγω asset ο όμιλος αναμένει σωρευτικές εκτιμώμενες διανομές, στην 25ή σύμβαση, περίπου 3 δισ. ευρώ.
Το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ προβλέπεται να καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης και η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του Ομίλου και τραπεζικού δανεισμού, όπως έχει προβλεφθεί και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. για τη συναλλαγή ενήργησε η Mediobanca S.p.A.
Το έργο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, ενώ η βαριά του συντήρηση θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο. Ταυτόχρονα, οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων του έργου (μέσω άλλων συμβάσεων) επιτρέπουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και αυξημένων εσόδων. Σε αυτό το πλαίσιο η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της.
Μεγάλος επενδυτής σε οδικές παραχωρήσεις
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί τον μεγαλύτερο ελληνικό στρατηγικό και μακροπρόθεσμο επενδυτή στον κλάδο των παραχωρήσεων. Κεφαλαιοποιώντας την πολυετή εμπειρία του στο κλάδο και τον οργανωτικό του μηχανισμό, αναμένεται να αποκομίσει σημαντικές συνέργειες και οικονομίες κλίμακος από τη διαχείριση και εκμετάλλευση του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου, μεταξύ των οποίων είναι και η ενσωμάτωση του μεγαλύτερου εν λειτουργία στόλου συσκευών αυτόματης διέλευσης σταθμών διοδίων.
Με την προσθήκη της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού το συνολικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων που διαχειρίζεται ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσεγγίζει τα 1.800 χλμ., συμπεριλαμβανομένου και του έργου της Εγνατίας Οδού, όπου από την πλευρά του παραχωρησιούχου έχουν προσκομιστεί όλα τα απαραίτητα έγγραφα για τη χρηματοδότηση και την υλοποίηση του έργου κι αναμένεται η ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών από την πλευρά της Πολιτείας, αλλά και του ΒΟΑΚ. Το χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου είναι από τα μεγαλύτερα και «νεαρότερα» χαρτοφυλάκια στην Ευρώπη (με μέση υπολειπόμενη συμβατική χρονική διάρκεια τα 25 έτη), διασφαλίζοντας έναν μακροπρόθεσμο ορίζοντα σημαντικών, προβλέψιμων και επαναλαμβανόμενων αποδόσεων.
Ποια είναι η Αττική Οδός
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Επίσης, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας, ενώ συνδέει οδικά και το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
ΠΗΓΗ: Insider.gr