Προχωρά η Αττική Οδός διαγωνιστικά καθώς η νέα σύμβαση παραχώρησης πήρε το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η ολοκλήρωση της έγκρισης έγινε μέσα σε λίγες εβδομάδες καθώς το σχετικό αίτημα είχε υποβληθεί στις 5 Ιουλίου.
Πλέον το ΤΑΙΠΕΔ έχει μπροστά του ανοιχτό τον δρόμο για να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός. Οι επόμενοι στόχοι είναι να υπογραφεί η σύμβαση μέσα στον Σεπτέμβριο. Το επόμενο βήμα θα είναι η κύρωση του νέου νόμου που θα διέπει την σύμβαση από τη Βουλή των Ελλήνων. Το τελικό βήμα θα είναι το οικονομικό κλείσιμο που σύμφωνα με πηγές του Ταμείου τοποθετείται προς το τέλος του έτους.
Τόσο η κύρωση όσο και η υπογραφή μπορούν να πραγματοποιηθούν πριν την λήξη της υφιστάμενης σύμβασης που λήγει τον προσεχή Οκτώβριο με το ΤΑΙΠΕΔ να φίνεται να πιάνει τον στόχο για τον χρόνο στον οποίο μπορεί να ολοκληρώσει την διαδικασία.
Για το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται για τον μεγαλύτερο διαγωνισμό που ολοκληρώνει από τότε που ιδρύθηκε. Η νέα ανάδοχος του αστικού αυτοκινητοδρόμου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έδωσε προσφορά 3,27 δισ. ευρώ για να αποκτήσει ένα από τα πιο εμπορικά assets στον τομέα των οδικών παραχωρήσεων όχι μόνο στην Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Το 2025 η μεταβίβαση της παραχώρησης
Σε σχέση με την έναρξη της νέας παραχώρησης, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα χρειαστεί να περιμένει μερικούς μήνες μέχρι να ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες, ώστε να παραλάβει και να λειτουργήσει τον μεγάλο άξονα της Αττικής.
Ο επικεφαλής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης από το βήμα της πρόσφατης γενικής συνέλευσης είχε εκτιμήσει πως η ολοκλήρωση των διαδικασιών για να μπορέσει να παραλάβει τον άξονα θα είναι το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, σε πρόσφατη δημοσιογραφική ενημέρωση χαρακτήρισε ως μεγάλη πρόκληση την παράδοση της Αττικής Οδού εντός του πρώτου τριμήνου του 2025, στο νέο παραχωρησιούχο, διευκρινίζοντας ότι στο μεσοδιάστημα θα διασφαλιστεί η λειτουργία υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.
“Εμείς θα έχουμε διασφαλίσει την λειτουργία στο ενδιάμεσο διάστημα με τέτοιο τρόπο ώστε να τρέχει παράλληλα η μετάβαση στον νέο παραχωρησιούχο” είχε πει χαρακτηριστικά ο κ.Ταχιάος.
Αυτό πρακτικά σημαίνει -άνευ συγκλονιστικού απροόπτου- ότι η σημερινή κοινοπραξία που λειτουργεί την Αττική Οδό (ΕΛΛΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-EGIS), θα ολοκληρώσει την σύμβαση και στη συνέχεια θα συνεχίσει για ένα διάστημα που εκτιμάται από 5-7 μήνες ως λειτουργός του αυτοκινητοδρόμου, με τα έσοδα να περιέρχονται στο Δημόσιο.
Μέχρι τη λήξη της τρέχουσας σύμβασης θα ολοκληρωθούν τα έργα συντήρησης όπως προβλέπεται σε αυτήν. Στο μεσοδιάστημα μεταξύ των δύο συμβάσεων παραχώρησης θα ολοκληρωθεί ο εκτενής έλεγχος του αυτοκινητοδρόμου σημείο-σημείο για να μπορέσει να παραδοθεί αρχικά στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια στην νέα παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Οι μεγάλες προκλήσεις της Αττικής Οδού
Η Αττική Οδός μπορεί να περνά από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να περάσει σε ένα νέο κάτοχο έχει όμως μπροστά της σημαντικές προκλήσεις. Η σημαντικότερη που έχει να αντιμετωπίσει είναι το θέμα της κυκλοφορίας μιας και στο τμήμα από την Μεταμόρφωση μέχρι την Δουκίσσης Πλακεντίας, παρουσιάζονται πλέον καθημερινές μεγάλες αναμονές.
Με την έναρξη της νέας σύμβασης ο χρήστης θα δει την τιμή του διοδίου να πέφτει από τα 2,80 ευρώ που είναι σήμερα, στα 2,50 ευρώ. Αυτό θεωρείται από κάποιους πως θα λειτουργήσει ακόμα πιο ελκυστικά για τη χρήση του δρόμου αυξάνοντας περαιτέρω την ημερήσια κυκλοφορία. Εδώ ίσως χρειαστεί, πριν από οποιαδήποτε μελλοντική επέκταση, κάποια αναδιαρρύθμιση της κυκλοφορίας προκειμένου -στο μέτρο του δυνατού- να μπορέσει να λειτουργήσει λίγο πιο εύρυθμα και να κερδίσει χρόνο.
Στο παρελθόν έχουν ακουστεί απόψεις για κάποιες παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν στο συγκεκριμένο τμήμα όμως μένει να δούμε τι μπορεί να γίνει με τις σημερινές και μελλοντικές συνθήκες κυκλοφορίας.
Η κυκλοφορία στον άξονα της Αττικής Οδού έχει επανέλθει σε πολύ υψηλά επίπεδα, πλησιάζοντας εκείνα της περιόδου πριν την κρίση. Πιο συγκεκριμένα σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία το 2023 η κυκλοφορία στην Αττική Οδό έφτασε τα 260.000 οχήματα σε καθημερινή βάση ενώ είχαμε αυξητικές τάσεις και το 2024.
Η πιο χειροπιαστή κίνηση για το μέλλον της Αττικής Οδού παραμένει η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, με τον διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να είναι σε αναμονή λόγω της δικαστικής προσφυγής στο ΣτΕ που θα συζητηθεί τον ερχόμενο Νοέμβριο.
Αυτός ο επιπρόσθετος κλάδος θα δώσει διεξόδους στο τμήμα Μεταμόρφωση-Κηφισιάς κυρίως στην κίνηση που έχει να κάνει με τον Κηφισό καθώς θα προσφέρει εναλλακτική δίοδο στους οδηγούς, ανακουφίζοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση στο κεντρικό τμήμα της Αττικής Οδού.
Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού
Πιο μεσοπρόθεσμα, σε επίπεδο 5-10 έτη έρχονται και οι πολυσυζητημένες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Στην πρόσφατη δημοσιογραφική ενημέρωση από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, προτεραιοποιήθηκε η υλοποίηση δύο μεγάλων επεκτάσεων. Η πρώτη με τον άξονα Ελευσίνα-Οινόη (ή Οινόφυτα) και η άλλη με την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Λ.Βουλιαγμένης.
Αμφότερα για τα δύο έργα το υπουργείο έχει δεχθεί από πέρυσι δύο “Πρότυπες Προτάσεις” από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ αντίστοιχα.
Ο Νίκος Ταχιάος ιεράρχησε τις νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, αναφέροντας ότι η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αττικής, αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Στο πλαίσιο αυτό προανήγγειλε νομοθετική παρέμβαση για τις πρότυπες προτάσεις προκειμένου να προχωρήσουν, με το μικρότερο δυνατό κόστος για το Δημόσιο οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τόσο προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, όσο και στο τμήμα Ελευσίνα – Οινόη.
Η πρώτη επέκταση αφορά σε ένα νέο άξονα 45 χιλιομέτρων που θα λειτουργήσει ως η λεγόμενη Παράκαμψη Αττικής και θεωρείται πως θα ανακουφίσει τον Κηφισό, τραβώντας ένα μέρος της σημερινής του κίνησης.
Η δεύτερη επέκταση είναι η λεγόμενη Σήραγγα Ηλιούπολης, η οποία θα ξεκινά από τον Καρέα και θα καταλήγει επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης η οποία παράλληλα θα ανισοπεδοποιηθεί μέχρι την περιοχή του Ελληνικού, στα όρια της αξιοποίησης του ακινήτου από την Lamda Development.
Πηγή ypodomes.com