Αυθαιρεσίες και παράνομες πρακτικές στις υπηρεσίες που μεσολαβούν για την κατοχύρωση διαδικτυακών διευθύνσεων με κατάληξη .gr διαπιστώνει σε έρευνά της η Ένωση Καταναλωτών για την Ποιότητα Ζωής, τονίζοντας ότι η κατάσταση καταστρατηγεί τα δικαιώματα του καταναλωτή και είναι ουσιαστικά «άναρχη».
Η ΕΚΠΟΙΖΟ καταγγέλλει μάλιστα ελλιπή έλεγχο από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, η οποία έχει ενημερωθεί για τα ευρήματα της έρευνας.
Η έρευνα, σύμφωνα με το ΑΜΠΕ, πραγματοποιήθηκε το διάστημα Φεβρουάριος- Μάρτιος 2015 στους 444 καταχωρητές που περιλαμβάνει το μητρώο της ΕΕΤΤ και έδειξε ότι:
Οι μεγαλύτερες εταιρείες του χώρου έχουν καταχρηστικά προεπιλεγμένες υπηρεσίες και αυθαίρετες χρεώσεις.
Μόνο οι 50 καταχωρητές (11%) προσφέρουν τις απαιτούμενες πληροφορίες όπως το κόστος μαζί με το ΦΠΑ, ξ διάρκεια της υπηρεσίας που είναι διετής κλπ.
Οι 267 καταχωρητές (60%) δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές, είτε γιατί δεν έχουν καθόλου ιστοσελίδα, είτε γιατί δεν παρέχουν υπηρεσίες κατοχύρωσης domain names, είτε γιατί δεν προσφέρουν τις βασικές πληροφορίες κόστους και διάρκειας
Τι συνιστά η ΕΚΠΟΙΖΟ:
Οι καταναλωτές που επιθυμούν να αγοράσουν domain name θα πρέπει να είναι προσεκτικοί όταν κάνουν τη σύγκριση τιμών μεταξύ των διάφορων εταιρειών. Ιδίως πρέπει να:
Γνωρίζουν εάν το domain name που αγοράζουν είναι ετήσιο ή διετές. Το .gr είναι διετές.
Yπολογίζουν πάντα το τελικό κόστος που προκύπτει προσθέτοντας το ΦΠΑ.
Mην πληρώνουν επιπλέον χρεώσεις για τις οποίες δεν είναι σίγουροι ως προς την υπηρεσία που λαμβάνουν.
Επιπλέον, όσον αφορά τις αγορές από το Διαδίκτυο γενικά, οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:
Οι τιμές των προϊόντων/υπηρεσιών πρέπει να είναι τελικές, συμπεριλαμβάνοντας δηλαδή το ΦΠΑ.
Δεν επιτρέπεται να υπάρχουν προεπιλεγμένες χρεώσεις, όπου ο καταναλωτής θα πρέπει να «ξεκλικάρει» την πρόσθετη υπηρεσία ή προϊόν.
Οι χρεώσεις για τη χρήση πιστωτικής κάρτας ή τα μεταφορικά έξοδα θα πρέπει να φαίνονται ξεκάθαρα στο καλάθι αγορών πριν ολοκληρωθεί η παραγγελία.