Να μεγαλώσει το αποτύπωμά της στην ελληνική αγορά επιδιώκει η ΑΒ Βασιλόπουλος, σύμφωνα με όσα ανέφερε εχθές, στο πλαίσιο ενημερωτικής εκδήλωσης, ο brand president Νίκος Λαβίδας.
Ο κ. Λαβίδας διέψευσε τα σενάρια που κάνουν λόγο για εξαγορά της εταιρείας και υποστήριξε ότι η Ελλάδα έχει στρατηγική σημασία για την μητρική Ahold Delhaize, γεγονός που αποδεικνύεται από την επένδυση που ολοκληρώθηκε στη Θεσσαλονίκη με τη δημιουργία εξαγωγικού hub, μέσω του οποίου προμηθεύονται φρούτα και λαχανικά θυγατρικές της μητρικής στη ΝΑ Ευρώπη. Παράλληλα, σε συνεργασία με Έλληνες προμηθευτές έχει δημιουργηθεί μια γκάμα προϊόντων κάτω από κοινή ονομασία τα οποία εξάγονται στις θυγατρικές του ομίλου.
Την ίδια ώρα η διοίκηση δρομολογεί τριετές στρατηγικό πλάνο μετασχηματισμού της αλυσίδας. «Ο μέτοχος θέλει να δει την Ελλάδα να αναπτύσσεται και ακριβώς αυτό είναι το σχέδιο. Για να αναπτυχθείς όμως πρέπει πρώτα να μετασχηματιστείς. Ακριβώς αυτό κάνουμε. Μετασχηματίζουμε το δίκτυό μας ώστε να είναι αποδοτικότερο», σημείωσε ο κ. Λαβίδας. Στο πλαίσιο αυτό, βασικός μοχλός ανάπτυξης της αλυσίδας είναι το δίκτυο franchise. Σημειώνεται ότι το 2023 υλοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 57 εκατ. ευρώ σε νέες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες και στην αναδιάρθρωση του δικτύου, προχωρώντας στη δημιουργία και λειτουργία πέντε νέων εταιρικών καταστημάτων και σε 30 νέες προσθήκες στο δίκτυο franchise. Μέσα στην τρέχουσα χρονιά, η ΑΒ σχεδιάζει την προσθήκη 48 νέων καταστημάτων franchise, συνεχίζοντας να στηρίζει τη μεσαία επιχειρηματικότητα, αλλά και την απασχόληση, διαθέτοντας 2.000 εργαζομένους στα franchise καταστήματά της. Η εταιρεία διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο franchise πανελλαδικά, με 292 καταστήματα, ενώ οι franchisees προμηθεύονται το 80% των προϊόντων που έχουν στα ράφια τους από την ίδια την αλυσίδα, λόγω των ανταγωνιστικών τιμών που τους παρέχει. Σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, το franchise μέχρι πέρυσι ήταν περίπου στο 12% των πωλήσεων. Πλέον έχει φτάσει κοντά στο 15% και στόχος είναι μέσα στην επόμενη τριετία να αγγίξει το 25%.
Εστιάζοντας στην αναπτυσσόμενη αγορά των καταστημάτων ευκολίας (convenience stores) στην Αττική αλλά και σε τουριστικές περιοχές που υπολογίζεται στα 3 δισ. ευρώ, η εταιρεία μέχρι το τέλος του έτους θα προχωρήσει στην εξαγορά μικρής αλυσίδας εκτός Αττικής με μονοψήφιο αριθμό καταστημάτων με σκοπό την μετατροπή αυτών σε franchise.
Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα χονδρικής ENA Cash & Carry, που εισφέρουν το 6% του τζίρου της αλυσίδας, στόχος της διοίκησης είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των 14 καταστημάτων με έμφαση στο Ho.Re.Ca. «Θέλουμε να αναπτύξουμε την χονδρική. Συζητήσαμε κάποια στιγμή το ενδεχόμενο πώλησης ωστόσο αποφασίσαμε να διατηρήσουμε τη δραστηριότητα και να την αναπτύξουμε εστιάζοντας το ενδιαφέρον μας στο Ho.Re.Ca.»
Μεγάλη σημασία για την ΑΒ Βασιλόπουλος έχουν η ταχεία παράδοση (fast delivery) και το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), που είναι πεδία ανάπτυξης για την εταιρεία, με ναυαρχίδα το ΑΒ Home Shop Center, το οποίο διαθέτει περισσότερα από 380 άτομα προσωπικό και στόλο άνω των 60 φορτηγών, εξυπηρετώντας όλη την Αττική. Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις μέσω του ψηφιακού καναλιού είναι στο 3% των πωλήσεων και υπολογίζεται ότι το 2025 το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί στο 5%, σε επίπεδο αντίστοιχο με αυτό του εξωτερικού.
Παράλληλα, η εταιρεία συνεχίζει να εστιάζει στην ανάπτυξη της αγροτικής, κτηνοτροφικής παραγωγής και αλιείας, συνεργαζόμενη με τοπικούς παραγωγούς, ενώ προσφέρει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας υψηλής ποιότητας, με στόχο την επόμενη τριετία την εισαγωγή 450 νέων προϊόντων και 1.000 νέων κωδικών που συνδυάζουν ποιότητα και προσιτή τιμή.
Ταυτόχρονα, η ΑΒ Βασιλόπουλος ενδυναμώνει το ανθρώπινο δυναμικό της, επενδύοντας σε περισσότερες από 460.000 ώρες εκπαίδευσης και προσφέροντας επιπλέον παροχές ύψους 18,5 εκατ. ευρώ. Σημαντική πρόκληση, ωστόσο, παραμένει η εύρεση προσωπικού, με ανοιχτές θέσεις εργασίας στα καταστήματα. Συνολικά η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2023 είχε 585 καταστήματα στο δίκτυό της, από τα οποία 316 είναι εταιρικά καταστήματα λιανικής πώλησης, 255 ανήκουν στο δίκτυο δικαιόχρησης (franchising) και 14 είναι καταστήματα χονδρικής πώλησης.
Το 2023 οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος διαμορφώθηκαν στο ποσό των 1,97 δισ. ευρώ στα ίδια επίπεδα με το 2022. Τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν στα 6,5 εκατ. ευρώ έναντι 20 εκατ. ευρώ το 2022, μείωση η οποία οφείλεται κατεξοχήν σε λογιστικές και λοιπές έκτακτες μη λειτουργικές δαπάνες. Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη (χωρίς απομειώσεις και έκτακτες ζημίες) ανήλθαν σε 29 εκατ. ευρώ και τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 132 εκατ. ευρώ, στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα σταθεροποίηση της απόδοσης, καθώς το ποσοστό λειτουργικής κερδοφορίας παρέμεινε αμετάβλητο. Σημειώνεται ότι τα λειτουργικά κέρδη προσαρμόζονται για τα κόστη απομείωσης παγίων περιουσιακών στοιχείων (18 εκατ. ευρώ που οφείλονται στο πλάνο εξορθολογισμού του δικτύου και μετατροπής 50 εταιρικών καταστημάτων σε franchise) και σε λοιπές έκτακτες μη λειτουργικές δαπάνες. Οι λειτουργικές ταμειακές ροές ανήλθαν σε 120 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 77 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022.
Πηγή ΑΠΕ ΜΠΕ