Την Παρασκευή το απόγευμα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ήδη έχει υπογραφεί σύμφωνα με πληροφορίες η Κοινή Υπουργική Απόφαση που προβλέπει την αναπροσαρμογή των διοδίων στα 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο και απαιτούσε βασικό προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Επιπλέον, προβλέπεται η καταβολή εφάπαξ τιμήματος ύψους 1,486 εκατ. ευρώ ενώ, επιπλέον του ανωτέρω τιμήματος, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κ.λπ.) σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, πρόκειται για το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί έως στιγμής για παραχώρηση περιουσιακού στοιχείου του χαρτοφυλακίου του Ταμείου (πλην της Αττικής Οδού). Η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού εκτιμάται στα 2,76 εκατ ευρώ καθώς περιλαμβάνει το εφάπαξ τίμημα, τις υποχρεωτικές επενδύσεις και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης.
Μετά την υπογραφή της σύμβασης η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS θα αναλάβει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων.
Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει πως τα 5 πρώτα χρόνια της παραχώρησης η ΤΕΡΝΑ θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου, των παρεμβάσεων στις σήραγγες και της αναβάθμισης τμημάτων των αξόνων “Χαλάστρα-Εύζωνοι” και “Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας”.
Οι επενδύσεις (υποχρεωτικές εργασίες) που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει στο παραπάνω χρονικό διάστημα ανέρχονται σε περίπου 420 εκατ. ευρώ.
Τα σχέδια του Ομίλου για τις παραχωρήσεις
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μαζί με την πρόσφατη ανάληψη του μεγάλου τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και την Αττική Οδό ανοίγουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι για τον Όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Όπως ανέφερε και προσφάτως ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι παραχωρήσεις αποκτούν μία πολύ μεγάλη διάσταση εντός του Ομίλου και σαν δραστηριότητα αλλά και ως επενδυμένα κεφάλαια και πρόσθεσε ότι υπάρχουν διάφορες σκέψεις και μελέτες, που θα χρειαστεί αρκετός καιρός για να ολοκληρωθούν. Αυτές αφορούν το πως θα μπορούσε να γίνει καλύτερη χρηματοοικονομική εκμετάλλευση των παραχωρήσεων.
Σύμφωνα με τον ίδιο εξετάζονται διάφορα σενάρια όπως η είσοδος του τομέα των παραχωρήσεων ως spin off στο Χρηματιστήριο και η πώληση μεριδίων από τις παραχωρήσεις σε άλλα μεγάλα fund.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει κατά 100% τις συμβάσεις των οδικών παραχωρήσεων Νέα Οδός (Ιόνια Οδός και Αθηνών – Λαμίας, με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης έως την περιοχή της Σκάρφειας – μετά τα Καμένα Βούρλα – και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα) και Κεντρική Οδός (Ε 65), έχει μερίδιο 17% στην Ολυμπία Οδό, ενώ έχει επικρατήσει και στον διαγωνισμό για τη νέα 25ετή σύμβαση για την Αττική Οδό.
Επίσης, ο Όμιλος έχει παρουσία και σε άλλες παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ, όπως το μεγάλο έργο στο αεροδρόμιο Καστελίου στην Κρήτη, το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων (π.χ. Πελοπόννησο), η υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β΄ στην Καβάλα, έργα ψηφιακού μετασχηματισμού (ανάπτυξη υποδομών υπερυψηλής ευρυζωνικότητας Ultra-Fast Broadband, ψηφιακός μετασχηματισμός, τηλεματική, και ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου για τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης κ.α.), παρουσία σε σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.
Της Ελένης Μπότα από το Capital.gr