Οι έντονα πληθωριστικές πιέσεις έχουν περιορίσει την κατανάλωση. Στην αγορά των κατεψυγμένων λαχανικών οι πιέσεις αυτές αποτυπώθηκαν πέρσι στο πρώτο πεντάμηνο με την πτώση στο -5% ενώ στο υπόλοιπο της χρονιάς οι έντονες προωθητικές ενέργειες έφεραν θετικό πρόσημο στις πωλήσεις με την κατανάλωση στο σύνολό της να περιορίζεται στο -8%. Αντίθετα η συνολική κατανάλωση σε αξία λόγω ανατιμήσεων παρουσίασε αύξηση +8,2%. (πηγή: Circana).
Σε αυτό το απαιτητικό περιβάλλον η Μπάρμπα Στάθης διατήρησε την ηγετική της θέση στο σύνολο της αγοράς, με μερίδιο σε αξία στο 54,4%, (-0,2 μονάδες) και σε όγκο στο 41,3%, (+0,6 μονάδες). Μάλιστα τα μερίδια της Μπάρμπα Στάθης σε όγκο ξεπέρασαν τα μερίδια του συνόλου όλων των PL (αθροιστικά) στην αγορά, (συμπεριλαμβανομένης της Lidl), κατά 2,5 μονάδες, ενώ τα μερίδια σε αξία, παρέμειναν υπερδιπλάσια από το άθροισμα των μεριδίων όλων των προϊόντων PL της αγοράς.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση 2023, ο όμιλος, με επικεφαλής τον Νικήτα Ποθουλάκη, το 2023 κατάφερε να βελτιώσει τις οικονομικές του επιδόσεις πετυχαίνοντας πωλήσεις 223,3 εκατ. ευρώ αυξημένες κατά 8,7% σε σχέση με το 2022 και EBITDA 17,8 εκατ. ευρώ (+16,4%), οδηγούμενη κυρίως από την επιτυχημένη πορεία του κλάδου ζυμών.
Για τη μητρική Μπάρμπα Στάθης ΜΑΒΕΕ οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,4% και διαμορφώθηκαν στα 108,8 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το EBITDA ανήλθε σε 12,2 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση κατά -6,8% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, η οποία από τη διοίκηση της εταιρείας, αποδίδεται στην επιλογή της να στηρίξει παραγωγούς και καταναλωτές απορροφώντας σημαντικό τμήμα των κοστολογικών αυξήσεων που επιβάρυναν όλα τα στάδια της παραγωγής, λειτουργίας και διάθεσης των προϊόντων, με αντίστοιχη επιβάρυνση των ποσοστών κερδοφορίας.
Μάλιστα, όπως αναφέρει, η συνολική αύξηση σε επίπεδο διετίας στην τιμή του παραγωγού ανήλθε στο 80% για τον αρακά και στο 65% για το φασόλι.
Για την Μ. Αραμπατζής ΑΒΕΕ οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 12,2% και διαμορφώθηκαν σε 134,7 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022, αντικατοπτρίζοντας μία σημαντική ανάπτυξη των εξαγωγών, ενώ σε επίπεδο EBITDA τα αποτελέσματα ανήλθαν σε 20,8 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά +41,3% απόρροια των αυξημένων εξαγωγών.
Οι καθαρές πωλήσεις από εξαγωγές κατά το 2023, σε επίπεδο Ομίλου, σημείωσαν σημαντική αύξηση κατά +18,2% σε σχέση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του Ομίλου (από περίπου 30,2% στο 2022). Αναλυτικά η αύξηση στα καταψυγμένα λαχανικά ήταν +10,6% και στις καταψυγμένες ζύμες +19,0%.
Σε ό,τι αφορά την αγορά κατεψυγμένης ζύμης το 2023 σημείωσε πτώση -3,1% σε όγκο, με μεγαλύτερη υποχώρηση στις υποκατηγορίες των ετοίμων προϊόντων ζύμης και της πίτσας, ενώ παρουσίασε άνοδο σε αξία +6,5% λόγω των ανατιμήσεων που έγιναν στην αγορά στις αρχές της χρονιάς.
Η Χρυσή Ζύμη, αύξησε το μερίδιό της σε αξία στο 18,1%, (+0,4 μ.μ. σε σχέση με το 2022) και σε όγκο στο 14,5%, (+0,5 μ.μ.), αυξάνοντας σημαντικά το μερίδιο της σε αξία, (+2,4 μ.μ.) και σε όγκο στην υποκατηγορία της πίτσας.
Φρέσκες σαλάτες
Στην κατηγορία των φρέσκων σαλατών, όπου η Μπάρμπα Στάθης δραστηριοποιείται με branded προϊόντα αύξησε τις πωλήσεις της σε όγκο κατά 4,6% και σε αξία κατά 4,4% κερδίζοντας μερίδιο σε όγκο κατά +0,6 μ.μ, (στο 11,6%) και διατηρώντας το μερίδιο σε αξία στο 12,6%. Την ίδια ώρα η αγορά παρουσίασε πτώση 1% σε όγκο και όπως και οι άλλες κατηγορίες αύξηση κατανάλωσης (+4,4%) λόγω ανατιμήσεων.
Το επενδυτικό πλάνο
Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις του ομίλου Μπάρμπα Στάθης, η διοίκηση σημειώνει ότι μέσα στο 2023 ολοκληρώθηκαν επενδύσεις ύψους 10,3 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο του τετραετούς επενδυτικού πλάνου (2020-2024) ύψους 58 εκατ. ευρώ. Από το ποσό αυτό τα 23 εκατ. ευρώ έχουν ενταχθεί σε επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου, των οποίων η επιδότηση είναι είτε σε μορφή φορολογικών κινήτρων είτε σε μετρητά.
Οι επενδύσεις αφορούν, μεταξύ άλλων, νέες γραμμές παραγωγής καταψυγμένων λαχανικών, φυτικών γευμάτων και ζυμών, συσκευαστικές μηχανές, πλήρως αυτοματοποιημένους ψυκτικούς θαλάμους, καθώς και ηλιακούς συλλέκτες και έχουν στόχο τη βελτιστοποίηση του παραγωγικού μοντέλου που οδηγεί σε μείωση του κόστους παραγωγής.
Οι ανωτέρω επενδύσεις συμβάλλουν στην επίτευξη εξοικονόμησης ενέργειας, μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της εταιρείας και της επίδρασης των μεταβολών των τιμών ενέργειας, μείωση του περιβαλλοντολογικού αποτυπώματος του Ομίλου με βάση τους στόχους της στρατηγικής ESG, καθώς και αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας και των δυνατοτήτων σε νέες κατηγορίες καινοτόμων προϊόντων, παρέχοντας έτσι τη δυνατότητα συνεχούς βελτίωσης και περαιτέρω ανάπτυξης του Ομίλου.
Οι προκλήσεις στη φετινή χρονιά και οι δυσκολίες
Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου το 2024 ενέχει μια σειρά από κινδύνους, οι οποίοι θα κρίνουν πολλά σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, όχι μόνο φέτος, αλλά και τα επόμενα 4-5 χρόνια. «Η νέα αυτή δύσκολη περίοδος βρίσκει την οικονομία σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε τροχιά επιβράδυνσης, τα επιτόκια σε ιστορικά υψηλά και την ΕΕ να αντιμετωπίζει πολλά και δύσκολα διλήμματα για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές της.
Σε συνδυασμό με τα γεωπολιτικά ρίσκα και την πιθανότητα ευρύτερης διάχυσης των κρίσεων και των κινδύνων δημιουργείται μία νέα πραγματικότητα, η οποία χαρακτηρίζεται από πολυεπίπεδη αβεβαιότητα, έντονη μεταβλητότητα, σημαντική περιπλοκότητα, πρωτοφανή ασάφεια και δυνητικές ελλείψεις σε διάφορα στάδια τις οικονομικής και παραγωγικής δραστηριότητας, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει ασύμμετρα την οικονομία και τις αρχικές μακροοικονομικές εκτιμήσεις του 2024» όπως αναφέρει.
Οριακή αύξηση πωλήσεων στο πρώτο τρίμηνο
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, συνεχίστηκαν και κατά περίπτωση εντάθηκαν οι αβεβαιότητες στο επιχειρηματικό περιβάλλον, παρέμειναν οι εξωτερικές πληθωριστικές πιέσεις με μικρή αποκλιμάκωση, (πληθωρισμός Μαρτίου: +3,2%), ενώ ο πληθωρισμός στα τρόφιμα εξακολουθεί, παρά την μείωση του ρυθμού αύξησης να παραμένει σε διπλάσιο ρυθμό αύξησης σε σχέση με το συνολικό πληθωρισμό (Μάρτιος: +6,7%), εντείνοντας την πίεση στην κατανάλωση και οδηγώντας την αγορά των καταψυγμένων λαχανικών σε μία
σημαντική μείωση πωλήσεων κατά -5,2% σε όγκο και -2,5% σε αξία, (στο πρώτο τρίμηνο του 2024).
Η Διοίκηση του Ομίλου και της εταιρείας, παρακολουθώντας και αξιολογώντας συνεχώς τις ευμετάβλητες συνθήκες αγοράς που διαμορφώνονται και παράλληλα, λαμβάνοντας και εφαρμόζοντας μέτρα αντιμετώπισης των αυξημένων προκλήσεων και κινδύνων που έχουν παρουσιαστεί, πέτυχε κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 για την εταιρεία Μπάρμπα Στάθης μία οριακή αύξηση των πωλήσεων με μικρή υποχώρηση της λειτουργικής κερδοφορίας σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 (λόγω της μείωσης της κατανάλωσης) και για τον όμιλο μία συνολική αύξηση τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, παραμένοντας σε τροχιά επίτευξης των στόχων που έχουν τεθεί για το 2024.
Υπενθυμίζεται ότι τον Νοέμβριο του 2023 ολοκληρώθηκε η εξαγορά της Χαλβατζής Μακεδονική ΑΒΕΕ, τα αποτελέσματα της οποίας έχουν ενσωματωθεί στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου για ένα μήνα.
Όπως αναφέρεται από τη διοίκηση της Μπάρμπα Στάθης η συγκεκριμένη εξαγορά θα επιτρέψει την ταχύτερη ανάπτυξη και την περαιτέρω ισχυροποίηση των δύο εταιρειών μέσω της επέκτασης σε συμπληρωματικές κατηγορίες προϊόντων φυτικής προέλευσης και της αξιοποίησης συνεργειών, μεταξύ άλλων, στο δίκτυο διανομής, logistics, προμηθειών, έρευνας και ανάπτυξης.
Επίσης, μέσα στο 2023 (28/12/23) ολοκληρώθηκε η συγχώνευση των δύο εταιρειών ζυμών, με απορρόφηση της ΑΛΕΣΙΣ ΑΒΕΕ από την Μ ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ ΑΒΕΕ.
ΠΗΓΗ: mononews.gr