Πώς δύο αντίπαλοι στο box office έγιναν σύμμαχοι για να στείλουν περισσότερα από ένα ηχηρά μηνύματα;
Δυο ταινίες που ξεκίνησαν την προωθητική καμπάνια τους τις ημέρες που ανακοινώθηκε η απεργία του σωματείου ηθοποιών, γίνονται το λάβαρο της επανάστασης και διαπραγματευτικό εργαλείο για τη βιομηχανία του θεάματος.
Η πρώτη ταινία [σε σκηνοθεσία Christopher Nolan] ανήκει στο δυναμικό του στούντιο της Universal [ο σκηνοθέτης είναι πρόσφατη μεταγραφή στο δυναμικό της εταιρίας] και θεωρείται από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών [προσωπικά διαφωνώ αλλά θα επιχειρηματολογήσω στο μέλλον με αναλυτικό κείμενο]. Η άλλη [σε σκηνοθεσία Greta Gerwig], ανήκει στο δυναμικό της Warner, εταιρίας διανομής του μεγαλύτερου μέρους της φιλμογραφίας του σκηνοθέτη του Όπενχάιμερ.
Το Όπενχάιμερ είναι μια άρτια τεχνικά [αλλά άψυχη ως προς το χτίσιμο του συναισθηματικού κόσμου των χαρακτήρων] αγιογραφία ενός ανθρώπου με σκοτεινές σελίδες στη ζωή του [που παραμένουν σε όλη την ταινία στο ημίφως]. Η Μπάρμπι είναι ένας φόρος τιμής στη χαμένη αθωότητα και απευθύνεται [δυστυχώς αποκλειστικά] στο γυναικείο νεανικό κοινό που έχει πρόσφατο βίωμα στον σύγχρονο κόσμο με τις ζωντανές Barbie ή και στην παλιότερη γενιά που κάπου στην αθωότητα τους χτένιζαν την ξανθιά καλλονή/πρότυπο. Και οι δύο ταινίες πάντως [περιέργως] εμπνέονται από αληθινές ιστορίες.
Το πρώτο έχει διάρκεια 3 ωρών και το δεύτερο ακολουθεί την παραδοσιακή οδό των λίγο λιγότερων λεπτών από αυτό των παραδοσιακών popcorn movies, το δίωρο. Στον κινηματογραφικό χώρο σημαίνει ότι η τρίωρη ταινία με τις καλύτερες κριτικές θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο βάθος χρόνου προβολής στις αίθουσες (αλλά λιγότερες παραστάσεις) και η δεύτερη να κερδίσει την πρωτιά του box-office (λόγω της συντομότερης διάρκειας) αλλά όχι σε long-run.
Πώς αυτές οι ταινίες από αντίπαλες όμως… συμπλέουν προς το καλύτερο μέλλον μιας απαλλαγμένης από κατάφορες εκμεταλλεύσεις βιομηχανίας κινηματογράφου;
Timing«αρχίσατε την επανάσταση χωρίς εμένα»
Στην μετά εγκλεισμού εποχή, αυτές οι δύο ταινίες είθε να αποτελούσαν την εκκίνηση του κινηματογράφου με τους όρους που γνωρίζαμε· προϊόντα 100% για την ικανοποίηση των θεατών δύο διαφορετικών γούστων: του ανάλαφρου εμπορικού (με façade προβληματισμού και κριτικής σκέψης) και των μεγαλεπίβολων οσκαρικών παραγωγών που εμφανίζονται το καλοκαίρι για να ενισχύσουν ποιοτικά την ανάλαφρη εποχή.
Η «Μπάρμπι» εκπροσωπώντας τον εμπορικό pop κινηματογράφο θα ερχόταν σε ευθεία σύγκρουση με τον «Όπενχάιμερ», με ταυτόχρονη πρεμιέρα την ίδια εβδομάδα στις Αμερικανικές αίθουσες. Με άνοιγμα της Μπάρμπι στα 70.000.000$ και το Oppenheimer στα 33.000.000 $ (με συγκλονιστικές κριτικές) χάρισαν στο Box Office συνολικά, το καλύτερο κινηματογραφικό άνοιγμα νέων ταινιών εβδομάδας στην Αμερική των τελευταίων 4 χρόνων. Το momentum κυκλοφορίας τους όμως ήταν το ηχηρότερο μήνυμα στη βιομηχανία θεαμάτων ότι «ταινίες χωρίς πρωταγωνιστές -και σενάρια-, δεν στοιχειοθετούν επιτυχία».
Οι υποστηρικτές και των δύο ταινιών πάντως, με πολύ χιούμορ έχουν δημιουργήσει cross over αφίσες για να υποστηρίζουν ότι είναι και του ποιοτικού εμπορικού και του πιο ανάλαφρου εμπορικού… γενικά, για το ότι επιθυμούν να επανέλθει ο εμπορικός κινηματογράφος σε εποχές και όρους προ-covid.
Κόκκινες δηλώσεις στο κόκκινο χαλί (ΑΚΑ «ρούχα μαζί που πλύθηκαν και έχουν γίνει ροζ»)
Στην πρεμιέρα της Barbie η Μαργκότ Ρόμπι απάντησε άμεσα στην ερώτηση σχετικά με την απεργία: «Υποστηρίζω την απεργία και τα σωματεία. Είμαι μέλος το SAG άρα και όσων υποστηρίζει».
Η πρεμιέρα του Oppenheimer
Ο βρετανός ηθοποιός Κένεθ Μπράνα ανέφερε σχετικά με την απεργία: «Υπάρχει μια υπαρξιακή απειλή για τη βιομηχανία που πρέπει να αντιμετωπιστεί.[…]. Είναι επώδυνη διαδικασία, αλλά πρέπει να γίνει». Ο Ματ Ντέιμον, επίσης αναφέρθηκε στη σημασία συμμετοχής των ηθοποιών στην απεργία. «Αυτό για το οποίο θα έπρεπε να απεργήσουμε είναι απίστευτα σημαντικό. Έπρεπε να προστατεύσουμε τους ανθρώπους που παραμένουν στο περιθώριο. Χωρίς 26.000 δολάρια εισόδημα το χρόνο, το ποσό που κάποιος πρέπει να έχει για να πάρει ασφάλιση υγείας. Υπάρχουν πολλοί που βασανίζονται [για αυτό το ποσό]». Κάποιοι εξέχοντες ηθοποιοί αποχώρησαν νωρίς από την πρεμιέρα του Οπενχάιμερ στο Λονδίνο, σε ένδειξη αλληλεγγύης προς την απεργία.
Νταντά αμέσου δράσεως καλεί Μπάρμπι και Όπενχάιμερ
Ο πύρινος λόγος της Φραν Ντρέσερ, προέδρου του SAG, είχε ήδη ενεργοποιήσει το αγωνιστικό πνεύμα των μελών του σωματείου ηθοποιών: «Τα στούντιο αντιμετωπίζουν τους ηθοποιούς […] σα να αλλάζουν τη θέση των επίπλων στον Τιτανικό». «Με την εξέλιξη της ψηφιακής τεχνητής νοημοσύνης, το όλο επιχειρηματικό μοντέλο [εργασίας] έχει αλλάξει. […] Όλοι θα κινδυνεύσουμε να αντικατασταθούμε από μηχανές.».
Είναι η πρώτη φορά τα τελευταία 60 χρόνια που το σωματείο σεναριογράφων και το σωματείο των ηθοποιών αναλαμβάνουν ταυτόχρονα δράση για διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους. Αυτές οι απεργίες θα επηρεάσουν τελικά τις ταινίες που θα δούμε φέτος στους κινηματογράφους, στην τηλεόραση και στις υπηρεσίες; Η γρήγορη απάντηση είναι πως, είτε αυτό συμβεί, είτε όχι, οι εταιρίες παραγωγής και διανομής έχουν θορυβηθεί.
Κράτα και μικρό καλάθι (ΑΚΑ οι ταινίες που δεν θα δούμε γιατί τα στούντιο «φοβούνται τη νηστεία»)
Με το φόβο ότι οι κινητοποιήσεις θα διαρκέσουν πολύ, τα μεγάλα στούντιο αλλάζουν ημερομηνία εξόδου στις πιο αναμενόμενες ταινίες της νέας σαιζόν (ταινίες που έχουν ήδη γυριστεί και βρίσκονται στη διαδικασία επεξεργασίας). Συγκεκριμένα το νέο Dirty Dancing αποφασίστηκε να μη διανεμηθεί στις 9 Φεβρουαρίου του 2023, όπως και η συνέχεια του «Θαύματος» που ήταν προγραμματισμένο να κυκλοφορήσει στις 25 Αυγούστου. Το «Borderlands» που εμπνέεται από τον κόσμο ενός βιντεοπαιχνιδιού, μεταφέρθηκε από τις 9 Αυγούστου φέτος, στις 9 Αυγούστου του χρόνου. Το «Book Of Clarence» από 22 Σεπτεμβρίου φέτος, θα το δούμε στις 12 Γενάρη του 2024.
Αντίθετα, το Saw X μεταφέρθηκε νωρίτερα ένα μήνα και έτσι αντί για 27 Οκτωβρίου, θα το δούνε στην Αμερική στις 29 Σεπτέμβρη. Στην ίδια κατηγορία είναι και το «Dumb Money» που από 20 Οκτωβρίου φέτος, θα το δούμε στις 22 Σεπτεμβρίου. Το πρώτο μέρος του musical «Wicked» είχε ήδη αλλάξει ημερομηνία εξόδου με την έναρξη της απεργίας των σεναριογράφων. Τώρα και το δεύτερο μέρος μεταφέρθηκε από 25 Δεκεμβρίου του 2025 σε 26 Νοέμβρη του 2025.
Κάποιες ταινίες πήγαν way-way further. Τα δε δύο «Avatar», το τέταρτο και το πέμπτο μέρος αντίστοιχα, , έφυγαν από τις 18 Δεκεμβρίου του 2026 για 21 Δεκεμβρίου του 2029, και τη επόμενη συνέχεια από 22 Δεκεμβρίου του 2028 για 19 Δεκεμβρίου του 2031. Τέλος, το «Avengers: Secret Wars» από 1η Μαΐου του 2026, μεταφέρθηκε στις 7 Μαΐου του 2027.
Υπάρχει τέλος σοβαρή σκέψη η μιούζικαλ έκδοση του «Πορφυρού χρώματος», το «Dune 2» και το «Aquaman 2» να μη βγει στην προκαθορισμένη ημερομηνία και να μεταφερθεί την επόμενη χρονιά.
https://variety.com/2023/film/news/dune-2-release-date-change-2024-warner-bros-strike-1235676007/
Ένας από τους βασικούς λόγους που μεταφέρονται οι ολοκληρωμένες ταινίες δεν είναι μόνο «αποθηκευτικός για τις δύσκολες μέρες που δεν θα υπάρχουν έτοιμες ταινίες» αλλά και γιατί οι περισσότεροι ηθοποιοί, ως συμπαράσταση, αρνούνται να συμμετέχουν στις προωθητικές δράσεις των ταινιών που έχουν ήδη ολοκληρώσει.
Πηγή: ertnews.gr