Νέες οδηγίες για τις αγορές από τη Βρετανία, μετά την οριστικοποίηση του Brexit, εξέδωσαν το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
Ηδη από τις πρώτες ημέρες του χρόνου το Brexit «φούσκωσε» τους δασμούς στις παραγγελίες από την -τρίτη χώρα, πλέον- Βρετανία, ακόμη και από κολοσσούς όπως η Amazon, που πλέον έχει ξεχωριστή ενότητα για τους φόρους εισαγωγής.
Στο ζήτημα των αγορών από τη Βρετανία τοποθετήθηκαν από κοινού ο αν. ΥΠΕΞ και επικεφαλής της διυπουργικής επιτροπής για το Brexit Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής. Oπως αναφέρεται στο κοινό ανακοινωθέν «από 1.1.2021, το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται εκτός Τελωνειακής Ένωσης της ΕΕ και, ως εκ τούτου, οι αποστολές εμπορευμάτων και αγαθών μεταξύ των δύο μερών υπάγονται σε τελωνειακό έλεγχο (σύμφωνα με τον Κανονισμό 952/2013 της ΕΕ)».
Στο πλαίσιο αυτό ΑΑΔΕ και ΥΠΕΞ επισημαίνουν ότι:
Για τα εμπορεύματα που έχουν καταγωγή από το Ηνωμένο Βασίλειο:
● ΔΕΝ επιβάλλεται δασμός («μηδενικός προτιμησιακός δασμός»).
● Επιβάλλεται ΦΠΑ εισαγωγής (σύμφωνα με τους εθνικούς συντελεστές ανά αγαθό).
● Ελέγχονται τυχόν περιορισμοί, απαγορεύσεις και αδειοδοτήσεις ανά είδος εμπορεύματος και αγαθού (σύμφωνα με την ενωσιακή και εθνική νομοθεσία).
Για τα εμπορεύματα που έχουν καταγωγή από τρίτες χώρες, αλλά εισέρχονται στην Ελλάδα μέσω του Ηνωμένου Βασιλείου, επιβάλλεται και δασμός.
Ανάλογα με το είδος της αποστολής των αγαθών (εμπορικού ή μη εμπορικού χαρακτήρα), την αξία των εμπορευμάτων και τον τρόπο εισόδου/μεταφοράς τους στη χώρα μας (πχ. μεταφορά μέσω ταχυδρομείου και ταχυμεταφορών, προσωπικές αποσκευές ταξιδιωτών), ακολουθούνται, κατά περίπτωση, τελωνειακές διαδικασίες διευκόλυνσης και απλούστευσης και σχετικές δασμοφορολογικές απαλλαγές. Αναλυτικότερα παρέχονται οδηγίες στον συνημμένο Πίνακα.
Τα τέλη εκτελωνισμού επιβάλλονται από μεταφορικές και ταχυδρομεία
Η ΑΑΔΕ και το ΥΠΕΞ σημειώνουν ότι «τα Τελωνεία ΔΕΝ επιβάλλουν καμία άλλη χρέωση. Τέλη εκτελωνισμού, που επιβάλλουν μεταφορικές εταιρείες και ταχυδρομεία/μεταφορές, λοιπές αμοιβές τους για τις παρεχόμενες υπηρεσίες (πχ., τελωνειακή αντιπροσώπευση) και κόστη για διάφορα δικαιώματα (αποθήκευση, πρακτόρευση, διατακτικές) υπάγονται στη συμβατική σχέση μεταξύ του μεταφορέα και του πελάτη/παραλήπτη».
Στο ανακοινωθέν για τις αγορές από τη Βρετανία τονίζεται ότι «είναι δικαίωμα του καταναλωτή να τα αναζητεί και να ενημερώνεται εγκαίρως για τα παραπάνω. Αντίστοιχα είναι υποχρέωση των εκτελωνιστικών εταιρειών ή άλλων παρόχων υπηρεσιών (μεταφορικών κλπ) να παρέχουν πλήρη ενημέρωση για τα επιπλέον κόστη που ενδέχεται να προκύπτουν κατά τη συναλλαγή υπό το νέο καθεστώς που ισχύει από 1.1.2021».