Πόσο ακόμη θα κρατήσει η «μόδα» των social media; Πού στηρίζεται η επιτυχία του LinkedIn; Ο CEO ms γνωστής ιστοσελίδας επαγγελματικής δικτύωσης δίνει απαντήσεις στον δημοσιογράφο Charlie Rose τις οποίες αναδημοσιεύει η εφημερίδα Κεφάλαιο, ενώ περιγράφει τις μεγάλες αλλαγές που συντελούνται στον εργασιακό κόσμο.
Σκέφτεστε πιθανές αλλαγές που μπορούν να γίνουν στο εργασιακό τοπίο – γράψατε, μάλιστα, ένα νέο βιβλίο για το θέμα με τίτλο «The Alliance». Τι έχει αλλάξει;
Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν ακόμη αντιληφθεί την πραγματικότητα, η οποία είναι ότι δεν υφίσταται πια η έννοια της διά βίου απασχόλησης σε έναν εργοδότη. Ο κόσμος δεν λειτουργεί πλέον έτσι. Παρ’ όλα αυτά, στα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης και στη διαδικασία προσλήψεων συνεχίζει να επικρατεί αυτή η αντίληψη μιας προσδοκώμενης μόνιμης σχέσης εργασίας και αυτό δεν οδηγεί σε ειλικρινή συζήτηση. Τόσο ο υποψήφιος όσο και η εταιρεία γνωρίζουν ότι είναι πολύ πιθανό ο εργαζόμενος να πάει να δουλέψει και κάπου αλλού και αυτή η παράλειψη δημιουργεί δυσπιστία. Ο επικεφαλής σχεδιασμού και λειτουργιών του LinkedIn κάνει κάτι που δεν είχα σκεφτεί ποτέ. Στην πρώτη συνέντευξη που πήρε ποτέ, ρώτησε τον υποψήφιο τι δουλειά θα ήθελε να κάνει μετά το LinkedIn.
Πού σας οδήγησε αυτός ο τρόπος σκέψης;
Χωρίς να είναι έκπληξη για εσάς ή άλλους ανθρώπους που με γνωρίζουν, με έβαλε στον μαγικό κόσμο της Silicon Valley. Χρειάζεσαι ένα δίκτυο μέσω του οποίου να μπορείς να βρεις ανθρώπους που θα σου πουν: «Ξέρω έναν ειδικό για αυτό. Έχω έναν πελάτη για αυτό. Γνωρίζω προσωπικό. Διαθέτω χρηματοδότηση». Μια νέα τεχνολογική επιχείρηση έχει μια σειρά πόρων – όλοι απαραίτητοι για να επιτύχει. Η ταχύτητα με την οποία σου δίνεται η δυνατότητα να τους συγκεντρώσεις είναι ακριβώς η δύναμη του δικτύου αυτού. Πώς μπορούμε εμείς, ως κοινωνία, να ενισχύσουμε τα δίκτυα σε διάφορες περιοχές για να χτίσουμε ένα πιο ισχυρό δίκτυο, να προαγάγουμε την επιχειρηματικότητα, να δημιουργήσουμε θέσεις εργασίας και οικονομική ευημερία;
Αρχίζει η ανάπτυξη των social media να βάζει όπισθεν; Τι περιθώριο για ανάπτυξη υπάρχει ακόμη, τώρα που το Facebook ξεπέρασε τους 1 δισ. χρήστες;
Έχει 1,3 δισ. χρήστες, νομίζω. Ναι, πράγματι συντελούνται αλλαγές στον κόσμο της τεχνολογίας. Υπάρχει ένα μεγάλο μέρος του πλανήτη που συνδέεται τώρα στο Internet, λόγω της διάδοσης των smartphones. Αυτό γεννά ένα διογκούμενο κύμα για όλα (τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Ο τομέας αυτός νιώθει ήδη πόνους στις αρθρώσεις από το απότομο ύψος που πήρε, αλλά όσοι εισέρχονται στο Διαδίκτυο είναι πολύ περισσότεροι από όσους είναι ήδη συνδεδεμένοι.
Τι είδους πρόοδος έχει σημειωθεί στο LinkedIn; Θεωρείτε ότι ο κόσμος κάνει σωστή χρήση της υπηρεσίας σας;
Εάν ρωτήσεις κάποιον «καταλαβαίνεις τι σημαίνει να ζεις και να εργάζεσαι σε έναν δικτυωμένο κόσμο;», οι περισσότεροι θα πουν «φυσικά, έχω κινητό τηλέφωνο». Στην πραγματικότητα, σε έναν δικτυωμένο κόσμο υπάρχουν εκατομμύρια άνθρωποι που ψάχνουν και το θέμα είναι τι κάνεις για να σε βρουν.
Δηλαδή, το νόημα είναι να βρεθείς μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Ο κόσμος λέει «είμαι φορτωμένος υπέρ το δέον, δεν θέλω νέες συνδέσεις». Οπότε, θες απλώς να στείλεις ένα νέο σήμα, όχι να δημιουργήσεις κι άλλο θόρυβο. Γι’ αυτό χρειάζεσαι τον καλύτερο μηχανισμό φιλτραρίσματος. Αλλά το να μπορούν να σε βρουν είναι σημαντικό. Για παράδειγμα, το προφίλ μου στο LinkedIn απευθύνεται κυρίως σε ανθρώπους που θέλουν να έρθουν να εργαστούν στο LinkedIn και σε ανθρώπους που ψάχνουν για επενδύσεις.Έτσι έκανα την επένδυση στην Airbnb. Ήρθαν και με βρήκαν. Γνώριζαν ήδη ότι θα ήμασταν δεκτικοί. Φυσικά, μπορεί να σε βρουν και τρελοί. Και κάπως έτσι έχει σχεδιαστεί το LinkedIn: Αν οι άνθρωποι έρχονται σ’ εσένα συστημένοι διαμέσου κάποιου που γνωρίζεις και εμπιστεύεσαι, τότε έχεις φτιάξει ένα πολύ καλό φίλτρο.