Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ λάτρεψε τη ματιά του Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα και ιδιαίτερα την πρόσμιξη στοιχείων παραμυθιού στις ιστορίες επιβίωσης και ενηλικίωσης. Η νέα του ταινία “La sociedad de la nieve” (Society of the Snow), που έκανε την Ισπανική πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, δεν αποτελεί εξαίρεση.
Αποφεύγοντας τον κανιβαλισμό… των κανιβάλων
Ο δημιουργός του «Ορφανοτροφείου», του «The Impossible» αλλά και του «Jurassic World: Το βασίλειο έπεσε», εμπνέεται από τα πραγματικά γεγονότα μιας τραγωδίας που είχε το καλύτερο δυνατό -βάση συνθηκών- τέλος. Το 1972, η πτήση 571 της Πολεμικής Αεροπορίας της Ουρουγουάης, που ναυλώθηκε για να μεταφέρει μια ομάδα ράγκμπι στη Χιλή, συντρίβεται σε έναν παγετώνα στην καρδιά των Άνδεων. Μόνο 29 από τους 45 επιβάτες του επιβίωσαν από την συντριβή, τρώγοντας τις σάρκες των συνεπιβατών τους.
Με εντυπωσιακή έναρξη και μια στιγμή αεροπορικού ατυχήματος που κόβει την ανάσα, η ταινία σε προδιαθέτει για ηχηρές κορυφώσεις, αγχωτικές καταστάσεις, διλλήματα με εντάσεις. Ο Μπαγιόνα όμως αποφεύγει αυτό το μονοπάτι· κρατώντας τρεις κεντρικούς χαρακτήρες, μετακινεί το κέντρο βάρος της αφήγησης σε αποσπασματικές σελίδες της ιστορίας τους.
Η συνολική αίσθηση, αν και στο overall είναι ικανοποιητική, με χρονική απόσταση αισθάνεσαι ότι ο κατ’ ευφημισμόν ριψοκίνδυνος στις επιλογές του σκηνοθέτης, πάτησε σε στέρεο έδαφος και επέλεξε το γνώριμο μονοπάτι διαφυγής, δημιουργώντας χιονοστιβάδες στην πλοκή που ήξερε να αποφύγει. Αξιοπρόσεκτο το αποτέλεσμα, σεβαστή η επιλογή της καταπραϋντικής δράσης/χρήσης των γεγονότων, εκτιμητέα η επιλογή να μη βασιστεί στην προγενέστερη κινηματογραφική απόδοση της ιστορίας [Alive, γνωστό και ως «Οι Επιζήσαντες»], όμως στο τέλος αυτό που σου μένει είναι η αίσθηση μιας μουσειακής χιονοστοιχάδας που περισσότερο τη θαυμάζεις παρά τη φοβάσαι· και σε μια ιστορία που ο φόβος της καταστροφής ελλοχεύει, το να μην τον αξιοποιείς είναι περισσότερο από ανάγκη μαζικής αποδοχής παρά σεβασμού της ιστορίας και των προσωπικοτήτων που κανιβάλισαν για να μην κανιβαλιστούν.
Η ταινία του ήταν, μαζί με το «20.000 especies de abejas», της Estibaliz Urresola, και το «Cerrar los ojos», του Víctor Erice, στις τρεις υποψήφιες ταινίες προς υποβολή από την Ισπανία για τα διεθνή Όσκαρ. Τελικά, η ταινία του Μπαγιόνα πήρε το χρυσό εισιτήριο. Τα 96α ετήσια Βραβεία του Χόλιγουντ θα πραγματοποιηθούν στις 10 Μαρτίου στο θέατρο Dolby στο Λος Άντζελες. Οι τελικές υποψηφιότητες, δηλαδή αν η ταινία του θα είναι στην πεντάδα, θα ανακοινωθούν στις 23 Ιανουαρίου του 2024.
Πηγή: ertnews.gr